۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
کد مطلب : ۱۳۶۱

تغییرات برنامه زمانی غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله/تدابیر کرونایی غربالگری

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از تغییر زمانبندی و نحوه اجرای طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله خبر داد.
تغییرات برنامه زمانی غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله/تدابیر کرونایی غربالگری
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، مینو رفیعی با اشاره به هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر احتمال اوج‌گیری شیوع بیماری کرونا در نیمه دوم سال گفت: تاریخ اجرای برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان از ۱۵ تیرماه تا پایان مهرماه است. در سال‌های گذشته برنامه مذکور دو ماه ادامه داشت که با توجه به پروتکل‌های جدید این مدت به چهار ماه افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه در استان‌های گرمسیر زمان اعلام شده تا یک ماه قابل تمدید است، افزود: برای به حداقل رساندن تماس‌های بین فردی، غربالگری در سال جاری صرفا با دستگاه انجام می‌شود و استفاده از چارت E در پایگاه‌های غربالگری ممنوع است. همچنین با توجه به کوتاه شدن مدت زمان غربالگری با دستگاه احتمال ابتلا کاهش می‌یابد و تعداد مراکز نیز امسال با توجه به شیوع کرونا کاهش یافته است.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با اشاره به تغییر پروتکل‌های اجرای غربالگری همزمان با شیوع کرونا اظهار کرد: براساس پروتکل‌های اجرایی، غربالگران در صورت داشتن علائم تب، لرز، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سایر علائم سرماخوردگی یا سابقه تماس با بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا مجاز به انجام غربال نیستند. در صورت وجود هر یک از موارد فوق لازم است غربالگر پس از دو هفته توسط پزشک بررسی شده و در صورت صدور گواهی سلامت توسط پزشک مجاز به غربال است.
رفیعی با بیان اینکه انجام غربال توسط غربالگران با سابقه ابتلا به کوید ۱۹ تا یک ماه بعد از اطلاع ممنوع است، تصریح کرد: والدین و کودک در خصوص علائم تب، لرز، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سایر علائم سرماخوردگی و یا سابقه تماس با بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا قبل از بازدید پایگاه باید خودارزیابی انجام دهند.
وی با تاکید بر انیکه در صورت وجود هر یک از علائم، والدین و کودک باید از مراجعه خودداری کنند، ادامه داد: همچنین تنها یکی از والدین مجاز است به همراه کودک وارد پایگاه شود. تمام مراجعان نیز باید ماسک داشته باشند.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مراجعان در صورت داشتن دستکش باید آن‌ها را در بدو ورود خارج کرده، دور انداخته و دست‌های خود را با مواد ضدعفونی کنند، گفت:‌ فاصله ۱.۵ متری از سایرین و غربالگر نیز باید حفظ شود. همچنین پایگاه‌ها در بدو ورود از والد و کودک در مورد وجود علائم تب، لرز، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سایر علائم سرماخوردگی و سابقه تماس با بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در دو هفته اخیر سوال کنند. در صورت مثبت بودن هر یک از سوالات فوق غربال حداقل دو هفته باید به تعویق بیفتد.
رفیعی با اشاره به اینکه مکان غربالگری و اتاق انتظار در صورت امکان باید مجزا بوده و حتما از تهویه مناسب برخوردار باشند و به صورت مستمر ضدعفونی شوند، افزود: در صورت عدم امکان جداسازی مکان غربال و اتاق انتظار فواصل ایستادن مراجعان باید توسط خطوط قابل رویت یا پارتیشن جدا شوند.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه مواد ضدعفونی کننده دست باید در دسترس مراجعان باشد نیز توضیح داد: هیچ گونه مجله، کتابچه و بروشور نباید در اتاق انتظار باشد. همچنین هیچ گونه بروشوری نباید به والدین داده شود. بروشورهای اطلاع رسانی و آدرس اپتومتریست‌ها و چشم پزشکان همکار در سایت بهزیستی هر استان قرار داده می‌شود و به والدین توصیه می‌شود برای اطلاع بیشتر به آن‌ها مراجعه کنند.
رفیعی با اشاره به اینکه در اتاق انتظار فاصله بین مراجعان حداقل باید ۱.۵ متر باشد افزود: همچنین از تجمع مراجعان باید به طور جدی پرهیز شود. همچنین باید از کاور و یا ملحفه یک بار مصرف بر روی صندلی غربالگری کودک استفاده شود. فرد غربالگر باید دارای ماسک باشد و از محافظ چشم و صورت استفاده کند.
وی با بیان اینکه لازم است غربالگر قبل از انجام غربال دستان خود را به دقت با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه بشوید اظهار کرد:‌همچنین لازم است غربالگر قبل از انجام غربال کلیه تجهیزات خود را ضدعفونی کند.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در ادامه به خانواده‌ها توصیه کرد تا بعد از بازگشت به منزل لباس‌های کودک را تعویض کرده و بشویند، اظهار کرد: همچنین توصیه می‌کنیم تا بعد از بازگشت به منزل والدین کارت سلامت یا سنجش را برای دو تا سه روز در محلی جداگانه بگذارند تا احتمال آلوده بودن آن بسیار کم شود. همچنین همکاران اپتومتریست و چشم‌پزشک در صورت داشتن علائم سرماخوردگی باید از انجام معاینه خودداری کنند.
به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور هزینه امسال انجام برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال در مراکز دولتی ۳۰۰۰ تومان و در مراکز غیردولتی ۶۶۰۰ تومان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما