۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۱۶۵۱

ارسال دارو به روده بزرگ با کمک ربات‌های کوچک

ارسال داروها به اندام‌ها و بافت‌های داخلی معمولاً از طریق مصرف داروهای خوراکی ممکن است اما این داروها اغلب قبل از رسیدن به مقصد مورد نظر رقیق و از هم جدا می‌شوند. ارسال هدفمند داروها در بدن به خصوص روده بزرگ امری دشوار اما ممکن است چرا که اخیرا محققان دانشگاه پردو موفق به توسعه رباتی کوچک برای انجام این کار شده‌اند.
ارسال دارو به روده بزرگ با کمک ربات‌های کوچک
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به نقل از مدگجت، یکی از چالش‌هایی که پزشکان با آن روبرو هستند ارسال دقیق دارو به مکان‌هایی خاص در روده بزرگ است که اگر این کار محقق شود روند درمان بیماران بسیار سریع‌تر صورت خواهد گرفت. اکنون گروهی از مهندسان دانشگاه "پردو" ربات‌های کوچکی ایجاد کرده‌اند که توسط یک میدان مغناطیسی خارجی کنترل می‌شوند و می‌توانند در روده بزرگ حرکت کرده و داروها را دقیقاً به محل مورد نیاز ارسال کنند. آنها حتی ممکن است به عنوان یک روش کم تهاجمی و راحت‌تر برای انجام بیوپسی درون روده بزرگ عمل کنند.
بافت‌برداری یا بیوپسی(Biopsie)، که به آن تکه‌برداری و نمونه‌برداری نیز می‌گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است. بافت برداشته‌ شده معمولاً توسط متخصص آسیب‌شناسی زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود، اما می‌تواند به شکل شیمیایی نیز آنالیز شود.
پهنا و عرض این ربات‌های منحصر به اندازه ضخامت موی انسان است. یک میدان مغناطیسی چرخان، انرژی لازم را برای حرکت آنها فراهم می‌کند. از آنجا که آنها می‌چرخند و حرکت می‌کنند قادرند از روی بخش‌های نسبتاً بزرگی که در سطح داخلی نامنظم روده بزرگ مشاهده می‌شوند عبور کنند. این ربات‌ها آنقدر کوچک هستند که محققان توانستند آن را در روده بزرگ موش‌ها قرار داده و بررسی کنند. آنها با استفاده از یک کاوشگر فراصوت توانستند ربات‌ها را هنگام حرکت در روده ببینند و دریافتند که دستگاه‌ها را می‌توان به راحتی توسط میدان مغناطیسی هدایت کرد.
سرانجام این محققان ربات‌های خود را با ویال‌های دارویی میکروسکوپی که با مایع فلورسنت پر شده بود، پرکردند. این ربات‌ها توانستند ویال‌های را به مقصد مورد نظر محققان برسانند و در آنجا باقی بمانند و اجازه دهند ویال‌ها ماده فلورسنت را به آرامی آزاد کنند و در آن هنگام آزاد شدن دارو با کمک نور قابل شناسایی بود.
از آنجا که این میکروربات‌ها دارای پوشش پلیمری هستند، دارو قبل از رسیدن به مکان مورد نظر از بین نخواهد رفت. گفته می‌شود ساخت این ربات‌ها بسیار ارزان است علاوه بر این آنها غیرسمی بوده و با محیط زیست نیز سازگار هستند.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما