۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۱۸۷۳

پیشروی ایران در تحقیقات حوزه کرونا به رغم تحریم ها

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران به رغم همه تحریم ها در بحث تحقیقات و پژوهش های حوزه واکسن کرونا پیشرو بوده و همپا با کشورهای پیشرفته در حرکت است.
پیشروی ایران در تحقیقات حوزه کرونا به رغم تحریم ها
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، اسماعیل قادری فر افزود: اگرچه در تمام دنیا اطلاعی از زمان تولید قطعی واکسن و در دسترس قرار گرفتن برای عموم مردم وجود ندارد اما ما همپای کشورهای پیشرفته در حال حرکت در این حوزه هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد که با تائید وزارت بهداشت، انجام کارآزمایی های بالینی روی پروژه واکسن که توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی درحال انجام است، به زودی ورود عرصه آزمایشات بالینی انسانی شود.
وی تاکید کرد: پس از اخذ تائیدیه مرحله انسانی واکسن کرونا از سازمان غذا و دارو، به صورت انبوه تولید و وارد بازار مصرف می شود.
وی ادامه داد: مردم نگران نباشند، محققان جوان ایرانی همپا با پیشرفته ترین انستیتوهای تحقیقاتی در حال تحقیق و پژوهش هستند و در این عرصه ورود جدی داشته اند.
وی افزود: همانطوری که وزیر بهداشت چند روز پیش اعلام کرد، در حوزه تولید واکسن هم جزد کشورهای پیشرو هستیم. اگرچه کارهای تحقیقاتی و بالینی در حال انجام است اما هیچ چیز از کشورهای پیشرفته و مدعی در این زمینه کم نداریم.
وی ادامه داد: فرماندهی میدان در حوزه ساخت کرونا با وزارت بهداشت است اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس رسالتی که دارد برای توسعه شرکت های دانش بنیان و تسهیل گری کسب و کار آنها، حمایت از ۴ و ۵ گروهی را که در حوزه تولید واکسن اختصاصی کرونا هستند، در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: این حمایت هم برای امکانات و تسهیلات و آزمایش های بالینی که مورد نیاز است و بعضا کمک های مالی مستقیم و تسهیلاتی به صورت ویژه در اختیارشان قرار می گیرد.
تعدادی از شرکت های خارجی از جمله آمریکایی موفق به ساخت واکسن کرونا شدند و در حال انجام تست های نهایی هستند که پس از کسب مجوزهای لازم از مبادی ذیربط، امکان حضور در بازار را پیدا می کنند.
شرکت های ایرانی هم پا به این عرصه گذاشتند و در تلاش اند تا با پشت سرگذاشتن مراحل مختلف این محصول فناورانه را تولید و در دسترس مردم قرار دهند.
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تیز گفته است: واکسن داخلی خوب پیش می رود و به رغم نظر عده ای که به تولید داخل باور ندارند، شرکت های دانش بنیان و دانشمندان داخلی در ۱۲ شرکت مشغول تولید این واکسن هستند و حداقل ۴ شرکت جلوتر از بقیه قرار دارند و سازمان بهداشت جهانی مراحل پیشرفت آنها را قبول کرده است.
به گفته وی، یکی از این شرکت ها اجازه آزمایش انسانی واکسن کرونا را در ایران دریافت کرده و هفته آینده کار روی انسان را شروع می کند. فاز حیوانی این واکسن با موفقیت تمام شده و امیدوایم در چند ماه آینده مژده ساخت واکسن را به استحضار ملت شریف ایران برسانیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما