۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۱۸۲۴

اولویت وزارت بهداشت باید تامین نیاز دارویی کشور باشد

نرخ ارز اقلام دارویی بدون نسخه در اسفندماه سال گذشته در حالی به ارز نیمایی تغییر کرد که قیمت‌گذاری جدید آن‌ها در مرداد و مهرماه سال جاری صورت گرفت که در این فاصله نرخ ارز نیمایی نیز به شدت افزایش پیدا کرد اما قیمت‌های اعلام شده متناسب با شرایط فعلی نبود.
اولویت وزارت بهداشت باید تامین نیاز دارویی کشور باشد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، نرخ ارز اقلام دارویی بدون نسخه در اسفندماه سال گذشته در حالی به ارز نیمایی تغییر کرد که قیمت‌گذاری جدید آن‌ها در مرداد و مهرماه سال جاری صورت گرفت که در این فاصله نرخ ارز نیمایی نیز به شدت افزایش پیدا کرد اما قیمت‌های اعلام شده متناسب با شرایط فعلی نبود.
سید امیر رضویان، مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی درباره چالش‌های صنعت، قیمت‌گذاری داروهای بدون نسخه با ارز نیمایی را نامتناسب عنوان کرد و اظهار داشت: پیشرفت تولید منوط به توسعه شرکت‌هاست یعنی لازم است تولیدکنندگان بتوانند خطوط تولید را به‌روزرسانی کنند و شرایط توسعه را نیز داشته باشند. متأسفانه در این شرایط رشد و توسعه شرکت‌ها به دلیل بسته بودن فهرست رسمی داروهای کشور و همچنین قیمت‌گذاری نشدن به موقع و متناسب بسیار کند یا حتی متوقف شده است.
رضویان درمورد حمایت از صنعت دارو در وزارت بهداشت گفت: بحث و صحبت‌های فراوانیصورتگرفته اما در عمل شاهدی بر این حمایت وجود ندارد. در بیشتر مواقع حذف سهم ۵ یا ۱۰ درصدی ارز واردات به حمایت تعبیر می‌شود که در واقعیت هیچ کمکی به این صنعت نکرده است. تا وقتی راه ورود اقلام جدید به فهرست رسمی داروهای کشور بسته است یا در حوزه قیمت‌گذاری بسیار محدودکننده عمل می‌شود عملاً حمایت از صنعت در حد شعار باقی می‌ماند.
به گفته‌ی مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی یکی دیگر از مشکلات فعلی صنعت دارو،‌تخصیصناکافیو دیرهنگام ارز برای ماده مؤثره است و به همین دلیل و با توجه شرایط فعلی واردات ماده مؤثره زمان‌بر شده و حتی به بیش از ۹ ماه رسیده است.
رضویان در این مورد اضافه کرد: اگرچه اولویت اول و اصلی وزارت بهداشت باید تأمین نیازهای دارویی کشور و بیماران باشد و سیاست‌های آن هم‌راستا با سیاست‌های کلی و کلان کشور باشد اما به نظر می‌رسد میزان سخت‌گیری در زمینه تخصیص ارز برای دارو و هدف‌گذاری برای صرفه‌جویی ارزی بیش از حد است. تخصیص به‌موقع ارز به تولیدکنندگان دارو و ماده مؤثره بسیار حیاتی و لازم است وزارت بهداشت و بانک مرکزی با هماهنگی بیشتر در این مورد اقدام کنند تا بتوان موجودی کافی برای داروی کشور فراهم کرد.
وی یادآوری کرد: طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تخصیص‌های امسال از سال ۹۸ و ۹۷ بسیار کمتر بوده است که این روند باعث کاهش موجودی دارو در کشور خواهد شد.
 
مرجع : سالم خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما