کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عمده تصمیمات حوزه‌ی دارو پشت درهای بسته گرفته می‌شود

سالم خبر , 2 آذر 1399 ساعت 15:06

معمولا مسوولان ما یاد گرفته اند که در فضای بسته بنشینند و برای حوزه‌های اجرایی کشور از جمله حوزه ی دارو تصمیماتی بگیرند که در عمل موجب ایجاد بسیاری از مشکلات می‌شود همین عامل نیز موجب شده است که دراین شرایط، کار سخت‌تر و پیچیده‌تر شود.


به گزارش پایگاه خبری خبر دارو، محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب افزود: تعامل و ارتباطی که باید بین وزارت بهداشت و مجموعه‌ تشکل‌های حوزه‌ی دارو و تجهیزات پزشکی و حوزه‌های دیگر باشد، تقریبا خاموش است. بسیاری از صاحبان صنایع دارویی و تولید کنندگان داروی کشورو سندیکای تولیدکنندگان دارو از این مساله بسیار گلایه‌مندند. ضمن آنکه این عدم تعامل حتی به‌نظرمی‌آید مورد عدم رضایت‌مندی شرکت‌های واردکننده دارو نیزهست.
با بیان اینکه به رغم ضرورت این تعامل برای تامین دارو برای کشور رابطه‌ها تقریبا به نوعی از سوی وزارت بهداشت مسدود است، افزود: آقای وزیر تشکیلاتی را در وزارت بهداشت و درمان به ‌عنوان قرارگاه درست کرده‌اند و عمده‌ تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها را در حوزه ی صنعت دارو را فارغ از مشورت و تعامل با صنایع دارویی کشوردر آنجا می‌گیرند و بخشی از مشکلات فعلی در حوزه‌ی دارو در حقیقت انعکاس همان  تصمیماتی است که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم.
نجفی عرب همچنین تاکید کرد: اینکه باید به اصطلاح با تعامل بین تشکل‌ها و وزارت بهداشت در این شرایط پرالتهاب کرونایی و سخت تحریم‌ها با یکدیگر مشکلات کمتری را متحمل شویم باید اعتراف کرد که اینگونه نیست و این رابطه‌ها قطع است.
وی همچنین اظهار داشت که تصمیم گیری‌های وزارت بهداشت در حوزه ی دارو کاملا مستقل و اکثرا فارغ از
هرگونه تعامل با تولید کنندگان و صاحبان صنایع دارویی کشور است به طور مثال آخرین بحثی که با وزارت بهداشت داشتیم در رابطه با موضوع IRC بود که آن هم ناشی از آن می شد که وزارت بهداشت تشکل‌ها را اصلا در تدوین جداول مربوط به IRC به بازی نگرفت و این مساله را از طریق سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، در دولت به تصویب رساندند و نتیجه ی آن ایجاد عوارض نامطلوبی بود که در حوزه‌ی اقتصاد دارو و حتی تجهیزات پزشکی به‌خصوص در رابطه با تولید، مکمل‌ها و همه‌ی بخش‌های حوزه‌ی سلامت از خود به جای گذاشت و هزینه‌هایشان را به شدت افزایش داد.
وی ادامه داد: این مساله به شدت مورد اعتراض تشکل‌های حوزه‌ی سلامت قرار گرفت و هنوز هم در جریان است ولی به هر شکل فارغ از نظر صاحبان صنایع و تشکل های 
آقای وزیر تشکیلاتی را در وزارت بهداشت و درمان به ‌عنوان قرارگاه درست کرده‌اند و عمده‌ تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها را در حوزه ی صنعت دارو را فارغ از نظر صاحبان صنایع و تشکل های دارویی در دولت تصویب کردند.
نجفی‌عرب همچنین گفت: بالاخره قانون - ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار - صراحت دارد که در حقیقت باید نظر تشکل‌های ذی‌نفع را در تدوین یک چنین مقرراتی پرس‌و‌جو بکنند؛ ولی عملا این کارعملی نشد و شدیدا مورد اعتراض است. به همین دلیل هم اعتراض صاحبان صنایع دارویی کشوردر نامه‌ای به آقای رئیس‌جمهوری نوشته شد  که مراحل خود را طی می‌کند اما به هر شکل مورد اعتراض بسیاری از تولید کنندگان دارویی کشور قرار گرفت.
عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی با بیان اینکه این سیاست معمولا رویه ی وزارت بهداشت است که همچنان در همه‌ی زمینه ها در جریان است، افزود: معمولا مسوولان ما یاد گرفته اند که در فضای بسته بنشینند و برای حوزه‌های اجرایی کشور از جمله حوزه‌ی دارو تصمیماتیبگیرند که در عمل موجب ایجاد بسیاری مشکلات می‌شود و دراین شرایط سخت، کار را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.
وی افزود: ما در هر صورت با یک چنین بحث‌هایی مواجه هستیم. حالا مساله معاونت پژوهشی وزارت بهداشت هم قاعدتا یک جریانی است که از چند ماه پیش شروع شده و به این نقطه ختم پیدا کرده است. درهر حال آثار خوبی در جامعه ندارد . شاید اثرات مستقیمی روی حوزه‌ی دارو به این شکل نداشته باشد، اما به هر حال نشان می‌دهد که بالاخره بخشی از نظام سلامت دچار تشنج است.
نجفی عرب ادامه داد: آنچه مربوط به بخش داروست باید بگویم که ما در بحث صادرات دارو با وزارت بهداشت مشکل داریم. با بستن فهرست دارویی کشور با وزارت بهداشت به شدت مشکل داریم. حتی شرکت‌هایی که در حوزه‌ی فناوری و بایوتک در حال فعالیت همه دچار مشکل شده اند.


کد مطلب: 1849

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/1849/عمده-تصمیمات-حوزه-ی-دارو-پشت-درهای-بسته-گرفته-می-شود

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir