۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۱۲۱۸

تنها ۲۵ درصد سلامت جامعه به وزارت بهداشت مربوط می‌شود

رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: تنها ۲۵ درصد از سلامت جامعه در حوزه اختیارات بخش‌های مختلف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و ۷۵ درصد آن باتوجه به ابعاد درهم تنیده بهداشت به سایر ارگان‌ها و ابعاد دیگر زندگی جامعه بستگی دارد.
تنها ۲۵ درصد سلامت جامعه به وزارت بهداشت مربوط می‌شود

به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر علیرضا طلوعی روز سه شنبه در دومین مجمع سلامت کرمانشاه که در سرسرای فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود:  حوزه سلامت رویکرد همه جانبه دارد و تنها به سلامت جسم منحصر نمی شود بلکه سلامت روحی، اجتماعی و سلامت معنوی نیز شامل آن می شود.

وی اضافه کرد: سلامت جامعه فقط به وزارت بهداشت محدود نیست بلکه مقوله ای پیچیده، بین بخشی در جامعه است، زیرا آلودگی هوا و ریزگردها، فاضلاب های شهری و روستایی، امنیت غذایی، جمع آوری زباله و پس ماندها، وضعیت اقتصادی و فرهنگی اجتماعی جامعه که هر کدام به نوبه خود تاثیر زیادی بر سلامت فرد و جامعه دارند در اختیار و کنترل و نظارت وزارت بهداشت نیست.

 ۲۵ درصد مرگ و میر تا سال ۱۴۰۴ کاهش پیدا می کند

طلوعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه جهانی بهداشت مبنی برکاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی، سکته مغزی، قند خون و دیابت کلیوی تا سال ۲۰۲۵ گفت: وزارت بهداشت ایران نیز در راستای تعهد کاهش این ۲۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیمارهای قلبی و عروقی ۱۳ برنامه جداگانه تا سال ۱۴۰۴ در دستور کار قرار داده که بیشتر بر پایه کنترل عوامل بیماری براساس خودمراقبتی افراد استوار است.

او در ادامه: کم تحرکی و تغذیه نامناسب را علت اصلی فشارخون در همه بیمارهای قلبی عروقی، سکته مغزی، بیمارهای کلیوی و بیمارهای قندی دیابتی دانست و افزود: متاسفانه فشارخون در جامعه ما به دلیل سبک زندگی تمایل به مصرف شیرینی زیاد و غذاهای پرچرب در مقابل کم تحرک بودن افراد جامعه بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است.

وی بیان داشت: با کنترل کلسترول، فشار خون، قند خون، فعالیت بدنی، مصرف نکردن دخانیات و الکل به راحتی می شود این بیمارهای را کنترل و کاهش داد. 

طلوعی اظهار داشت: ۷۵ درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماری های قلب و عروق، سرطان، دیابت، بیمارهای تنفسی و ریوی است. 

رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در ادامه به تشکیل سازمان های مردم نهاد و محله سلامت محور با تعامل سایر بخش ها در راستای آموزش بهداشت افراد اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین دستورالعمل های مراکز سلامت محور محله ها شناسایی مشکلات بهداشتی مناطق در کنار آموزش بهداشتی به افراد است.

مهم ترین رکن ارتقا سلامت جامعه مشارکت و مداخله دادن مردم در امور است

فرماندار کرمانشاه نیز در این مجمع؛ مهم ترین رکن ارتقا سلامت و بهداشت جامعه را مشارکت و مداخله دادن مردم دانست و گفت: آموزش و توانمندسازی مردم مناطق محروم، حاشیه نشین شهرها و روستاها باید در اولویت قرار گیرد و در این ارتباط مجمع سلامت شهرستان در راستای ارتقا مشارکت و بهبود سلامت در جامعه برای شوراهای اسلامی شهر و  روستاها و دهیاری ها وظایفی تعیین کند تا شرایط آن را فراهم و پیگیری کنند.

فضل الله رنجبر با اشاره به نقش فرهنگ در سبک زندگی و غذایی مردم شهرستان کرمانشاه افزود: جملات منفی در راستای عدم توجه به نکات غذایی مانند مصرف نکردن روغن نباتی جامد، شیرینی و نمک و غیره وجود دارد که باید با آنها مبارزه و فرهنگ سازی جدی کرد.

وی در پایان خواستار برنامه ریزی دقیق سلامت محور مجمع در راستای افزایش ضریب مشارکت و مداخله مردم، آموزش و توانمندسازی افراد در بحث رعایت بهداشت غذایی و محیطی و افراد جامعه های هدف مانند دانش آموزان، فرهنگیان و کارمندان و روستاییان شد.      
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما