۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۸۵۷
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در نقد سیاست‌های وزارت بهداشت عنوان کرد

در حوزه صنعت دارو عقب‌گرد داشته‌ایم

محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استدلال جلوگیری از افزایش هزینه‌ها، راه ورود داروهای جدید بایوتک و شیمیایی را به فهرست دارویی کشور مسدود کرده و سیاست‌های این وزارتخانه باعث عقب‌گرد صنعت دارو شده است.
در حوزه صنعت دارو عقب‌گرد داشته‌ایم
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، پس از سخنان جنجالی وزیر بهداشت و استعفای دو مقام این وزارتخانه، حالا سیاست‌های وزارت بهداشت زیر ذره‌بین قرار گرفته و نقدهای جدی به عملکرد آن وارد شده است؛ از مدیریت نه‌چندان کارآی اپیدمی کرونا تا ایجاد مشکلات جدی برای صنعت نوپای داروهای بایوتک. برخی به استقبال تغییر در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رفته‌اند و گروهی خواستار تغییر در راس این وزارتخانه شده‌اند. در میان انتقاداتی که این روزها مطرح شده ، سروش قاضیانی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، در توئیتی به این نکته اشاره کرده است که «وزارت بهداشت به خاطر تضاد منافع و ترس از افزایش هزینه‌های خود و بیمه‌ها، نه مجوز ورود داروهای بایوتک جدید به لیست دارو‌ها ‌می‌دهد و نه حتی برای صادرات با تولیدکنندگان همکاری ‌می‌کند.»
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران نیز با تایید این مساله از بسته شدن فهرست دارویی کشور در دو سال گذشته و عدم مجوز ورود داروهای جدید به این فهرست خبر داد و گفت: حتی نام داروهایی که به صورت فوریتی هم دستور واردات آن صادر ‌می‌شود، نیز وارد این فهرست نمی‌شود. در حالی که شرکت‌های داخلی حتی آمادگی تولید و صادرات این داروها را دارند. این سیاست وزارت بهداشت مورد اعتراض فعالان حوزه بایوتک و فناوری است. البته در مورد داروهای شیمیایی نیز این محدودیت اعمال ‌می‌شود. در حالی که ممکن است اثرات درمانی داروهای جدید به نسبت داروهای قبلی بیشتر باشد.
محمود نجفی‌عرب افزود: استدلال وزارت بهداشت این است که فهرست دارویی کشور مصوب شده و ورود داروهای جدید به این فهرست، هزینه‌های مازادی را بر بیمه‌ها و پرداختی از جیب بیمار تحمیل ‌می‌کند که این استدلال منطقی نیست.
او با بیان اینکه کشور در حوزه‌ های‌تک و فعالیت‌های فناورانه دارو، بسیار پیشرفت کرده و حتی نسبت به کشور‌های همسایه نظیر ترکیه نیز پیشگام است، ادامه داد: به محض آنکه داروهای جدیدی در کشور‌های پیشرفته وارد حوزه درمان ‌می‌شود، نخبگان ما روی آن مطالعه کرده و آن را به تولید ‌می‌رسانند. در این بخش، امکانات زیرساختی قابل توجهی، طی 10 تا 15 سال گذشته ایجاد شده و حتی ‌می‌تواند به مثبت شدن تراز بازرگانی کشور نیز کمک کند. به شرط اینکه در را نبندیم و برایشان افزایش هزینه ایجاد نکنیم.
نجفی‌عرب با اشاره به اینکه در حال حاضر مجوز صادرات دارو را وزارت بهداشت صادر ‌می‌کند، توضیح داد: این هم از سیاست‌های غلط دولت است که وزارت بهداشت متولی صدور مجوز برای صادرات داروست. در حالی که سازمان توسعه تجارت که در مورد صادرات کلیه کالاها مجوز صادر ‌می‌کند، باید در این زمینه نیز نقش‌آفرین باشد. در این صورت چنانچه بازار داخلی دارویی دچار تنش شد، وزارت بهداشت ‌می‌تواند از سازمان توسعه تجارت بخواهد که در مورد صادرات مواردی از دارو‌ها اعمال محدودیت کند. در واقع نباید این‌گونه باشد که برای تک‌تک محصولاتی که در حوزه دارو قابل صدور است از وزارت بهداشت کسب مجوز شود. این مسایل شرایطی را ایجاد کرده که کسی نمی‌تواند کار کند؛ چرا که صادرات به‌ویژه در بخش دارو، امری بلندمدت بوده و ثبت آن در کشور‌های مقصد چهار تا پنج سال طول ‌می‌کشد. حال آنکه بی‌ثباتی سیاست‌های وزارت بهداشت، صادرات دارو را دچار مشکل کرده است.
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: شرایط امروز حوزه دارو به گونه‌ای است که گویی20 سال عقب‌گرد داشته‌ایم. البته برای چاره‌اندیشی و رفع این مشکلات جلسه‌ای با معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری داشته‌ایم و مقرر شد که ایشان در این زمینه مذاکراتی با وزارت بهداشت داشته باشد. سندیکای صادرکنندگان دارویی به شدت دنبال آن هستند که این مشکلات حل شود.
 
مرجع : اتاق بازرگانی تهران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما