۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۱۳۹۰
معاون سرمایه گذاری شرکت شناسا

کمبود نوآوری، صنعت را دچار مشکل کرده است

معاون سرمایه گذاری شرکت شناسا اعلام کرد: صنعت کشور به علت فاصله پیدا کردن از نوآوری، به روز نبودن و تکنولوژی‌های به نسبت قدیمی از بسیاری جهات دچار مشکل بوده و با راندمان مطلوب و اثربخش خود فاصله دارد. شکاف میان سرچشمه‌های نوآوری و فناوری کشور با صنایع بزرگ و فعال، اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است.
کمبود نوآوری، صنعت را دچار مشکل کرده است
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، محسن سیدین طی مصاحبه اختصاصی، درباره شرکت تخصصی سرمایه گذاری خطرپذیر شناسا گفت: این شرکت به عنوان بازوی سرمایه گذاری گروه مالی پاسارگاد در حوزه های فناوارنه و نوآورانه و با پشتوانه محکم سهامداران خود که از هلدینگ های موفق در حوزه‌های صنعتی و مالی مختلف هستند فعالیت میکند.
وی افزود: شرکت شناسا نقش بازوی توسعه و تجاری سازی نوآوری گروه مالی پاسارگاد را بازی می‌کند و اگر بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم باید به نام ما و ماموریت هایی که به دلیل این نام شکل گرفته است دقت داشته باشیم. شناسا سرمایه‌گذار است، اما نه سرمایه‌گذاری متعارف بلکه سرمایه‌گذاری جسور که در وهله نخست باید حوزه‌ها و طرحهای ارزنده نوآوری و فناوری را شناسایی کند و در گام بعدی با ورود به موقع و متناسب، ورود این طرحها به فضای اقتصادی کشور را تسریع و تسهیل نماید.
معاون سرمایه گذاری شرکت شناسا ادامه داد: اگر تیمی نوآور و صاحب فناوری به ما مراجعه کند شناسا به عنوان یک مجموعه آشنا با فناوری و نوآوری با توانمندی تخصصی در سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار در قالب فرایند مشارکت در کنار تیم قرار می گیرد و با استفاده از ظرفیت‌ها و شبکه در اختیار خود به شکل‌گیری و توانمند شدن و توسعه پرشتاب آن کسب و کار کمک میکند. 
 وی در ادامه با اشاره به اینکه بدون مشارکت صنایع به عنوان چرخ دنده سوم در کنار سرمایه‌گذار خطرپذیر و کارآفرین، مشارکتهای جسورانه کامل نبوده و به غایت مطلوب خود نخواهند رسید. این غایت چه در پایان فرایند سرمایه‌گذاری که زمان تزریق نهایی نوآوری تجاری شده به کسب و کارهاست و چه در حین فرایند مشارکت که به شکل گیری و توسعه هدفمند آنها کمک می‌کند موضوعیت دارد. به عنوان مثال یک شرکت داروسازی یک بخش ظرفیت خالی تولید خود را براحتی می تواند به تجاری سازی طرح های جدیدی اختصاص دهد که یک سرمایه‌گذار خطرپذیر ریسک سرمایه گذاری اولیه در آنها را پذیرفته است. ظرافتهای تولید، مدیریت و قیمت گذاری، دسترسی به کانالهای توزیع و عرضه‌کنندگان‌نهایی هریک توانمندی‌ها و ظرفیتهای ارزنده ای هستند که در شرکتهای قدیمی‌‌تر و با سابقه هر صنعتی وجود دارند و ارائه انها به کسب و کارهای نوپا می‌تواند منافع چند جانبه ای را برای همگان رقم بزند
سیدین گفت: در صورتی که یک فرد متخصص و فناور به تنهایی یک واحد بتواند رشد کند شناسا با مشارکت هوشمند و جسورانه خود خود ضریبی فزاینده به آن خواهد داد. 
وی با بیان اینکه احتمال می رود وقتی سرمایه گذاری محقق شد، سرمایه گذار جسورانه تمایل به خارج شدن از سرمایه گذاری داشته باشد و سهام خود را به قیمت مناسب بفروشد، افزود: سرمایه گذار می تواند سهام خود را به شریک تجاری خود به عنوان صاحب ایده و کارآفرینی که طرح را به میان آورده است و یا به شریک دیگری از جنس صنعت که می تواند در توسعه این کسب و کار نوآور مفید باشد، بفروشد و یا در نهایت سهام آن را در بازار سرمایه و بورس عرضه کند.
معاون سرمایه گذاری شرکت شناسا ادامه داد: نگاه کوتاه مدت در حوزه سرمایه گذاری جسورانه به خصوص در حوزه کسب و کارهای فناوارنه و نوآورانه بی‌نتیجه بوده و نقض غرض است. در این حوزه باید با نگاه دور اندیشیدانه، کسب منافع چشمگیر ولی درازمدت را به کسب سودهای کوچک و کوتاه مدت ترجیح داد. لذا نگاه بلند مدت و رفتار صبورانه و تجهیز برای سفری طولانی مدت ویژگی اصلی این حوزه از سرمایه‌گذاری است.
وی بیان کرد: اگر در یک حوزه سرمایه گذاری رقیبی پیش‌رو تر از خود داریم، در ورود احتمالی و نحوه آن باید تامل بیشتری کرد. بازتعریف ارزشهای پیشنهادی، بازارهای هدف و نقشه راه توسعه، ایجاد مزیتهای رقابتی قابل توجه و همینطور شکل دادن اتحادهای استراتژیک با صنایع و حتی رقیب از مصادیق هوشمندی در این نوع از سرمایه‌گذاری هستند.
معاون سرمایه گذاری شرکت شناسا بیان داشت: اگر دانشگاه ها به صنعت و اقتصاد و مجموعه هایی مانند شناسا نزدیک نشنوند و امکان بهره برداری از پتانسیل آنها در تولید علم و کارهای تحقیقاتی معطوف به بازار نیز دچار مشکل خواهد شد و ما نیز به تنهایی نمی توانیم کاری کنیم.
وی در ادامه گفت که اگر قرار باشد در دانشگاه نقشه راهی برای توسعه دانش و فناوری ترسیم شده و جهت گیری مناسبی انجام شود باید رصد کرد که کار در چه مسیری منجر به صرفه و کیفیت بیشتر برای صنعت و کسب وکار خواهد شد، چرا که خلق دانش و فناوری و نوآوری در خلا و بدون استفاده متناسب معنا ندارد. صنعت کشور نیز باید به این صرفه و کیفیت حساس باشد و از ظرفیت‌های علمی، نواوری و کارآفرینی کشور بهره‌گیرد و دستور کارهای مناسب برای بازیگران اصلی این حوزه‌ها را تعریف و اعلام کند، کار تحقیقاتی و پژوهشی هم نمی تواند انجام دهد. ما در شناسا می‌خواهیم به عنوان یک چرخ دنده، نهاد دانش و فناوری و نوآوری را به بخش اصلی اقصاد و صنعت متصل کنیم و چرخ اقتصاد را با شتاب بیشتری به حرکت درآوریم.
معاون سرمایه گذاری شرکت شناسا در پایان یادآور شد: پروژه های ما با توجه به ذاتی که دارند، در حوزه‌های پیشرفته و هایتک هستند و در این لایه از نوآوری تا رسیدن به موفقیت اقتصادی فاصله زیادی وجود دارد. رساندن محصول به مرحله تجاری سازی و عبور از ریسک های تکنولوژیک و بازاری موفقیت بزرگی است که شناسا بخوبی با تجربه خود در این موارد موفق عمل کرده است. به عنوان نمونه مجموعه طنین پرداز پاسارگاد، با توسعه فناوری و تجاری‌سازی تولید ایمپلنت کاشت حلزونی گوش برای درمان ناشنوایی، شرکت پداسیس با توسعه و تجاری سازی ربات پوشیدنی توان‌افزا برای میسر کردن راه رفتن بیماران ضایعه نخاعی، شرکت پارس تراوا با توسعه و تجاری سازی یک پروتکل نوآور در حوزه درمان سرطان، همگی بخشی از سرمایه گذاری های پرافتخار شناسا در حوزه سلامت به عنوان یکی از حوزه‌های علاقمندی شناسا هستند که علاوه بر توسعه و در اختیار داشتن فناوری‌های فوق پشرفته و ایجاد صرفه‌جویی اقتصادی بسیار چشمگیر نسبت به جایگزینهای خارجی خود، التیام زخمهای دردناکی در جامعه را هدف قرار داده‌اند که می‌توانند رضایت قلبی همه افرادی که به نحوی در توسعه و توفیق آنها نقش داشته‌اند را برای یک عمر فراهم کنند.
در حال حاضر نیز شناسا با تجربه سالها حضور در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور و تجدید قوا برای شرایط جدید کشور، با انگیزه و توانی مضاعف آماده همکاری با کارآفرینان و صاحبان دانش و جوانان با انگیزه‌ایست که دل در گروی ایرانی بهتر و زندگی شایسته‌تری برای هموطنان خود دارند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما