۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
کد مطلب : ۱۲۹۴

مخالفت وزارت بهداشت با اجرای مجدد طرح ترافیک/ سرانجام قرارداد پرستاران ۸۹ روزه

سخنگوی وزارت بهداشت از مخالفت این وزارتخانه با اجرای طرح ترافیک گفت و افزود: نظر وزیر بهداشت به صراحت این است که تا اطلاع ثانوی اجرای طرح ترافیک در هیچ کدام از شهرهای بزرگ منطقی نیست و قطعا با آن مخالف هستیم.
مخالفت وزارت بهداشت با اجرای مجدد طرح ترافیک/ سرانجام قرارداد پرستاران ۸۹ روزه
به گزارش پایگاه خبری خبردارو،‌ دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: توصیه‌های بهداشتی همچنان به قوت خود باقی است و مردم کشور به ویژه در استان خوزستان نکات بهداشتی فردی را رعایت و از سفرها و ترددهای غیر ضروری پرهیز کنند تا همه اقدامات در ستاد ملی کرونا منجر به کنترل و مهاری بیماری شود.
وی با بیان اینکه پس از ۴۰ سال برای نخستین بار روز قدس برگزار نمی‌شود، اظهار کرد: تظاهرات ایستا در روز قدس در مکان‌های برگزاری نماز جمعه در مناطق سفید برگزار خواهد شد امسال ما روز قدس را به صورت مجازی خواهیم داشت و می‌توانیم به صورت مجازی برای اولین بار تظاهرات و به رژیم اشغالگر قدس و صهیونیسم اعتراض کنیم.
وی درباره آمارهای کرونا اظهار کرد: حدود دو ماه قبل  اگر می‌خواستیم آمار بستری و سرپایی را به تفکیک اعلام کنیم، روزهای اول اسفند موارد ارجاعی ۱۰۰در صد از بیمارستان‌ها بود و بعد ۹۵ درصد؛ در حال حاضر ۱۵ درصد موارد ارجاعی از بیمارستان‌هاست و کمترین درصد و عدد بستری را در دو ماه گذشته شاهد هستیم. در موارد سرپایی نکته‌ای که در هفته‌های اخیر در استان‌های مختلف پیگری می‌شود.  اگر روزی ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا ارجاعی از بیمارستان‌ها بود اما امروز ۱۵ درصد نمونه‌های مثبت کرونا، ارجاعی از بیمارستان‌ها است و ما امروز کمترین درصد موارد بستری در ۲ ماه گذشته را داشتیم. ۸۵ درصد موارد مثبت کرونا مربوط به بخش سرپایی بوده و در ۲۱ استان رهگیری تماس‌ها با مبتلایان به جدیت پیگیری می‌شود و ما اکنون در وضعیتی هستیم که وقتی یکی از اعضای خانواده مبتلا می شود، بعد از قرنطینه از سایر اعضای خانواده فرد مبتلا آزمایش گرفته می شود و این نمونه گیری از اطرافیان فرد مبتلا در ۲۱ استان به نحو احسن انجام می شود و لذا ممکن است موارد مثبت ما به ظاهر بیش از ۲ هفته اخیر باشد.
وی با اشاره به اینکه شاهد آن هستیم که موارد بستری به شدت در حال کاهش است و امیدواریم موارد بستری با همین شیب کاهش یابد، تصریح کرد: در موارد فوتی هم نسبت به روزهای پیک، فوت ناشی از  بیماری یک سوم شده است و ۳۰ درصد آن روزها است. اغلب فوتی‌ها کسانی هستند که ۳ تا ۵ هفته در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، لذا آمار فوتی با تاخیر بیشتر نسبت به مبتلایان کاهش پیدا خواهد کرد البته ؛ همه اینها منوط به این است که در ایام تعطیلات عید سعید فطر  و ۱۴ و ۱۵ خرداد شاهد افزایش سفرهای غیر ضروری نباشیم همچنین برخی مردم در ایام  عیدفطر رسوم خاصی دارند و امیدواریم رسومات و رفت و آمدهای سال قبل امسال برگزار نشود. اگر بتوانیم از این مرحله به صحت و سلامت عبور کنیم روند کاهش کرونا در هفته های آینده ادامه خواهد داشت.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به بسیج ملی کرونا و غربالگریهای صورت گرفته اشاره کرد و گفت: تا به امروز در مرحله اول ۸۷ میلیون و مرحله دوم ۲۵ میلیون نفر غربالگری و بیش از ۲ میلیون نفر مشکوک به کرونا شناسایی کردیم.

سرانجام قردارد پرستاران ۸۹ روزه

وی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت استخدام قرارداد پرستاران ۸۹ روزه، گفت: زمانی قرار شد پرستارانی که اشتغال نداشتند در قالب قراردادهای ۸۹ روزه به کار گرفته شوند. این قراردادها کاملا قانون است اما به لحاظ  حقوقی هیچ الزامی برای تمدید آن وجود ندارد و پس از اتمام ۸۹ روز طرفین می‌توانند دیگر با یکدیگر همکاری نکنند. البته با دستور وزیر بهداشت و شخص رئیس جمهور با توجه به اضافه شدن این عزیزان به گروه‌های درمانی قرار شد در صورتی که مجوز استخدامی صادر شود، اولویت با این افرادی باشد که به شکل ۸۹ روزه در بحران کرونا مشغول به کار شدند. 
وی افزود: اینکه این قراردادها تمدید شود، در حدود اختیارات وزارت بهداشت نیست و نیازمند مجوزهای خود از مراجع مربوطه است. هیچ کس در قرارداد ۸۹ روزه اخراج نمی‌شود، این قرارداد تعامل طرفین برای انجام کار در ۸۹ روز است و در صورتی که شرایط برای ادامه همکاری وجود داشته باشد ادامه خواهد یافت. پس از صدور مجوز استخدامی این عزیزان جذب خواهند شد اما هیچکس قول خاصی به فرد خاصی نمی‌تواند بدهد.
جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا از میان پرستاران ۸۹ روزه شهید خدمت وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: بنده فعلا  موردی از همکاران ۸۹ روزه در شهدای خدمت مشاهده نکرده‌ام و نیازمند تحقیق بیشتر است تا در جلسات بعدی اعلام کنم.

بهبودیافتگان کرونا مجددا مبتلا می‌شوند؟

وی درباره احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا، تصریح کرد: در این مورد هم نمی‌توان قطعی صحبت کرد. اینکه آیا قطعا هر فرد مبتلا به بیماری مجددا مبتلا نخواهد شد، نمی‌شود اظهار نظر کرد ولی قطعا با اطلاعات امروز می‌توان گفت اکثر افرادی که به ویروس مبتلا شوند و آنتی‌بادی آنها از سطح قابل قبولی بیشتر باشد به نظر می‌آید که موقتا ابتلای مجدد به بیماری نخواهند داشت. اینکه این عدم ابتلا برای چه مدتی باقی می‌ماند هنوز مشخص نیست و شواهد علمی قطعی برای آن وجود ندارد.

آخرین وضعیت بازگشایی بقاع متبرکه

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص بازگشایی بقاع متبرکه، ادامه داد: اگر ارزیابی ریسک مجددی نداشته باشیم بقاع متبرکه پس از عید فطر در حد بازگشایی صحن‌ها باز خواهند شد و افراد به صورت عبوری حضور خواهند یافت و سلامی می‌دهند. در مورد رواق‌ها بویژه در حرم اما رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (ع) که  زائرین بیشتری به آنجا می‌روند فعلا تا اطلاع ثانوی تصمیمی برای بازگشایی وجود ندارد. موضوع بازگشایی رواق بستگی دارد ببینم وضعیت ریسک پس از ۱۷ خرداد به چه شکل خواهد بود.

بررسی ابعاد بیشتر اخراج پزشک از هواپیما

وی درباره موضوع اخراج یکی از کادر درمان از یک پرواز توسط یک شرکت هواپیمایی، بیان کرد: دوستان ما در وزارات راه و شهرسازی هنوز موردی را به وزارت بهداشت اعلام نکردند. شخص وزیر بهداشت هم گزارش این موضوع را خواسته‌اند و ما پیگیر آن هستیم. این اقدام و حتی رفتارهای بعد از آن توسط یک شرکت هواپیمایی داخلی نیز بسیار غیر حرفه‌ای است؛ به نظر می‌رسد تازه تاسیس بودن و کم بودن تجربه افراد که درگیر موضوع هستند در این رخداد بی اثر نباشد. این نوع برخوردها با مردم اصلا مناسب نیست و به نظر می‌رسد این شرکت‌ باید آموزش رفتار سالم و رفتار رسانه‌ای صحیح را ببینند.

ایران در کدام مرحله از مدیریت کرونا است؟

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وارد فاز مهار کرونا شده‌ایم؟ گفت: چند هفته است که در فاز مدیریت شده بیماری کرونا در سطح  کلان و ملی قرار داریم. البته در برخی استانها روند سینوسی هم ممکن است مشاهده کنیم، متاسفانه در استان خوزستان بین ۷ تا ۱۰ روز اخیر وضعیت مدیریت شده بیماری نداریم، اما با گذر از این مرحله به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در استان‌های مختلف شاهد کاهش موارد فوت، ابتلا و بستری ناشی از کرونا هستیم. فاز مدیریت شده بیماری در اغلب استان‌ها حفظ شده است و می توانیم ادعا کنیم در اغلب استان‌ها در آستانه کنترل بیماری کرونا هستیم. با توجه به فراز و نشیب‌ها در برخی استان‌ها، نمی توانیم واژه مهار کرونا را درباره همه کشور به کار ببریم ولی اگر روند در روزهای آتی ادامه داشته باشد و در استان خوزستان شاهد خروج از اپیدمی باشیم، می توانیم بگوییم وارد فاز کنترل بیماری شده و به سمت مهار بیماری حرکت می‌کنیم. اگر یک گام جلو برویم و چند استان با ثبات دیگر اضافه و خوزستان هم از طغیان بیماری کرونا خارج شود، در فاز کنترل و آستانه مهار بیماری قرار می گیریم.
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تعداد شهدای سلامت اظهار کرد: کمیته ویژه‌ای موضوع شهدای سلامت را بررسی می‌کند و معیارهایی تعیین شده و بر اساس این معیارها تعداد شهدای سلامت مشخص می شود و صرف پزشک یا پرستار بودن ممکن است با همه معیارها منطبق نباشد. این‌که افراد درگیر کرونا باشند و در بسیج ملی حضور داشته باشند ممکن است یکی از معیارها باشد، باید توجه داشت برخی از همکاران که بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند ممکن است درگیر امر درمان بیماران کرونایی یا غیر کرونایی در ماه ها و سال های اخیر نبودند. آنچه رییس سازمان نظام پزشکی از شهدای سلامت احصا کرده تاکنون ۱۰۷ نفر است و در نظر داشته باشید این ۱۰۷ نفر  شامل پزشکان، پرستاران، بهورزان، داروسازان، بهیاران، کارکنان و خدمه بیمارستان‌ها هستند چرا که نیروهای خدماتی بیمارستان‌ها و حتی نیروهای انتظامات که مواجه مستقیم با بیماران داشتند نیز در این ۱۰۷ نفر احصا شده‌اند و  به نظر می رسد عددها با واقعیتها منطبق است. مبتلایان قطعی به کرونا طبق گزارش سازمان نظام پزشکی بیش از ۷۹۰ نفر در تمام رده ها و مشاغل نظام سلامت بوده است.

موضع وزارت بهداشت در خصوص طرح ترافیک

 

وی درباره اجرای مجدد طرح ترافیک و موضع وزارت بهداشت نسبت به این موضوع افزود: نمی‌دانیم منطق برقراری مجدد طرح ترافیک چیست. کشور در وضعیت عادی نیست و تهران وضعیت فراز و نشیب در هفته‌های اخیر داشته و نمی‌توانیم بگوییم حتی وضعیت سفید دارد. اولویت ما رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی است و آلودگی هوا نیست. نظر وزیر بهداشت به صراحت این است که تا اطلاع ثانوی اجرای طرح ترافیک در هیچ کدام از شهرهای بزرگ منطقی نیست و قطعا با آن مخالف هستیم و بر اساس شرایط ، ارزیابی ریسک و خطر نه تنها اجرای طرح ترافیک به پیشگیری از انتقال کرونا نمی‌کند بلکه با سوق دادن مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ممکن است مشکلاتی به ویژه  در شهر تهران در هفته‌های بعد ایجاد کند لذا نظر وزارت بهداشت درباره  اجرای طرح ترافیک مشخص و صریح اعلام شده است و همچنان با اجرای طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی مخالف هستیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص ادامه فعالیت سامانه ۴۰۳۰ بیان کرد: فعلا سامانه ۴۰۳۰ در مرحله دوم غربالگری کرونا به کار خود ادامه می‌دهد. البته تلاش ما این است که مردم را به سمت ثبت نام و خوداظهاری مجدد در سامانه salamat.gov.ir‌ ببریم. سامانه ۱۶۶۶ بیمه سلامت هم همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. تا زمانی که بار تماس‌ها به حدی کاهش پیدا کند که بتوانیم به سامانه ۱۹۰ برگردیم و تعداد افراد نیازمند به مشاوره به حد عادی قبل از اسفند ماه برسد. در مورد ادامه همکاری ۴۰۳۰ هم می‌تواند بعدتر صحبت کرد. تا زمانی که تعداد تماس‌ها بیش از وضعیت عادی است، ۴۰۳۰ به کار خود ادامه می‌دهد.
جهانپور با اشاره به افزایش تعداد مناطق سفید گفت: تعداد مناطق سفید کرونا به ۲۱۸ مورد رسیده است و اپلیکیشن ماسک اطلاعات به روز و با دقتی درباره وضعیت مناطق مختلف از روی نقشه اعلام می کند و  مردم می توانند درباره محل زندگی یا کار خود اطلاعات به روزی دریافت کنند و اکنون بیش از ۲۱۸ شهرستان با وضعیت سفید  کرونا داریم و هیچ جای کشور منطقه سبز یا بدون خطر نداریم و ما از منطقه سفید صحبت می کنیم و برخی مناطق همچنان در وضعیت زرد و قرمز هستند که تعداد آنها هر چند روز یک بار کم می شود و امیدواریم این روند حفظ شود.
جهانپور درباره ضعیف شدن ویروس کرونا بیان کرد: ضعیف شدن ویروس هنوز تایید نشده است و اینکه شاهد کاهش موارد ابتلا در کشورهای مختلف از جمله ایران هستیم به معنای ضعیف شدن ویروس نیست هر چند درباره پاساژ و جهشهای ویروس صحبت شده است اما هیچ کدام نشان نمی دهد که رفتار ویروس تغییر کرده یا کمتر تهاجمی یا ضعیف شده است. اظهارات ضد و نقیض است و امیدواریم این اتفاق بیفتد و اکنون نمی توان مبتنی بر مدارک و شواهد از ضعیف شدن ویروس صحبت کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما