۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۱۶۵۳
سخنگوی گمرک:

خبر قاچاق دارو به عراق تکذیب شد

سخنگوی گمرک گفت: بیش از یک هزار و ۶۵۴ تن دارو که از کشور‌های صادرکننده توسط عراقی‌ها خریداری شده صرفا با انجام تمام تشریفات، از خاک ایران ترانزیت شده و دارو‌ها به هیچ عنوان ایرانی یا برای مصرف در ایران نبوده است.
خبر قاچاق دارو به عراق تکذیب شد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، سید روح الله لطیفی با اعلام این خبر گفت: توقف محموله دارویی در یکی از استان‌های عراق به ظن قاچاق از ایران که این روز‌ها خبرساز شده، اساسا مسئله داخلی این کشور و کنترل داخلی تردد کالا بوده و آنچه به جمهوری اسلامی ایران مرتبط است به حوزه ترانزیت برمی گردد که کاملا براساس قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی مرتبط با ترانزیت دارو رعایت شده است.
وی افزود: از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۶ مهرماه، هزار و ۶۵۴ تن داروکه بخشی از آن پتاسیم کلاولانات، انسولین، واکسن‌های دامپزشکی، پنی سیلین و مشتقات آن، آنتی بیوتیک‌ها، باند‌های استریل و پانسمان، الکل، زینک اکساید و چسب لویکوپلاست بود از پنج کشور ترکیه، هندوستان، اندونزی، چین و امارات متحده عربی و از مرز‌های بازرگان و منطقه ویژه شهید رجایی وارد و سپس از مرز‌های غربی به مقصد عراق ترانزیت شد.
سخنگوی گمرک تاکید کرد: این دارو‌ها کاملا غیر ایرانی بود و تجار عراقی از کشور‌های دیگر برای مصرف در عراق خریداری کردند و این محموله صرفا از کشورمان طبق قوانین بین المللی ترانزیت شد و تمام اسناد و کالا‌ها در ورودی و خروجی در ایران کنترل شده و با انجام کامل تشریفات ترانزیتی و کنوانسیون‌های بین المللی ترانزیتی و رعایت استاندارد‌ها اجازه عبور از قلمرو کشورمان به مقصد عراق صادر شده است.
وی در ادامه در خصوص حجم کالا‌های ترانزیتی دارویی متعلق به عراق گفت: از یکهزار و ۶۵۴ تن کالا، بیش از ۹۷۶ تن از ترکیه و از مرز بازرگان، ۲۱۳ تن از کشور هندوستان و از طریق بندر شهید رجایی، نزدیک به ۲۰۰ تن از اندونزی، ۱۶۰ تن از چین و ۹۲ تن از امارات متحده عربی پس از ورود به گمرک شهید رجایی و ترانزیت از کشورمان از طریق مرز‌های غربی به کشور عراق منتقل شده است.
 لطیفی افزود: با بررسی دارو‌های خریداری شده تجار عراقی از پنج کشور ترکیه، هندوستان، اندونزی، چین و امارات متحده عربی، حدود ۶۴ درصد فهرست دارو‌های خارجی عراق، در ایران امکان تولید داشتند، با این وجود، داروی ایرانی در بین این یکهزار و ۶۵۴ تن دارو قرار ندارد و همه دارو‌ها خارجی هستند.
سخنگوی گمرک در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی با استاندارد‌های سختگیرانه اسناد و محموله‌های دارویی را کنترل می‌کند که امکان سوء استفاده نباشد و آنچه اتفاق افتاده مربوط به اسناد و مدارک و قوانین سرزمینی عراق بود که گفته می‌شود مشکل پیش آمده با ارائه اسناد حل شده است.


 
مرجع : روابط عمومی گمرک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما