۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۲۷۲
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

مطالعات بالینی واکسن HPV رو به پایان است

واکسن سرطان دهانه رحم (ضد ویروس پا پیلومای انسانی که عامل این سرطان است)، سال آینده وارد فهرست واکسن‌های ملی ایران می‌شود.
مطالعات بالینی واکسن HPV رو به پایان است
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، آقای دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اعلام این خبر به مناسبت روز جهانی سرطان ۴ فوریه در جمع خبرنگاران گفت: مطالعات بالینی این واکسن در حال ساخت توسط محققان ایرانی رو به پایان است.  ویروس HPV شایع‌ترین بیماری مقاربتی عصر است که بیش از ۲۰۰ نوع یا سوش مختلف دارد، از طریق تماس پوستی (پوست خراشیده یا بریده شده) و انواع ارتباطات جنسی منتقل می‌شود و ناحیه تناسلی فرد مبتلا را آلوده می‌کند.
وی گفت: بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا به این ویروس علائم قابل مشاهده‌ای در بدن خود ندارند و ممکن است تنها تعداد کمی از مبتلایان دارای علائم باشند.
آقای دکتر ملک زاده مهمترین علامت ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی را ایجاد زگیل در آلت تناسلی عنوان کرد و گفت: این ویروس می‌تواند باعث بروز برخی سرطان‌ها مانند سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و دیگر سرطان‌های کشنده شود.
وی ادامه داد: در صورت مشاهده زگیل در ناحیه آلت تناسلی باید به پزشک مراجعه کرد، اما مشاهده زگیل تناسلی یا ابتلا به ویروس HPV، به معنای ابتلا به یک سرطان کشنده نیست، بلکه انجام تست غربالگری سرطان دهانه رحم، پیش از هرگونه اطمینان و یا نگرانی، لازم است.
آقای دکتر ملک زاده افزود: هرچند که واکسیناسیون در برابر عفونت HPV، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با آن را به شدت کاهش دهد و یک پیشگیری عالی است، اما پیش از واکسینه شدن، باید با مراقبان بهداشتی و پزشکان در خصوص استفاده از واکسن، مشورت کرد.
معاون فناوری و تحقیقات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: افراد می‌توانند با انجام واکسیناسیون خود را در برابر انواع سرطان ناشی از ویروس HPV محافظت کنند. هرچند واکسیناسیون شانس ابتلا را صد در صد کاهش نمی‌دهد، اما خطر ابتلا به ویروس را بسیار کاهش می‌دهد و بهترین راه محافظت است.
وی ادامه داد: انجام واکسیناسیون نیز تابع سیاست بهداشتی کشورهاست و اکثر آن‌ها دستورالعمل خاصی برای واکسیناسیون زنان بزرگسال دارند. اکنون کشور‌های معدودی واکسیناسیون زنان بالای ۲۶ سال را در دستور کار قرار داده اند.
آقای دکتر ملک زاده افزود: در مورد افرادی که غربالگری ویروس پاپیلوم انسانی را انجام داده اند و از مبتلا نشدن به این سرطان مطمئن شده اند، خطر ابتلا به سرطان در آینده نزدیک برای آن‌ها بسیار کم است با این حال ممکن است در آینده و بسته به سیاست‌های غربالگری منطقه زندگی افراد، انجام تست مجدد ضروری باشد؛ زیرا تا وقتی افراد، فعالیت جنسی دارند، خطر ابتلا به عفونت HPV و به دنبال آن ابتلا به سرطان‌های ناشی از آن، کم و بیش وجود دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما