۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۲۲۷

مصدوم را با مهُره شکسته گردن از بیمارستان بیرون می کنند

اشتباه محرز پزشک در تشخیص مصدومیت خانمی که در تصادف رانندگی از ناحیه مهره گردن دچار آسیب شده بود، باعث گردید او با همان وضعیت برای درمان از اصفهان به تهران بیاید.
مصدوم را با مهُره شکسته گردن از بیمارستان بیرون می کنند
به گزارش پایگاه خبری خربدارو به نقل از مهر تیمور جولانی به همراه همسرش در حادثه رانندگی صدمه می‌بینند که با حضور عوامل اورژانس ۱۱۵، آنها را به بیمارستانی در چادگان از توابع استان اصفهان می‌برند.

روایت تکرار قصور پزشکی
این شهروند در توضیح ماجرای حادثه و اعزام آنها به بیمارستان، گفت: ۱۴ آبان ۹۸ در جاده ماشین چپ کرد و به دنبال آن در تماس با اورژانس ۱۱۵، نیروهای اورژانس در محل حادثه حاضر شدند و بعد از اینکه برای همسرم که از ناحیه گردن دچار مشکل شده بود، آتل بستند، ما را به بیمارستانی در چادگان بردند.
وی با گلایه از وضعیت پاسخگویی کادر بیمارستان مبنی بر اینکه ما اینجا امکانات نداریم، افزود: وقتی بنده و همسرم را پذیرش کردند، بعد از مدت کوتاهی عنوان کردند که بیمارستان ما از امکانات لازم برای درمان شما برخوردار نیست. همان موقع از آنها درخواست کردم ما را با آمبولانس به بیمارستان دیگری انتقال دهند. حتی گفتم آمبولانس خصوصی هم باشد، اشکالی ندارد. اما، متأسفانه قبول نکردند و ما مجبوریم شدم خودمان با ماشین گذری به بیمارستانی در تهران برویم.
این شهروند در تشریح ماجرا، گفت: طبق قانون، یک بیمار یا مصدوم اورژانسی باید بین ۶ تا ۸ ساعت تحت نظر بماند، اما ورود و خروج ما به این بیمارستان، ۳ ساعت هم نشد.
جولانی با تاکید بر اینکه تمامی مدارک صحبت‌های بنده موجود است، تصریح کرد: جالب اینکه همان آتل اورژانس را هم در بیمارستان از گردن همسرم باز کردند و ما با همان وضعیت به تهران آمدیم.
وی با اشاره به آسیب مهره گردن همسرش، گفت: وقتی به بیمارستان… در تهران آمدیم، بعد از انجام کارهای تشخیصی، گفتند که احتمال خیلی زیاد وجود داشت که همسرم به خاطر شکستگی مهره گردن قطع نخاع شود و این ناشی از کوتاهی و قصور پزشک آن بیمارستان در چادگان بود که این مشکل را تشخیص نداده و عنوان کردند که همسرم آسیبی ندیده است.
جولانی با عنوان این مطلب که با گذشت دو ماه از حادثه وضعیت همسرم رو به بهبود بوده و مشغول فیزیوتراپی است، ادامه داد: با توجه به نوع برخورد بدی که در بیمارستان چادگان با ما داشتند، سراغ رئیس بیمارستان رفتم و خواستم موضوع را مطرح کنم.
وی افزود: بعد از چند بار درخواست ملاقات، بالاخره آقای افشاری قبول کرد که پزشک بیمارستان کوتاهی کرده است و من بر همین اساس، در نظام پزشکی تهران طرح شکایت کردم و آنها شکایت من را به اصفهان ارجاع دادند.
جولانی گفت: بعد از کلی دوندگی و پیگیری نامه شکایت، قبول کردند که بازرسی به عمل بیاید و آنچه در نهایت عنوان شد این بود که بیمارستان باعث شده صدمه ببینیم.
این شهروند، با گلایه و انتقاد شدید از نحوه خدمات رسانی کادر درمانی بیمارستان، افزود: همسر بنده بعد از گذشت ۷۵ روز از حادثه و آسیبی که دیده بود، مشغول فیزیوتراپی است و اگر خدا با ما نبود، چه بسا الان همسرم قطع نخاع شده بود.

آمار قصور پزشکی در ۸ ماهه نخست سال ۹۸
موضوع قصور پزشکی و اهمال کاری در ارائه خدمات درمانی به بیماران و مصدومان حوادث ترافیکی و…، مسئله تازه ای نیست و شاید از این قبیل اتفاقات هر روز در یکی از بیمارستان‌های کشور تکرار شود. اما، نکته‌ای که نباید بی اعتنا از کنار آن عبور کرد، رفتار نامناسب با کسانی است که می‌خواهند پیگیر شکایت خود باشند.
عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، با عنوان این مطلب که از ۶ هزار و ۳۰۲ پرونده مربوط به قصور پزشکی، ۴۷ درصد آنها به محکومیت پزشکان ختم شده است، گفت: در ۸ ماهه نخست سال جاری ۱۹ هزار و ۶۰۹ پرونده در کمیسیون‌های پزشکی قانونی بررسی شده که ۶ هزار و ۳۰۲ پرونده مربوط به قصور پزشکی بوده است که ۳۲ درصد از کل پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌ها را در بر می‌گیرد.
وی اضافه کرد: بیشترین تعداد شکایات قصور به ترتیب مربوط به رشته‌های دندانپزشکی با ۶۶۲، زنان و زایمان با ۵۱۹، جراحی عمومی با ۴۴۷، جراحی ارتوپدی با ۳۲۷، پزشکان عمومی با ۲۹۲، گوش حلق و بینی با ۲۲۸ و پرستاری با ۲۱۴ بوده است.

انتقاد از عملکرد و رفتار نادرست برخی پزشکان
در همین حال، محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با انتقاد از عملکرد و رفتار نادرست برخی همکاران جامعه پزشکی، گفت: متأسفانه همکارانی وجود دارند که با نحوه عملکرد نادرست خود موجب سلب اعتماد مردم از جامعه پزشکی می‌شوند که این یک فاجعه است.

علت بیشتر خطاهای پزشکی
سازمان جهانی بهداشت پس از بررسی شیوه‌های نا امن درمان اعلام کرد که بیشتر خطاهای پزشکی مربوط به تشخیص اشتباه پزشک، داروی نامناسب برای درمان، قطع عضو اشتباه و عمل جراحی مغز است.
این سازمان در بررسی‌های خود اعلام کرده، بسیاری از کارکنان مراکز درمانی، جرأت بیان اشتباهات خود را ندارند و در بسیاری از مواقع از بیم مجازات، ترجیح می‌دهند آن را پنهان کنند. این در حالی است که موضوع خطاهای پزشکی را نمی‌بایست در کنار اشتباهات و قصور پزشکی قرار داد. زیرا، آنچه مسلم است خطای پزشکی ناخودآگاه و بدون قصد، ممکن است رخ دهد. اما، اشتباه پزشکی را نمی‌توان نادیده گرفت.
سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرده است که سالانه بیش از ۱۳۸ میلیون نفر در جهان به دلیل اشتباهات پزشکان آسیب می‌بینند.

انتهای پیام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما