۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۱۸۹

نسخه نویسی الکترونیکی از اجرا تا واقعیت

نسخه نویسی الکترونیکی از اجرا تا واقعیت
به گزارش پایگاه خبری «خبردارو» دارو درمانی یکی از قوی ترین ابزارهای درمان بیماری ها بشمار می رود و از طرفی دیگر یکی از شایعترین خطاهای پزشکی، خطاهای ناشی از نسخه نویسی کاغذی است.
نسخه نویسی کاغذی به دلیل دستخط بد پزشکان، موجب به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش احتمال وقوع خطاهای پزشکی می شود و د این راستا پیاده سازی سیستم نسخه نویسی الکترونیک می تواند مشکلات متعدد نسخه نویسی کاغذی را بهبود دهد و علاوه بر آن، موجب صرفه جویی و کاهش هزینه های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، بهبود دارو درمانی و ایمنی بیمار نیز می شود.
بر این اساس نسخه نویسی الکترونیک یکی از راه حل هایی است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه پنجم و ششم توسعه اجرای آن را توصیه کرده و د این میان در هر جای جهان که بحث بیمه ملی مطرح می شود، بر نظم و انضباط در هزینه ها نیز تاکید می کنند و این موضوع نیز راهی جز الکترونیکی شدن برخی خدمات ندارد.
اهمیت این موضوع موجب شده تا دست اندرکاران امر حوزه سلامت از سال گذشته برای اجرای خوب این طرح قدمهای بردارند ، هر چند در آغاز کار اقداماتی انجام گرفته اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
بر این اساس نسخه نویسی الکترونیکی نیز دراستان زنجان نیز مورد توجه قرار گرفته و تمامی دست اندرکاران امر تلاش می کنند این کاربه نحو خوبی مدیریت شده و در نهایت نتیجه خوبی در راستای خدمات رسانی مطلوب رقم زده شود.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: پرونده الکترونیکی سلامت مزایای بسیاری برای مردم،نظام سلامت وکشوردارد و از ابعاد گوناگون بسیاراثر گذار است.
دکتر مهدی بیگدلی افزود: درج سوابق پزشکی بیماران موجب کاهش خطای پزشکی، پیشگیری از هزینه های تشخیصی درمانی ودارویی تکراری ،کنترل مصرف بهینه داروها، افزایش رضایت مندی بیماران بویژه در بیماری های مزمن مثل دیابت و پرفشارخونی و نیز بهبود نتایج درمان میشود.
وی اظهار داشت: همچنین اجرای این طرح موجب کاهش چشمگیر هزینه های سازمان های بیمه گر می شود و از طرفی حذف هزینه صدوردفترچه های درمانی ،کنترل و پایش دقیق ترمیزان تجویز وانجام روش های تشخیصی و درمانی وهمچنین کنترل میزان تجویز ومصرف دارو که همگی منجر به کاهش محسوس هزینه های این سازمان ها می شود.
این مسئول ادامه داد: در این راستا نسخه نویسی الکترونیکی نیز از سال های گذشته در کشور مطرح بوده وباتوجه به تصمیم2 سازمان بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت درسال جاری این موضوع باجدیت اجراخواهد شد و با پیش بینی های انجام گرفته در سال های آینده همه بیمه شدگان از این روش بهره مند خواهند شد.
وی اضافه کرد: در کشورهایی که از لحاظ نظام سلامت پیشرفته و پیش رو هستند طرح الکترونیکی شدن نسخ به جهت کنترل هزینه ها ، میزان تجویزو مصرف دارو اجرا شده وبا کاهش میزان خطای پزشک وداروساز نتایج مطلوبی بدست آمده است.

** نسخه نویسی الکترونیکی اقلام تجویزی را نظام مند می کند
بیگدلی افزود: نسخه نویسی الکترونیکی مزایای فراوانی دارد که از جمله آن می توان به نظامند شدن اقلام دارویی ، بهینه کردن مصرف دارو، و صرفه جویی اقتصادی ناشی از آن اشاره کرد.
وی اظهار داشت: هم اکنون در اجرای نسخه نویسی الکترونیکی سازمان های بیمه سلامت و تامین اجتماعی وارد عمل شده اند، اما مشکلی که حتی طی نامه نگاری ها از سوی این انجمن به متولیان بیمه ای استان نیز اعلام شده ،نبود بستر های لازم اجرای این طرح است.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: هم اکنون تامین بستر مکانیزاسیون و اینترنت مناسب برای پزشک و داروخانه ضروری است که با افزایش حجم مراجعات نسخ الکترونیک پروسه تجویز پزشک و پذیرش نسخ در داروخانه طولانی تر خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین سازمان های بیمه گر باید هزینه های تحمیلی این طرح به پزشک وداروسازرا عهده دار شوند،بطورمثال هزینه تامین اینترنت باسرعت مناسب ،چاپ نسخه وارائه به بیمار که هم زمانبر بوده وهم هزینه هایی را به دنبال دارد.
این مسئول ادامه داد: وقتی طرحی توسط سازمانهای بیمه گر اجرا می شود که نتایج آن تنها به نفع آنها است، و در این میان چرا باید هزینه آن توسط طرف قرارداد و ارائه کنندگان طرح پرداخت شود.
بیگدلی افزود: دراین خصوص مکاتباتی با سازمان های بیمه گر انجام گرفته ولیکن متاسفانه پاسخی که از سوی ارگان های بیمه ای برای این موضوع دریافت شد،به هیچ وجه قانع کننده نبود و وجود سیستم اینترنتی و تجهیزات سخت افزاری را برای اجرای این طرح کافی می دانند.
این دارو ساز ادامه داد: هزنیه های اینترنتی ، چاپ سند با توجه به گرانی کاغذ در شرایط کنونی و درخواست فاکتور از سوی بیمار و یا مراجعه کننده هزینه های مضاعف تری رابه شرایط نابسامان مالی داروخانه ها تحمیل خواهد کرد.
وی یادآوری کرد: این واقعیت را باید پذیرفت بستر اینترنتی برای اجرای بهینه نسخه نویسی الکترونیکی در شهر زنجان بسیارضعیف است و از طرفی هزینه های مالی ناشی ار آن بر فعالیت داروخانه ها تاثیر می گذارد.
بیگدلی افزود: در روش کنونی پزشکان اقلام دارویی را بر دفترچه های کاغذی درج می کنند که با نسخه نویسی الکترونیکی هنگام تجویز باید یک نفر اپراتور در کنار پزشک فرآیندهای مربوط را در سیتسم وارد کند که به نوعی تحمیل هزینه است.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس و برای حل مشکلات اجرای این طرح سازمان های بیمه ای می توانند در قالب اجرای مشوق هایی از قبیل پرداخت فوری اسناد طرف های قرارداد ،بخشی از هزینه های ایجاد شده را جبران کنند که متاسفانه تا کنون این مهم محقق نشده است.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: درصورت برآورده شدن هزینه های طرح ،داروخانه های استان آمادگی کامل خود را برای انجام این طرح دارند.

** نسخه نویسی الکترونیکی پرداختی را ان لاین می کند
مدیر کل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به اهمیت تحقق اجرای این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: تکلیفی که بر تمامی ارگانهای بیمه گرگذاشته شده این بود، که با مهیا کردن ابزارهای لازم نسخه نویسی الکترونیکی 6ماهه اول سال گذشته اجرا می شد، که انجام این کار به زمان بیشتری احتیاج داشت.
دکتر خدیجه ابراهیم خانی افزود: این در حالی است این اقدام در سازمان تامین اجتماعی انجام شد و در سازمان بیمه سلامت نیز بصورت آزمایشی در استان کرمان مورد توجه قرار گرفت.
وی یادآوری کرد: بنابراین از بهمن سال گذشته، طبق ابلاغ سازمان بیمه سلامت تمامی استانهای کشور ملزم شدند که یکی از شهرستان های خود را برای نسخه نویسی الکترونیکی انتخاب کنند.
مدیر کل بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: بر این مبنا، در این استان نیز شهرستان خرمدره برای این کار در نظر گرفته شد طی جلسه ای از روسای تمامی موسسات ، مراکز درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاه و داروخانه ها خواسته شد تا با فراهم شدن زیر ساخت ها سامانه نسخه نویسی الکترونیکی مستقر شود.
این مسئول ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی ها پزشکان و گروههای هدف تا 20 اسفند سال گذشته ملزم شده اند تا با مهیا کردن زیر ساخت های لازم و به محض اینکه اعلام امادگی اجرای ان بصورت رسمی آغاز شود.
وی خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن این طرح رسیدگی به اسناد از حالت فیزیکی خارج شده و پرداختی ها بصورت الکترونیکی و ان لاین خواهد بود .
به گفته ابراهیم خانی ، 90 درصد پرداختی ها این سازمان به مراکز طرف قرارداد از قبیل داروخانه ها انجام می شود و تحقق این مهم بسیاری از مشکلات و معضلات کنونی را به مراتب کاهش خواهد داد.
وی خاطر نشان کرد: استقرار دولت الکترونیک از جمله برنامه های دولت محسوب می شود و در همین راستا علاوه بر نسخه نویسی الکترونیکی نظام ارجاع الکترونیک در روستاها نیز در حال اجراست.


** 14 درصد نسخ بصورت الکترونیکی ارائه شده است
مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان در این ارتباط ادامه داد: اجرای فاز اول طرح نسخه الکترونیکی از سال 95 آغاز شد و این کار در استان بصورت کامل عملیاتی شده است.
دکتر علی محمدی افزود: بنابر این به جزء موارد خاص، بیمار تنها با کد ملی خود بصورت الکترونیکی ویزیت می شود و با نسخه الکترونیکی داروی خود را دریافت می کند.
به گفته این مسئول، دراین سیستم تمامی مراحل درمان بیمار ازجمله سوابق او حتی اگر تداخل دارویی داشته باشد، بررسی می شود و بنابراین زمینه بروز بسیاری از اشتباهات نوشتاری و خطاهای احتمالی پزشکی از بین خواهد رفت.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان ادامه داد: فاز دوم اجرای خدمات الکترونیک سلامت مهر سال گذشته در مراکز طرف قرا داد نیز آغاز شده که روند بسیار خوبی دارد که این مهم نیز بطور کامل به سرانجام می رسد.
این مسئول ادامه داد: تا پایان سال گذشته، تعداد کل پزشکان طرف قراداد برای اجرای این طرح 230 بود که از این تعداد 229 نفر ثبت نام کردند که از بین انها نیز 84 نفر بصورت الکترونیکی نسخه تولید کردند.
وی اضافه کرد: بر این مبنا طی پنج ماهه آخر سال گذشته 347 هزا و 590 برگ نسخه تولید شد که از این تعداد 46 هزار و 450 نسخه، معادل 14 درصد بصورت الکترونیکی بوده است.
محمدی افزود: طبق برنامه ریزی انجام گرفته این رقم تا 6 ماهه اول امسال باید به 50 درصد برسد که زیر ساخت های لازم آن مهیا شده و مشکلی در این بخش وجود ندارد.
این مسئول، تایید اینترنتی نسخ دارویی و پاراکلینکی موسسات و مراکز درمانی طرف قرار داد، ارسال الکترونیکی نسخ مراکز درمانی طرف قرارداد به سازمان، برون سپاری فرآیند خسارات متفرقه دفتر اسناد پزشکی و الکترونیکی کردن پذیرش خسارات را از جمله کارهای انجام گرفته ذکر کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما