کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرایی تغییر هرساله واکسن آنفلوآنزا / موارد منع مصرف این واکسن

19 شهريور 1399 ساعت 16:50

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، با اشاره به چرایی تغییر هرساله واکسن آنفلوآنزا، از پیش‌بینی تهیه ۲ میلیون دوز از این واکسن برای کارکنان بهداشتی خبر داد و گفت: البته بازهم اولویت تزریق واکسن با کارکنانی است که بیشتر در معرض خطر ابتلا باشند.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر سید محسن زهرایی ، با تاکید براینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری می‌شود، گفت: البته در موارد محدودی نیز واکسن آنفلوآنزا منع مصرف دارد، از جمله این ممنوعیت‌ها بروز حساسیت شدید و نادر در دوره‌های قبلی تزریق واکسن آنفلوآنزا است که در چنین شرایطی توصیه می‌شود فرد واکسن آنفلوآنزا دریافت نکند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟، اظهار کرد: به هیچ وجه باید و الزامی برای تزریق واکسن برای همگان وجود ندارد اما، توصیه به واکسیناسیون بویژه برای افراد پرخطر امری ضروری است. گروه‌های پر خطر هرساله باید اقدام به دریافت واکسن کنند؛ این گروه شامل افراد با نقص و ضعف سیستم ایمنی، کودکان، خانم‌های باردار، کارکنان بهداشتی درمانی به دلیل نوع حرفه‌ خود و... هستند.

وی درباره میزان نیاز کادر بهداشتی به تزریق واکسن آنفلوآنزا، گفت: بسته به اینکه کدام‌ گروه‌ها را پوشش دهیم، نیاز متفاوت است، اما امسال پیش‌بینی ۲ میلیون دوز واکسن برای کارکنان بخش بهداشتی درمانی داشته‌ایم که این میزان هم با اولویت بندی ابتدا برای افرادی که در معرض خطر بیشتر و در تماس بیشتر با بیماران هستند، تزریق می‌شود. تا سالیان قبل تامین واکسن آنفلوآنزا برای این گروه بسته به شرایط بین ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار دوز تهیه می‌شد.

زهرایی درباره چرایی تغییر هر ساله‌ واکسن آنفلوآنزا، تصریح کرد: مدت دوام واکسن‌ها بر حسب نوع واکسن و عامل بیماری‌زا متفاوت است؛ مثلا واکسن سرخک که در دو نوبت ارائه می‌شود می‌تواند ایمنی‌زایی طولانی مدت ایجاد کند که نیازی به تکرار هم نخواهد داشت اما، در مورد آنفلوآنزا طول مدت ایجاد ایمنی کوتاه و در بهترین حالت تقریبا بین ۸ تا ۱۲ ماه است. البته همین مدت زمان ذکر شده در افراد مختلف، متفاوت است؛ مثلا در گروه‌های پرخطر که نقص سیستم ایمنی دارند یا سالمندان ممکن است طول مدت ایمنی شش ماه باشد.

وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا ثابت نیست و هرساله تغییر می‌کند، تصریح کرد: نوع واکسن آنفلوآنزای تولیدی هر سال بر اساس برآورد جهانی بر ویروس‌های شایعی است که در دوره قبلی آنفلوآنزا وجود داشتند، با انتخاب انواع انتخاب شده از ویروس، واکسن علیه آنها تولید می‌شود. البته ممکن است سال بعد ویروس جدیدی به وجود آمده باشد که با ویروس سالیان قبل متفاوت باشد. به همین دلیل میزان مصونیت حاصل از واکسن آنفلوآنزا مانند سایر واکسن‌ها نیست.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، ادامه داد: علت توصیه به تزریق واکسن در گروه‌های پرخطر از آنجا نشات می‌گیرد که با زدن واکسن شدت ابتلا به آنفلوآنزا در این گروه و موارد بستری آن کاهش می‌یابد. البته زدن واکسن آنفلوآنزا به هیچ عنوان نباید این تصور را ایجاد کند که دیگر لازم نیست دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم؛ تمام اقدامات پیشگیری کننده باید در نظر گرفته شود.
انتهای پیام


کد مطلب: 1602

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/1602/چرایی-تغییر-هرساله-واکسن-آنفلوآنزا-موارد-منع-مصرف-این

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir