۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۱۸۳۶

۴۰ درصد نسخ تجویزی حاوی آنتی بیوتیک ها هستند

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه موضوع مصرف صحیح داروهای آنتی میکروبیال و تلاش برای پیشگیری از بروز مقاومت میکروبی، مخصوصا در دوران شیوع کرونا به عنوان یک چالش مهم در سلامت بشری مطرح است، گفت: میانگین نسخ حاوی آنتی بیوتیک در سال های اخیر کاهش داشته به نحوی که از ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۰ ، به زیر ۴۰درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است.
۴۰ درصد نسخ تجویزی حاوی آنتی بیوتیک ها هستند
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر محمدرضا شانه ساز در پیامی به مناسبت «هفته آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال» آورده است: هدف از نامگذاری این هفته با هدایت سازمان جهانی بهداشت از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ (معادل با ۲۸ آبان تا ۴ آذر ماه ۱۳۹۹)، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب ها به داروهای آنتی میکروبیال است.
در این هفته تلاش می شود تا آگاهی و حساسیت سیاست‌گذاران، شاغلین حرف پزشکی و همچنین عموم مردم در زمینه افزایش مقاومت میکروبی نسبت به داروهای آنتی میکروبیال افزایش یابد. مقاومت به داروهای آنتی میکروبیال زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و همچنین انگل ها به اثرات داروها مقاوم ‌شوند و به همین دلیل درمان عفونت ها بسیار سخت تر و خطر گسترش بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می کند و در نتیجه ممکن است منجر به بیماری های شدید و مرگ شود.
ترکیبات آنتی میکروبیال به عنوان یک ابزار بسیار مهم در درمان بیماری های انسان ها، حیوانات و گیاهان به شمار می روند و شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد ویروس، ضد قارچ و ضد پرتوزآ هستند.
عواملی که در حال حاضر منجر به بروز مقاومت میکروبی شده است متعددند. از آن جمله می توان به استفاده بیش از اندازه از داروهای آنتی بیوتیک در  صنعت پرورش دام، کشاورزی، تجویز و مصرف غیر منطقی داروهای آنتی میکروبیال و همچنین عدم دسترسی انسانها به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای مصرف شخصی و استفاده در کشاورزی، اشاره کرد. این عوامل در سطح جهانی باعث بروز تهدید و بروز مقاومت به آنتی میکروبیال ها شده است.
پیرو جلسه ای که درماه می ۲۰۲۰ با حضور FAO و WHO برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا مناسبت هفته آگاه سازی ازین پس همه ساله در تاریخ ۱۸ تا ۲۴ نوامبر برگزار شود و همچنین دامنه داروها صرفا داروهای آنتی بیوتیک نباشد. با افزایش مقاومت میکروبی به دامنه وسیع تری از داروها، تمرکز این آگاه سازی وسیعتر شده است و به همه داروهای آنتی میکروبیال یعنی آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد ویروس، ضد قارچ و ضد پرتوزآ خواهد پرداخت.
شعار هفته آگاه سازی آنتی بیوتیک ها در سال ۲۰۲۰ :"اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال" نامگذاری شده است و به شعار همیشگی " مصرف آنتی بیوتیک ها، با احتیاط" کماکان مانند سالهای قبل پرداخته خواهد شد.
فعالیت های عمومی که در زمینه پیشگیری مقاومت به داروهای آنتی میکروبیال، مقرر شده است تا در این هفته برنامه‌ریزی و انجام شود، عمدتا بر اساس افزایش آگاهی و شناخت علل بروز مقاومت به داروهای آنتی میکروبیال و اثربخشی آنها در جامعه است.
براساس شاخص اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، به صورت میانگین ۳۰ درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیک هستند، بنابر گزارشات بدست آمده از کمیته های نظارت بر تجویز و مصرف منطقی دارو در ایران، در بازه زمانی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ ، میزان نسخ حاوی آنتی بیوتیک کاهش داشته است به نحوی که از میانگین کشوری ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۰ ، به میانگین زیر ۴۰درصد در سال ۱۳۹۸ کاهش یافته است. این کاهش نشان دهنده ثمر بخش بودن آموزشها و نظارت های به عمل آمده از جانب وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و ضرورت تداوم آموزش ها برای رسیدن به شاخص جهانی ۳۰درصد را دوچندان می کند. »

 
مرجع : ایفدونا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما