۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۱۶۶۷

نشت دارو از مراکز ترک اعتیاد / داروخانه؛ بهترین محل عرضه این داروها

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو چرایی عرضه داروهای ترک اعتیاد در داروخانه ها را تشریح کرد.
نشت دارو از مراکز ترک اعتیاد / داروخانه؛ بهترین محل عرضه این داروها
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر سید حیدر محمدی درباره عرضه داروهای ترک اعتیاد در داروخانه ها، گفت: باید توجه کرد که وظیفه مراکز درمان ترک اعتیاد اصلا توزیع دارو نیست، بلکه درمان اعتیاد است. درمان با توزیع دارو تفاوت بسیاری دارد. اصولا جایی که دارو را تجویز می کند با جایی که آن را تامین و عرضه می کند، نباید در یک جا باشند.
وی افزود: در گذشته به دلیل نگرانی هایی که از توزیع داروهای ترک اعتیاد داشتیم، توزیع آن ها را از داروخانه جدا کرده بودیم، اما باید بدانیم که داروخانه تنها محل معتبر برای توزیع دارو است. به هر دلیلی از گذشته روند به این صورت بود که داروهای ترک اعتیاد در همان مراکز ترک اعتیاد که داروها را تجویز می کردند، تامین و عرضه نیز می شد که این اقدام اشتباه بود.
محمدی تاکید کرد: به اعتقاد من بهترین کار این است که درمان این بیماران و تجویز دارو در مراکز ترک اعتیاد انجام شود و دارو از محل عرضه اصلی خود، یعنی داروخانه تامین شود. البته برای این اقدام دستورالعملی تهیه کردیم و به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کردیم که مطابق آن دستورالعمل و با بسترسازی و حفظ شرایط لازم و امینت کافی داروخانه این اتفاق افتد.
وی با بیان اینکه بر این اساس قطعا دسترسی مصرف کنندگان داروهای ترک اعتیاد به این داروها از طریق داروخانه بسیار راحت تر است، گفت: متاسفانه موارد تخلف زیادی مبنی بر نشت داروها از مراکز ترک اعتیاد شنیدیم و بهترین راه پیشگیری از این تخلفات این است که داروهای ترک اعتیاد هم مانند همه داروها در داروخانه عرضه شود.
محمدی افزود: پیش از این یک بخش از داروهای ترک اعتیاد را مراکز ترک اعتیاد عرضه می کردند و بخشی هم در معاونت های غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی توزیع می شد که در حال حاضر قرار شد تمام این داروها در داروخانه هایی توزیع شود که بسترسازی لازم را از نظر امنیت انجام داده اند که این اقدام را به صورت پایلوت در استان قم اجرا کردیم که خوشبختانه موفقیت آمیز بود.   در این داروخانه هایی که داروی ترک اعتیاد عرضه می شود، با نسخه پزشک و یا نسخه پزشک مرکز ترک اعتیاد، افراد می توانند داروهایشان را دریافت کنند.
وی گفت: از سال گذشته کار را در قم آغاز کردیم و از اوایل مهر ماه نیز ابلاغ کرده ایم که این اقدام در کل کشور هم انجام شود. به شرط اینکه داروخانه ها بستر سازی لازم را در حوزه امنیت انجام داده باشند.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما