۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۲۶۲

جذام همچنان در ایران قربانی می‌گیرد

مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام وزارت بهداشت با اعلام آخرین آمار ابتلا به این بیماری در ایران، گفت: اکنون درمان بیمار در کنار خانواده‌اش انجام می‌شود و دیگر قرنطینه و طرد شدن بیمار معنایی ندارد.
جذام همچنان در ایران قربانی می‌گیرد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، ، دکتر مهشید ناصحی در آستانه روز جهانی پیشگیری از جذام، با تاکید بر اینکه بواسطه بکارگیری رژیم‌درمانی موثر و ارائه رایگان داروهای ضد جذام و خدمات مراقبتی مورد نیاز بیماران و خانواده‌های آنها در کشور، تعداد ابتلا به جذام به شدت کاهش یافته است، ادامه داد: خوشبختانه از سال ۱۳۷۲ در سطح کشوری و از سال ۱۳۷۶ در سطح شهرستانی موفق شده‌ایم که به مرحله حذف جذام دست پیدا کنیم؛ حذف بیماری به این معناست که میزان شیوع جذام به کمتر از یک مورد در هر ۱۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

وی در خصوص ثبت موارد این بیماری در ایران از زمانی که سیستم ثبت آمار و اطلاعات جذام به وجود آمده است، بیان کرد: کل تعداد موارد ثبت شده بیماری جذام در ایران تا کنون ۱۱ هزار و ۸۷۱ مورد بوده است که از این تعداد ۹ هزار و ۲۱ مورد درمان کامل شده و بهبود یافته‌اند، و ۲ هزار و ۴۱۸ نفر فوت کرده‌اند که البته علت فوت آنها ابتلا به جذام نبوده؛ چراکه جذام مرگ‌آفرین نیست بلکه به علت کهولت سن یا مشکلات دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

این مقام مسئول در خصوص آمار ابتلا به جذام در سال ۹۷، گفت: سال گذشته تنها ۱۸ نفر بیمار جدید مبتلا به جذام داشته‌ایم که از این تعداد ۱۵ نفر ایرانی بودند و ۱۳ درصدشان به معلولیت درجه دو یعنی معلولیت شدید دچار شده بودند. وزارت بهداشت در خصوص درمان بیماران خارجی نیز اقدامات مقتضی را برای جلوگیری از انتقال آن به سایر افراد انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که درصد ابتلا به بیماری در زنان و مردان به چه شکل است، گفت: در آمار سال گذشته، یک سوم مبتلایان را بانوان تشکیل ‌می‌دادند. ولی آنجایی که تظاهرات بالینی بیماری با مشکلات پوستی آغاز می‌شود به واسطه فرهنگ موجود در کشور ما و نوع پوشش ممکن است بیماری در زنان دیرتر از مردان تشخیص داده شود.

ناصحی با اشاره به اینکه اکنون درمان بیمار در کنار خانواده‌اش انجام می‌شود و دیگر قرنطینه و طرد شدن بیمار معنایی ندارد، اظهار کرد: در گذشته‌های دور به واسطه نبود درمان موثر، مبتلایان به جذام از جمع و حتی خانواده رانده شده و به مراکز و مناطق دور افتاده نظیر آسایشگاه بابا باغی تبریز می‌رفتند؛ که در حال حاضر علیرغم وجود درمان موثر و عدم نیاز به وجود چنین مکانی، برخی از این بیماران درمان شده و چند نسل بعدی از فرزندان سالم‌شان همچنان در این مناطق زندگی می‌کنند. به همین خاطر برخی خدمات دولتی نظیر آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در این مرکز ارائه می‌شود.
انتهای پیام//
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما