۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۱۸۳۳

ممنوعیت فروش مکمل در فضای مجازی /تنها راه تهیه اینترنتی مکمل داروخانه‌های مجازی است

سرپرست اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با تاکید لزوم عرضه مکمل‌های دارویی با نظارت مسئول فنی داروخانه‌ها، گفت: مکمل‌های دارویی شکلی از داروها هستند و ممنوعیت فروش آنها در فضای مجازی برای صیانت از سلامت مردم است.
ممنوعیت فروش مکمل در فضای مجازی /تنها راه تهیه اینترنتی مکمل داروخانه‌های مجازی است
به گزارش پایگاه خبری خر دارو، دکتر عبدالعظیم بهفر، اظهار کرد: هر فردی در گروه سنی مختلف می تواند در فضای مجازی با دارابودن یک صفحه شخصی، دسترسی به اینترنت و یک کارت اعتباری هر محصولی را تهیه کند، از آنجایی که مکمل های دارویی نوعی ترکیب دارویی به شمار می روند و امکان ایجاد سمیت دارند؛ در صورت استفاده غلط و دریافت مقادیری بیش از میزان مجاز، می توانند ماهیت سمی گرفته و به سلامتی (کبد، کلیه و ...) آسیب جدی برسانند.
وی افزود: آنچه در سطح داروخانه ها عرضه می شود و ما به عنوان سازمان غذا و دارو به آن ها مجوز می دهیم مکمل های دارویی هستند و این فراورده ها به طورکلی با مواد غذایی غنی شده با ویتامین ها متفاوت است، که باید به این موضوع توجه داشت.
سرپرست اداره کل فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: مکمل های دارویی حاویی مواد شبه دارو هستند که می توانند در مقادیر متفاوت روی سلامت افراد اثر سوء داشته باشند، چراکه امکان تداخلات دارویی و غذایی با مواد خوراکی و جذب برخی از ویتامین ها و املاح را پی دارد.
وی با تاکید براینکه تهیه مکمل های دارویی باید زیر نظر مسئول فنی داروخانه باشد، گفت: در غیر اینصورت مکمل ها می تواند باعث برخی از عوارض مانند نارسایی کلیوی، کبدی و حتی در مورادی سقط جنین شود. بنابراین منطقی نیست که این نوع فراورده ها در خارج از داروخانه عرضه و مصرف شوند.
بهفر خاطرنشان کرد: ممکن است برخی افراد تهیه و عرضه مجازی مکمل های دارویی را با استناد به کشورهای دیگر توجیه کنند، اما باید توجه داشت که  در آن کشورها امضای دیجیتال تعریف شده و فردی که به منظور خرید وارد یک پلتفرم می شود، احراز هویت شده و درصورت عدم تطابق وضعیت فرد با مکمل مورد نظر، قادر به خرید فراورده نخواهد بود درحالی که در کشور ما چنین زیرساختی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه دو روش برای تهیه مکمل های دارویی مطمئن و مجاز وجود دارد، توضیح داد: یک روش برای تهیه مکمل های دارویی مراجعه به داروخانه و خرید آن زیر نظر مسئول فنی است و روش دیگر، داروخانه‌های مجازی هستند که آن ها نیز زیر نظر مسئول فنی اداره می شوند که اگر منجر به بروز مشکلی شود مسئول فنی پاسخگوست.

به گفته سرپرست اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو عرضه مکمل های دارویی حتما باید در چرخه ای که مورد تائید و قابل نظارت وزارت بهداشت عرضه شود. بنابراین طبق مقررات خرید و فروش آن در فضای مجازی به طور کلی اشتباه است و نباید سلامت مردم فدای کسب سود برخی شرکت ها و پلتفرم ها شود.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما