۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۷۶۸
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی:

میزان شکایت‌ها در حوزه درمان نسبت به میانگین جهانی کمتر است

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: میزان شکایت‌ها در حوزه درمان نسبت به میانگین جهانی کمتر است. به طور میانگین سالانه شکایت‌ها در زمینه خطاهای درمانی بین ۵ تا ۶ درصد رشد می‌یابد که علت آن، رشد جمعیت، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و مزمن شدن بیماری‌ها است و این رشد شکایت غیرمعقول نیست.
میزان شکایت‌ها در حوزه درمان نسبت به میانگین جهانی کمتر است
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، علی فتاحی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره میزان شکایت‌ها در حوزه درمان افزود: در سال‌های اخیر به علت ارائه آموزش‌ها در حوزه درمان، از بروز خطاهای فاحش دور شدیم. این موضوع به خاطر ارائه آموزش‌ها و البته پیشرفت تکنولوژی است. جراحی موضع اشتباه و جا گذاشتن گاز و باند در شکم بیمار نسبت به ۵ تا ۱۰ سال قبل، بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: در گذشته سالی یک تا دو بار شکایت در زمینه تزریق خون نا به جا گزارش می‌شد، اما در سال‌های اخیر چنین موردی اتفاق نیفتاده است.

بیشترین شکایت‌ها در زمینه عارضه است
معاون سازمان نظام پزشکی بیان کرد: بیشترین شکایت‌هایی که در سازمان نظام پزشکی مطرح می‌شود، در زمینه عارضه است. برخی از این عارضه ها جزو پروسه های درمان است، اما بیمار قادر به تشخیص نیست و در نتیجه منجر به شکایت می شود.
وی ادامه داد: برای جدا کردن اینکه آیا موضوع مورد شکایت تقصیر یا قصور است، چند فاکتور وجود دارد. یکی از موارد این است که ببینیم اولا شکایت بیمار از عارضه موجود ایجاد شده یا خیر. دومین مورد این است که ببینیم آیا عارضه ایجاد شده به کار درمانی ارتباط داشته یا خیر. زیرا گاهی اتفاقاتی می افتد که ربطی به کار درمانی نداشته است. پس از مشخص شدن ارتباط باید بررسی کنیم که آیا بی احتیاطی در کار درمانی صورت گرفته است یا خیر. بیشترین شکایت ها مربوط به این موارد است که پزشک بی احتیاطی یا بی مبالاتی در کار انجام داده است. یعنی اتفاقی که افتاده، قابل پیشگیری یا پیش بینی بوده و این به معنی بی مبالاتی است. عوارض طبیعی قابل درمان نیست، اما وقتی گاز یا باند در شکم بیمار جا بماند، قابل پیشگیری و پیش بینی بوده و نباید اتفاق بیفتد.

پیشگیری از بروز خطاها در درمان
فتاحی درباره مهمترین اقدام برای پیشگیری از بروز خطاها در درمان گفت: مهمترین اقدام برای پیشگیری از بروز خطاها و عارضه ها در درمان، آموزش کادر درمانی است. آموزش به کادر درمان به شکل های مختلف ارائه می شود. این آموزش ها در رده های مختلف قابل انجام است.

شکایت‌ها در مناطق محروم بیشتر است
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: البته فاکتورهای مختلفی در بروز خطا نقش دارند. بر اساس بررسی های انجام شده، میزان شکایت ها در مناطق محروم بیشتر بوده و علت آن کمبود نیرو است. وقتی نیروی انسانی، پزشک و پرستار کم باشد، روی میزان توانمندی افراد تاثیر خواهد داشت. در مناطقی که امکانات و کادر درمانی دچار کمبود است، میزان شکایت ها بیشتر می شود.
وی ادامه داد: حتی در برخی استان ها میزان شکایت ها بیشتر است که این نشان می دهد فاکتورهای اجتماعی هم در زمینه شکایت ها نقش دارد.

خطای همه گروه ها در نظام پزشکی بررسی می شود
فتاحی درباره بررسی خطای گروه های پزشکی گفت: خطاهای مربوط به هر گروهی که برای کار کردن در حوزه درمان نیازمند اخذ مجوز از وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشکی هستند، در سازمان نظام پزشکی بررسی شده و سپس احکام به سازمان مربوطه مثل سازمان نظام پرستاری جهت اجرا ابلاغ می شود.

شکایت از پزشکان عمومی و زنان در صدر
معاون سازمان نظام پزشکی درباره بیشترین شکایت ها از گروه های پزشکی بیان کرد: بر اساس آمارهای خام و بدون در نظر گرفتن جامعه آماری، در بخش سرپایی بیشترین شکایت ها از پزشکان عمومی و دندان پزشکان مطرح می شود. در بخش بستری نیز بیشترین شکایت ها از پزشکان زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی انجام می شود.
وی ادامه داد: ۱۷ درصد شکایت ها از پزشکان عمومی انجام می شود، اما ۴۵ درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می دهند. در نتیجه باید میزان اقدامات درمانی و جامعه آماری را در نظر گرفت. در حوزه زنان و زایمان، پزشک با دو نفر، یعنی مادر و نوزاد سر و کار دارد که میزان حساسیت کار بالاتر می رود. همچنین اورژانسی بودن یا نبودن بیمار نیز در این زمینه اهمیت دارد. زیرا بسیاری از بیماران در حوزه زنان و زایمان، اورژانسی هستند.
فتاحی گفت: در نتیجه بالاتر بودن شکایت ها از حوزه زنان و زایمان، به معنی عملکرد  بد پزشکان در این حوزه نیست، بلکه باید فاکتورهای مختلف را در نظر گرفت.
انتهای پیام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

جذام همچنان در ایران قربانی می‌گیرد
کیت‌های تشخیصی‌ ویروس کرونا ۲۰۱۹ تا چند روز آینده وارد کشور می‌شود/ آزمایشگاه مرجع سلامت، آمادگی شناسایی ویروس جدید را دارد
وزارت بهداشت: هیچ مورد مشکوک به ویروس کرونا نداشته‌ایم
ویروس کرونای به استرالیا رسید
اپیدمی «آنفلوآنزا نوع B »در کشور وجود ندارد
۴ هزار و ۵۰۰ پرستار در کشور جذب می‌شوند/شناسایی ۳۵ منطقه برای ساخت پانسیون‌های پرستاری
استقرار «مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار» در فرودگاه امام
تأثیر حوادث اخیر کشور بر گردشگری سلامت
موردی از ویروس چینی در ایران مشاهده نشده است
مقصران مرگ‌ زودرس ناشی از آلودگی‌ هوا
ایران، کشوری پیشرو در استقرار شبکه شهرهای سالم
تمهیدات وزارت بهداشت برای کنترل آنفلوآنزای B
نخستین بیمار مبتلا به کرونا در کره جنوبی شناسایی شد
صدا وسیما برای دعوت کارشناسان از وزارت بهداشت استعلام نمی‌کند
راه اندازی خانه بهداشت سیار عشایری در بخش ارم و بوشکان
هزینه‌های خدمات درمانی بازنشستگان کاهش می‌یابد
بخش خصوصی از بودجه درمان ناباروری سهم بگیرد/مشکل زوجین نابارور
۳۰ بهمن؛ آخرین مهلت پزشکان برای ثبت‌نام کارتخوان + جزییات
آیا دستگاه‌های دیالیز ایرانی بی‌کیفیت‌ هستند؟
استانداردهای درمانی برای گردشگران سلامت افزایش یافته است
شیوع نوع B ویروس آنفلوانزا در ایران
ایران یکی از ۷ کشور آلوده به سالک/۱۹ استان درگیر بیماری هستند
چرا وزارت بهداشت در برابر کاهش هزینه‌های درمان بیماران مقاومت می‌کند؟/ نظام پرداخت حق دسترسی به درمان را از حاشیه‌نشینان گرفته است
سهم تجهیزات پزشکی ایرانی در بازار درمانی کشور چقدر است؟