۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۱۶۱۳
رئیس هیات مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران:

مخالف تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی هستیم / آزاد سازی نرخ ارز باعث ارتقاء فعالیت های تولید کنندگان و افزایش توان صادراتی می شود

رئیس هیات مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران با بیان اینکه فدراسیون و کمیسیون اقتصاد سلامت به دلایل متعدد مخالف ادامه تخصیص این ارز است، گفت: آزاد سازی نرخ ارز در این حوزه باعث ارتقاء فعالیت های تولید کنندگان و افزایش توان صادراتی می شود.
مخالف تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی هستیم / آزاد سازی نرخ ارز باعث ارتقاء فعالیت های تولید کنندگان و افزایش توان صادراتی می شود
 به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر محمود نجفی عرب، رئیس هیات مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران به مناسبت پنجمین سالروز تاسیس این فدراسیون ،درنشست خبری آنلاین که با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری، سایت خبری سالم خبر، نشریه درمانیاب و نشریه خبردارو برگزار شد، به تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های فدراسیون اقتصاد سلامت برای بهبود فضای کسب و کار صنایع و صنوف سلامت محور پرداخت.
در ابتدا، دکتر نجفی عرب در پاسخ به سوال نشریه درمانیاب در خصوص تاریخچه تشکیل فدراسیون اقتصاد سلامت و ضرورت تشکیل آن پرداخت و افزود: با تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، یکی از الزاماتی که در این قانون برای اتاق بازرگانی ایجاد شد، لزوم ساماندهی تشکل های حوزه های تخصصی در قالب تشکل های بالادستی یا فدراسیون ها بود. در همین راستا 11 فدراسیون در اتاق ایران به عنوان تشکل های بالادستی شروع به کار کردند و با توجه به تعدد تشکلهای ملی در اتاق ایران و مشکلات رسیدگی به همه این تشکل ها، اتاق بخشی از وظایف خود را در مقابل تشکل ها، به تشکل های بالادستی واگذارکرد، به طوری این تشکل ها می توانند با برخورد در مقابل موازی کاری ها مواضع یکسانی در موضوعات مشترک در یک حوزه داشته باشند. زمانی که فعالان اقتصادی حوزه سلامت وارد هیات نمایندگان اتاق تهران شدند با شناسایی ظرفیت های موجود در اتاق بازرگانی و فعال سازی کمیسیون اقتصاد سلامت در اتاق تهران ، موضوع فدراسیون اقتصاد سلامت را در اتاق ایران پیگیری و در نهایت در مهرماه سال 94  فدراسیون اقتصاد سلامت  تاسیس شد. فدراسیون در بدو تاسیس با هفت عضو کار خود را شروع کرد که هم اکنون به 22 عضو افزایش یافته است که بیشتر تشکلهای اصلی حوزه سلامت عضو این فدراسیون هستند. اخیرا گام هایی در جهت توسعه فعالیت فدراسیون به سایر بخشهای حوزه سلامت از جمله نهادهای اقتصادی در حوزه درمان برداشته شده است که نتایج آن بزودی اعلام خواهد شد.
وی، در پاسخ به این سوال که فدراسیون در خصوص توانمند کردن اعضای خود چه اقداماتی انجام داده است، اظهار کرد: با انجام کارهای کارشناسی و شناسایی نیازهای تخصصی تشکل ها یک طرح جامع تحت عنوان «بسته توانمندسازی تشکل‌ها» که شامل مجموعه وسیعی از جزوات و آموزش های لازم است برای توانمند کردن مدیران و مجریان تشکل‌ها تدوین و تدارک دیده شده است.
وی با بیان اینکه این بسته محدود به اعضای فدراسیون نخواهد بود، ادامه داد: طی مکاتبه با اتاق بازرگانی و استقبالی که از این طرح صورت گرفته است مقررشد این بسته از طریق اتاق بازرگانی در اختیار تمامی تشکل ها قرار گیرد و محدود تشکل های عضو فدراسیون نباشد.
رئیس هیات مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران، در خصوص IRC (سامانه ثبت اقلام وارداتی سلامت محور) و فعالیت فدراسیون در این زمینه بیان کرد: اعضای هیات مدیره فدراسیون شامل تمام بخشهای حوزه اقتصاد سلامت است و همین تنوع ترکیب مانع از این است که فدراسیون بصورت تک بعدی در یک حوزه اقدام و فعالیت داشته باشد، اما بدیهی است که اهمیت استراتژیک بخش هایی مثل دارو و تجهیزات پزشکی باعث می شود این فدراسیون بیشتر متمرکز بر این حوزه ها باشد.
وی با بیان اینکه یکی از اتهاماتی که به ما وارد می شود این است که فدراسیون "واردات محور " است نه " تولید محور" گفت: افرادی که در این فدراسیون فعالیت دارند طی سال های اخیر نقش برجسته و عمده ای در ارتقاء توان تولیدی کشور داشته اند. فدراسیون به جدیت و قاطعیت اعتقاد دارد که مسیر توسعه اقتصاد کشور از تولید می گذرد اما اینکه با شعار تولید از اهمیت و جایگاه واردات و فعالیتهای بینابینی مثل تولید تحت لیسانس که می تواند بسیار به توسعه بازارهای صادراتی و ارتقاکیفیت محصولات ما کمک کند غفلت کنیم ، موجب از دست دادن فرصت های ما در راه توسعه متوازن خواهد بود.
در ادامه این نشست خبری، دکتر نجفی عرب در پاسخ به سوالات سایت خبری سالم خبر مبنی بر اینکه فدراسیون هم اکنون می تواند مشکلات اعضای خود را از موضع قدرت بسیاری از تشکل ها برطرف کند بیان کرد: فدراسیون‌ها، قدرت به مراتب بیشتری ازتک تک اعضا برای رفع چالش‌های مشترک و تحقق خواست‌های یکسان آنها دارند، اما هنوز فاصله زیادی تارسیدن این تشکل ها به جایگاه ‌شان وجود دارد؛ زیرا علیرغم تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و مواد 3و2 این قانون و تاکیدات مقام معظم رهبری و ابلاغیه سیاستهای کلی اصل 44 و بخشنامه های معاون اول رییس جمهوری و معاون حقوقی رییس جمهوری مبنی بر الزام اخذ نظر تشکل های تخصصی در صدور قوانین ، بخشنامه ها و دستورالعمل ها ، متاسفانه درکلیت ، دولت اعتقادی به این موضوع ندارد و جایگاه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در رعایت این موضوع نامناسب تر از سایر بخش های حاکمیتی است.ما روزانه با این چالش جدی روبرو هستیم که بخشنامه هایی که مشکلات عدیده ای برای بخش خصوصی ایجاد می کنند بدون دریافت نظر از تشکل های تخصصی این حوزه صادر می شوند که لغو این بخشنامه ها و از بین بردن اثرات آنها بر کسب و کار شرکت های این حوزه به زمان زیادی نیاز دارد.
رئیس هیات مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه حوزه اقتصاد سلامت در کشور و جلوگیری از برخی سیاست گذاری ها و قوانین بازدارنده در مقابل فعالیت و رشد صنعت کشور در حوزه اقتصاد سلامت بیان کرد: برای ارتقاء صنعت سلامت ، علاوه بر اینکه برنامه های کارشناسی در حوزه های مختلف در فدراسیون در دست تدوین است ، تعاملات مستمری با سازمانهای ذیربط و نهادهای بالادستی به صورت منظم برگزار می شود . فدراسیون علاوه بر برگزاری جلسات کمیسیون های تخصصی و اجرای طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی در این حوزه ، ارتباط بسیار خوبی با کمیسیون بهداشت و درمان به ویژه کمیته دارویی برقرار کرده و در جلسات این کمیته حضور فعال دارد. تعامل فدراسیون با مجلس شورای اسلامی محدود به این کمیته نیست بلکه همکاری مستمری با مرکز پژوهشهای مجلس کرده که امیدواریم نتایج مثبتی از آن حاصل شود .
دکتر نجفی عرب درخصوص دریافت هزینه ثبت (یا IRC) اظهار کرد: اینکه وزارت بهداشت برای اجرایی کردن برنامه های خود نیاز به بودجه دارد امری کاملا مسلم و پذیرفته شده است و اینکه متقاضیان دریافت خدمات و صدور یا تمدید پروانه ها هم باید مبالغی را برای در یافت این خدمات بپردازند نیز اصلا جای بحث ندارد ولی موضوع بسیار مهم در این قضیه اصل قانونگرایی و طی کردن مسیر درست برای دریافت این هزینه ها است. به هرحال در روال قانونی قبلی ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مورد اصل قانون ( ماده 24 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ) و ضمایم آن، مصوبه هیات دولت را دریافت کرده بود و 13سال این قانون بدون هیچ ابهامی در حال اجرا بود اما تغییر یک شبه این مصوبه بدون کسب نظر بخش خصوصی که باعث تحمیل بار مالی سنگین به ویژه حوزه تولید می شود در شرایطی که این حوزه تحت شدیدترین فشارهای داخلی و بین المللی است و عدم توجه به نظرات کارشناسی اتاق بازرگانی و بخش های مختلف دولت ، اقدامی غیر اصولی و غیر اخلاقی بود که سازمان غذا و دارو به جدیت در مورد آن اقدام و ﺑﺮ آن اﺻﺮار دارد . ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ اﺻﻮﻻ ﺑﻪ ﺗﺒﻌﺎت اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺮ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺣﻮزه ﺳﻼﻣﺖ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮﯾﻦ اﻋﺘﻨﺎﯾﯽ ﻧﺪارد ﺑﻠﮑﻪ اﻋﺘﺮاﺿﺎت ﺑﺤﻖ ﻓﻌﺎﻻن اﯾﻦ ﺣﻮزه ﺑﻪ اﯾﻦ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﻏﯿﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ را " زﯾﺎده ﺧﻮاﻫﯽ " ﻣﯽ ﻧﺎﻣﺪ!!  
وی تصریح کرد: معتقدیم که این بخشنامه و مصوبه هیات دولت که به ابتکار سازمان غذا و دارو و همکاری بخش هایی از دولت با دور زدن بخش خصوصی و هیات مقررات زدایی و سازمان های متعدد حاضر در آن از جمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، صورت گرفته است باید تعلیق شود و مسیر منطقی و درست آن که مصوبه هیات مقررات زدایی به آن تاکید دارد که همانا کسب نظر مشورتی بخش خصوصی در این زمینه و بازنگری با نظر تشکل های مرتبط است طی شود . موضوعات بسیاری بصورت اختصاصی و در پاسخ به نیازهای تشکل های مرتبط یا گزارش ها و تقاضاهای سازمانهای مرتبط در دستور کار فدراسیون قرار داشته است که ارسال صدها نامه ، تهیه دهها گزارش کارشناسی و شرکت در نشست های متعدد به نمایندگی از فعالان حوزه اقتصاد سلامت در این راستا بوده است .
در ادامه این نشست خبری دکتر نجفی عرب در پاسخ به سوال سردبیر نشریه خبردارو ، مبنی بر علت ضعف عمومی تشکل‌های صنفی کشور به خصوص صنعتی در اثرگذاری ها و اینکه فدراسیون می تواند به گونه ای فعالیت کند که با قدرت تاثیرگذاری غیرمستقیم در حوزه ی اقتصاد سلامت موثر واقع شود،گفت:مشکل اصلی علاوه بر اینکه تشکل های ما توانمندی لازم را برای احقاق حقوق خود و مطالبات خود ندارند و در بدیهی ترین موضوعات ساختاری و حیاتی خود دچار چالشهای جدی هستند، در عدم اعتقاد دولتمردان ما به بخش خصوصی واقعی است که متاسفانه  در برخی موارد آمیخته به منافع گروههای فشار و لابی های پنهان بخصوص از طرف نهادهای شبه دولتی است. وقتی در وزارت بهداشت قرارگاهی برای تصمیم گیری در مورد موضوعات سازمان غذا و دارو تشکیل می شود و در آن یک نماینده از بخش خصوصی واقعی حضور ندارد و فقط در موقع گرفتاری و به بن بست رسیدن بقیه مسیرها سراغ بخش خصوصی واقعی می آیند، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .
رئیس هیات مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران گفت: علیرغم تاکیدات مستمر مقام معظم رهبری در مورد حضور بخش خصوصی و اهمیت دادن به آن شعارهای مسوولان در مورد جهش تولید و اقتصاد مقاومتی ولی متاسفانه چیزی که در عمل اتفاق می افتد، بخشنامه هایی است که در واقع ضد تولید و بر خلاف رشد و توسعه بخش خصوصی واقعی هستند. وقتی کشور در شرایط سخت و حساسی قرار می گیرد، دولت به جای آنکه به سمت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌ها حرکت کند، درها را محکم‌تر و بیشتر به روی آنها می بندد و تشکل ها نیز به علت حساسیت‌ها، این عدم مشارکت دهی خود را؛ بیشتر از شرایط عادی پذیرا می شوند. نمونه بارز آن همه گیری کرونا است. اگرچه برخی ستادهای استانی و تهران از کمک تشکل‌ها استقبال کردند، اما در مجموع در سطح کشوری، مسئولان ارشد ستادهای مقابله با کرونا، کمتر به سراغ بخش خصوصی و تشکل‌های آنها رفته و می‌روند. درحالی که تشکل‌ها به خصوص در لجستیک دارو و ملزومات پزشکی و بهداشتی درمانی مقابله باکرونا، به مراتب بهتر از دولت می‌توانند عمل کنند و ما به عنوان بخش خصوصی حوزه ای سلامت؛ این آمادگی راکاملا اعلام می کنیم.  
وی در پاسخ به دریافت ارز 4200تومانی برای ارتقا قدرت اقتصادی و سوددهی این شرکت‌ها که می تواند به عنوان یک امتیاز تلقی شود، اظهار کرد: نظر فدراسیون و کمیسیون اقتصاد سلامت این است که به دلایل متعدد از جمله بحث قاچاق ، شفاف نبودن قیمت گذاری و رانت های ایجاد شده در تخصیص ارز 4200 تومانی ، مخالف ادامه تخصیص این ارز  هستند و معتقد هستند که آزاد سازی نرخ ارز در این حوزه باعث ارتقا فعالیت های تولید کنندگان و افزایش توان صادراتی می شود. اما اجرای این موضوع بخصوص در حیطه دارو و تجهیزات ملاحظات متعددی دارد که هر زمان عزم جدی در دولتمردان وجود داشته باشد، فدراسیون با پشتوانه صدها ساعت کارکارشناسی در این حوزه آماده کمک و ارائه مشاوره در این زمینه است.
دکتر نجفی عرب، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر فعالیت های مهم فدراسیون اقتصاد سلامت طی پنج سال اخیر در جهت هموار ساختن فعالیت تشکلهای اقتصادی حوزه سلامت  بیان کرد: فدراسیون بخصوص در دوره جدید فعالیت خود بعضی بحث های ساختاری و زیر بنایی این حوزه را با جدیت در دستور کار خود قرار داده است . یکی از موضوعات اساسی این حوزه نقش چندگانه وزارت بهداشت در حوزه محصولات سلامت محور و حتی خدمات است. یعنی قانونگذار ، رگولاتور و ناظر و هم خریدار عمده است. به این معنا که وزارتخانه ای که اصولا برای حفاظت از سلامت جامعه تاسیس شده ، در تولید ، توزیع ، واردات ، خرده فروشی و ... دخالت می کند که قاعدتا باعث می شود از وظایف اصلی خود به دلیل حجم و گستردگی کارها و تضاد و تقابل با کارهای دیگر متوقف بماند یا به درستی اجرا نشود .
وی ادامه داد: فدراسیون در این زمینه با همکاری مرکز پژوهشهای اتاق ایران و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طرح تحقیقاتی را در دست اجرا دارد . پیشنهاد ما این است که وظایف کمی باید از وزارت بهداشت منتزع و به تشکلهای بخش خصوصی یا وزارتخانه های اقتصادی انتقال پیدا کنند و این وزارتخانه عمدتا به موضوعات کیفی مرتبط با سلامت جامعه بپردازد.
دکتر نجفی عرب افزود: یکی از موضوعات زیربنایی دیگر در این زمینه ایجاد واحد تحلیل های آماری و اقتصادی در فدراسیون است که هم اکنون نقش عمده ای در زمینه تهیه گزارش های کارشناسی است . فدراسیون تفاهم نامه های متعددی در حوزه فعالیت با سازمان های متعدد امضا کرده است از جمله مرکز آموزش اتاق تهران ، مرکز آینده پژوهی دانشگاه کرمان ، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و غیره است.
وی در پایان یکی از مهمترین و موفق ترین اقدامات اساسی فدراسیون و بخش خصوصی در سالهای اخیر را همکاری نزدیک کمیسیون حقوقی،حمایت های قضایی و مقرراتی اتاق بازرگانی عنوان کرد و گفت: مصوبه هیات مقررات زدایی در زمینه الزام سازمان غذا و دارو به بازنگری در بخشنامه خود در موضوع IRC و ثبت منبع با نظر بخش خصوصی از دیگر اقدامات این فدراسیون است که با توجه به ادامه موضوع، کارگروهی در این زمینه در دبیرخانه فدراسیون با حضور تشکلهای ذیربط و کارشناسان حوزه تشکیل شده که این موضوع را بصورت مستمر پیگیری می کند. در حوزه آموزش نیز علاوه بر بحث تفاهم نامه با مرکز آموزش اتاق تهران درحیطه توانمندسازی تشکل ها بسته آموزشی جامعی آماده و بزودی جهت بهره مندی تشکل های عضو، توزیع خواهد شد. همچنین کمیته های تخصصی رگولاتوری، تنظیم مقررات ، مالی و کسب و کار به عنوان بازوی تخصصی فدراسیون جلسات متعددی برگزار کرده اند و دستور کارهای مستقلی در حوزه های تخصصی فدراسیون پیش می برند . ارتباط با مرکز ملی پایش کسب و کار وزارت اقتصاد و کمیته رگولاتوری فدراسیون از دیگر اقدامات اساسی این حوزه است که بزودی جلسات مشترک آنها  برگزار خواهد شد.