کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکترناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو

مدیریت ناشیانه ارزی بر بازار دارو سایه انداخته است

سالم خبر , 29 مهر 1399 ساعت 16:19

تحریم ها در فشار به واردات و تولید دارو بی اثر نبوده اما چالش اصلی ما روند نادرست تخصیص ارز است.


به گزارش پایگاه خبری خبر دارو، دکترناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در یادداشتی نوشت، تحریم ها در فشار به واردات و تولید دارو بی اثر نبوده اما چالش اصلی ما روند نادرست تخصیص ارز است.
 ارتش عراق اعلام کرد محموله ای شامل 19 کانتینر داروی قاچاق از ایران به این کشور کشف شده است. آیا ممکن است دارویی که برای مصرف داخل ایران وارد شده قاچاق شود؟ قاچاق دارویی که به طور رسمی در ایران تولید شده یا به طور رسمی وارد شده در این حجم غیرممکن است. دلیل این مسئله کنترل ها و نظارت های رسمی بر رویه آزادسازی و فروش داروست به ویژه در این روزها که به دلیل کمبود دارو، توزیع دارو به طور قطره چکانی انجام می شود و سازمان غذا و دارو بر آن نظارت می کند.  بنابراین بعید می دانم که این داروها برای مصرف ایران وارد شده یا تولید شده و دراین حجم قاچاق شده باشد. هرچند مفسده ای در این ماجرا رخ داده اما قاچاق داروی تولیدی یا وارداتی ایرانی در این حجم را قاطعانه رد می کنم. قاچاق معکوس دارو به طور معمول در محموله های کوچک و برای داروهای خاص انجام می شود، به این ترتیب که کسی با نسخه غیرواقعی از داروخانه دارویی بگیرد یا بیمار از سر استیصال به جای مصرف دارو آن را بفروشد.
با این حال ابهاماتی در صحبت های رسمی مسئولان درباره این ماجرا وجود دارد که نمی دانم چرا زودتر درباره آن شفاف سازی نمی کنند. برای مثال می گفتند که این داروها از کشورهای همسایه از مسیر ایران به عراق ترانزیت شده است درحالیکه همسایه های شرقی ایران یعنی پاکستان و افغانستان تولیدکننده دارو نیستند که آن را به عراق صادر کنند. در جنوب کشور،  عربستان و عمان یا امارات متحده عربی برای صادرات دارو به عراق، نیازی به عبور از مسیر خاکی ایران ندارند و از مسیر خلیج فارس با عراق ارتباط دارند. ترکیه هم نیازی به ترانزیت کالا از ایران به عراق ندارد چراکه دارای مرز بزرگی با عراق است. بنابراین ادعای ترانزیت داروی کشورهای همسایه از ایران به عراق مبهم است.
نکته دیگر اینکه اگر محموله از ایران ترانزیت شده، مستندات آن در گمرک ایران و عراق موجود است. چطورکالایی که مستندات گمرکی در دو کشور را دارد، کالای قاچاق اعلام کرده اند؟ به سازمان های دولتی عراقی اشاره کرده اند که دارو وارد کرده اما چرا دارویی که یک سازمان دولتی عراقی وارد کرده را باید ارتش متوقف و ضبط کند؟
چالش جدی این روزهای بازار دارو ناشی از عدم تخصیص ارز است. متاسفانه پافشاری دولت بر تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات داروست  که مشکل ساز شده است. این درحالی است که فرمول مناسبی از تامین دارو و مواد اولیه با ارز نیمایی به دولت ارائه کردیم که حتی باعث افزایش قیمت دارو هم نمی شود. اگر بانک مرکزی قصد تخصیص 2.5 میلیون یورو ارز به واردات دارو دارد،همین ارز را در سامانه نیما با اولویت به واردکنندگان یا تولیدکنندگان دارو عرضه کند. متقاضیان هم می توانند یک پنجم پول راپرداخت کرده و هشتاد درصد آن را با بیمه حساب کنند. در این روند پول دست کسی نمی رود و جای دیگری مصرف نمی شود. واردکننده هم می تواند در نهایت حسابش را با بیمه و مراکز درمانی تهاتر کند.
امروز عدم تخصیص ارز از دلایل کمبود شدید داروست. مشکل بزرگ اینکه وقتی تخصیص ارز متوقف شود، امکان ثبت سفارش جدید برای شرکت ها وجود ندارد. تحریم ها در فشار به واردات و تولید دارو بی اثر نبوده اما چالش اصلی ما روند نادرست تخصیص ارز است.
 


کد مطلب: 1681

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/1681/مدیریت-ناشیانه-ارزی-بازار-دارو-سایه-انداخته

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir