۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۱۶۹۴
رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی:

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو قابل دوام نیست

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: با توجه به روند کنونی تخصیص ارز دارو، ادامه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومان قابل دوام نیست اما تصمیم به تغییر آن در سال آینده باید زودتر اعلام شود تا امکان برنامه‌ریزی مناسب وجود داشته باشد.
اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو قابل دوام نیست
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، محمد عبدزاده روز چهارشنبه افزود: در مورد اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو آخرین صحبت یک مقام دولت، اظهارات آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری است که اعلام کرد تا پایان امسال (سال ۹۹) ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو برقرار است بنابراین مبنای فعالیت کارخانه ها و صنایع دارویی ایران فعلا همین خبر است.
وی ادامه داد: فعلا هیچ خبری درباره تغییر نرخ ارز برای واردات دارو و مواد اولیه دارویی اعلام نشده اما اگر هر تغییری قرار باشد در آینده اتفاق بیفتد باید زودتر اعلام شود تا از اکنون راهکارها و شیوه های تامین و تولید دارو متناسب با آن اصلاح شود و تغییر کند تا صنایع دارویی و مردم کمترین آسیب را ببینند.
رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: در هر صورت با توجه به روند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری و سال گذشته و تاخیرهایی که رخ داده به نظر می رسد ادامه این روند قابل دوام نیست و باید حتما تغییراتی اعمال شود.
عبدزاده افزود: سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی برای تغییر نرخ ارز دارو و مواد اولیه، قیمت گذاری دارو، حمایت از بیماران و تامین نقدینگی برنامه و پیشنهادهای عملی دارد و اگر به این نکات توجه شود، می توانیم با کمترین تبعات تغییر نرخ ارز دارو را در کشور اجرایی کنیم.
پیش از این، عباس کبریایی زاده، نائب رئیس سابق سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و عضو فعلی این سندیکا به ایرنا گفته بود: این سندیکا با اختصاص ارز دولتی به این شکل مخالف است چون خلاف اصول اقتصادی است. دولت باید سیاست های کارآمدتری در جهت حمایت از تولید ملی داشته باشد. اینکه به برخی داروهای خارجی ارز دولتی داده شود و به داروی تولید داخل ارز میانه یعنی ترکیبی از ارز دولتی، نیمایی و آزاد داده شود، موازنه درستی نیست.
نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: ظاهرا بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، دولت در تامین منابع ارزی محدودیت دارد. به هر حال فروش نفت متوقف شده و منابع ارزی دولت محدود است و به ناچار بخشی از ارز دارویی را به ارز نیمایی منتقل کرده اند.
وی افزود: مساله این است که همین ارز نیمایی به طور مستمر برای کارخانه های دارویی تامین نمی شود. بانک مرکزی از اواخر دی سال گذشته روند اختصاص ارز منظم و مستمر برای حوزه دارویی نداشته و به همین علت تراکم و ازدحام پروفرم های واردات مواد دارویی را در وزارت بهداشت داریم.
کبریایی زاده گفت: در واقع الگوی منطقی و اطمینان بخش در اختصاص ارز برای تامین کالاهای مورد نیاز صنعت دارو از سوی بانک مرکزی مشاهده نمی شود. در مواقعی برای تعدادی از اقلام یک کارخانه دارویی ارز تامین شده و برای اقلام دارویی دیگر ارز تامین نشده و فقدان همان کالایی که امکان واردات پیدا نکرده چرخه تولید را متوقف می کند.
نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران افزود: از نوروز امسال به بعد و به خصوص در یک ماه گذشته روند اختصاص ارز دارویی بسیار نامرتب شده، حتی تخصیص ارز نیمایی هم برای حوزه دارو با تاخیرهای بیش از یک ماهه مواجه شده است در حالی که کالاهای خارجی متعددی در بازار دیده می شود که به هر حال به نحوی ارز واردات آنها تامین شده است.
وی گفت: تخصیص ارز برای واردات از روند درستی تبعیت نمی کند، وقتی یک کارخانه داروسازی یک قطعه یا یک ماده جانبی را می خواهد وارد کند، گاهی چند ماه منتظر ارز نیمایی می ماند و این روند منصفانه نیست.
کبریایی زاده گفت: برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی به منظور واردات مواد اولیه نیز گاهی شرکت های دارویی بیش از چهار ماه معطل می شوند، میزان معطلی برای تامین ارز دولتی در مواردی به ۶ ماه می رسد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما