کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر بهداشت اعلام کرد مدیریت "کرونا" در اوج تحریم‌ها / ساخت و تجهیز ۴۴ بیمارستان جدید؛ امسال

19 خرداد 1399 ساعت 19:21

وزیر بهداشت با اشاره به صرفه‌جویی ۷۰۰ میلیون یورویی در ارز دارو در سال گذشته، از هدف‌گذاری برای کاهش ۲۰ درصدی ارزبری دارو در سال جاری خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر سعید نمکی در افتتاح فاز نخست اولین شهرک تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه و خط تولید کامل استامینوفن در اراک که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: ما درعین گرفتاری با بیماری کرونا و به فرموده مقام معظم رهبری، در سال جهش تولید در حرکت هستیم و اولین و بزرگترین کارخانه مواد اولیه دارویی کشور را امروز افتتاح می‌کنیم که شاید بتوان گفت یکی از بزرگ‌ترین‌ها در سطح منطقه است.
وی با بیان اینکه سال ۹۸ برای ما و در نظام دارویی کشور، سالی سخت ولی افتخارآفرین بود، افزود: اولین گام‌ ما در وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل و پیشگیری از واردات بی‌رویه دارو و فرآورده‌هایی بود که مشابه تولید داخل داشتند.
وزیر بهداشت ادامه داد: سال گذشته توانستیم ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه‌جویی کنیم. این درحالیست که سال گذشته سیلاب‌های سهمگین بهاره، طرح غربالگری فشار خون و شناسایی دو میلیون و ۷۰۰هزار بیمار جدید فشار خون نیازمند دارو، اربعین حسینی با ۳.۵ میلیون زائر، انفلوآنزای H۱N۱ و در زمستان نیز کرونا را داشتیم.
وی گفت: بر همین اساس برآورد ما آن بود که نیازمندی به ارز دارو ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد، این درحالیست که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد هم ارز کمتری مصرف شد. بر این اساس ما توانستیم با تکیه به صنعتگران و تولید کندگان داخلی، واردات محصولات دارای مشابه داخلی را به میزان ۲۵ درصد کم و تولید داخل را ۳۰ درصد افزایش دهیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: سهم دارو و نظام سلامت از GDP سهم محدودی است و اگر قرار باشد این سهم فراتر رود، باید دست در جیب بخش‌های دیگر کشور کنیم. بنابراین این صرفه‌جویی صورت گرفته و اقدامات انجام شده، افتخار بزرگی برای صنعت دارویی کشور بود؛ به طوری که سال گذشته را با ۲۰ درصد کاهش ارزبری به گونه‌ای سپری کرد که حتی یک نسخه در دست هیچ بیماری سرگردان نماند و ما به عنوان یک کشور تحریم زده و مظلوم در تحریم‌های ظالمانه، بیماری کرونایی را مدیریت کردیم که در طول ۶۰ روز از یک وارد کننده دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی و مواد مورد نیاز، به یک تولید کننده و سپس هم به یک صادرکننده تبدیل شویم؛ این یک نشان افتخار بزرگ دیگری بود که در تاریخ مملکت خواهد درخشید؛ چراکه کشوری در اوج تحریم در کمتر از دو ماه توانست هم خود را جمع و جور کند و هم خود را به یک صادر کننده ماسک و دارو و انواع ضد عفونی کننده‌ها بدل کند.
وزیر بهداشت ادامه داد: سال ۹۹ را نیز با ۲۰ درصد کاهش ارزبری نسبت به سال ۹۸ هدف قرار دادیم و امیدواریم این سال را نیز با افتخاری جدید در تاریخ کشور بگذرانیم.
وی افزود: یکی از آرزوها و آمال قدیمی‌ام این بود که بتوانیم به عنوان یک تولید کننده  مواد اولیه دارویی مطرح باشیم. آرزویم بود از مواد اولیه پتروشیمی خودمان به عنوان یک پیش‌ساز به خیلی از فرمول‌های مواد اولیه دارویی برسیم. صنعتگران‌مان به حق از روز اول از اینترمدیت آغاز کردند. کار پروسسینگ را از چین و هند اغاز کرده و به مواد اولیه دارویی تبدیل کردیم. در حال حاضر نیز در شرکت کیمیاگران از یکی دو حلقه قبل از این فرایندها، کار را آغاز کرده و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.
وی افزود: کشوری که پتروشیمی و بنزن دارد و این بنزن را با کمترین قیمت به چین و هند ارسال می‌کند و بعد در آنجا با یکسری تغییرات به اینترمدییتی با ۲۰ تا ۳۰ برابر و حتی ۵۰ برابر قیمت به کشور بارمی‌گردد، این ظلم است. خوشحالم که این روند هم با کمک عزیزان صنعت در حال شکل گیری است و امیدواریم در آینده بسیار نزدیک بتوانیم بجای تبدیل یک اینترمدیت با ارزش افزوده دو دلار، به ماده اولیه‌ای برسیم که با ارزش افزوده بین ۵۰ تا ۱۰۰ برابر قبل قابل ارائه باشد.
نمکی تاکید کرد: در آینده نزدیک به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد اولیه منطقه تقدیر خواهیم شد.تردید ندارم که در این سال جهش تولید به عنوان یکی از سال های ماندگار در تاریخ صنعت دارویی کشور ثبت خواهد شد. ما در کشورمان صنعتگران و دانشمندان قابلی داریم که در بسیاری از مناطق دنیا نمونه ندارند. بنابرین باید به ظرفیت این دانش فنی و ابزار نیروی انسانی گرانقدر تکیه کرده و در آینده چه در زمینه مواد اولیه دارویی از اولین حلقه تولید، چه در فرمولاسیون داروهایی که به خصوص در "های تک" که نیازمند تحول بنیادین هستیم، با تکیه بر شرکت های دانش بنیان و نیروی انسانی ذی قیمت در این سرزمین، آن هم نه فقط برای مصرف مردمان سرزمین خودمان، بلکه برای کل منطقه و جهان بتوانیم به عنوان  تولیدکنندگان اصلی قلمداد شویم و در راستای ارزآوری و بی نیازی این کشور به بازارهای تولید جهانی گام برداریم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال افتتاح‌های زیادی خواهیم داشت، گفت: در سال گذشته ۶۰۰۰ تخت به تخت های بیمارستانی اضافه کردیم و در کمتر از یک ماه ۱۰۰۰ تخت ICU برای بیماران نیازمند ICU با تجهیزات ساخت داخل کشور ایجاد کردیم. امسال هم حدود ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی، ۴۴ بیمارستان جدید را تماما با دستگاه های ساخت داخل کشور، افتتاح کرده و به دنیا نشان می‌دهیم که ما هم کرونا را مهار کردیم و هم توانستیم‌ تولیدمان را در جهشی تاریخی قرار داده و به عنوان صادرکننده‌ای با قدرت در منطقه قلمداد شویم.


کد مطلب: 1323

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/1323/وزیر-بهداشت-اعلام-مدیریت-کرونا-اوج-تحریم-ها-ساخت-تجهیز-۴۴-بیمارستان-جدید-امسال

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir