۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۱۹۰۷
وزیر بهداشت مطرح کرد:

ساخت واکسن پنوموکوک در انستیتو پاستور ایران به کمک دانشمندان کوبایی

وزیر بهداشت گفت: سه دهه پیش که مسئولیت بهداشت را بر عهده داشتم با دانشمندان کوبایی در حوزه بایوتکنولوژی آشنا شدم و دعوت کردم به ما کمک کنند و واکسن هپاتیت B با کمک کوبا در انستیتو پاستور ایران تولید کردیم و در حال حاضر با همکاری مشترک ساخت واکسن پنوموکوک در انستیتو پاستور انجام می‌شود.
ساخت واکسن پنوموکوک در انستیتو پاستور ایران به کمک دانشمندان کوبایی
به گزارش پایگاه  خبری خبردارو ، دکترسعید نمکی در دیدار آلکسیس باندریچ وِگا سفیر کوبا در ایران افزود: رابطه ایران و کشور دوست، کوبا رابطه‌ای بسیار قدیمی است و با وجود فشار آمریکایی ها و صهیونیست ها که دشمن مشترک دو کشور هستند، دوستی و صمیمت بین ایران و کوبا همواره برقرار بوده است.
وی ادامه داد: از دولت کوبا که شهادت دکتر فخری زاده از دانشمندان بزرگ ایرانی را تسلیت گفت، تشکر می کنم. ایران یکی از ضد تروریست ترین کشورهای جهان است و در منطقه با تروریست ها مبارزه کرده ایم. بعد از انقلاب اسلامی، شهدای زیادی قربانی تروریست بین المللی شدند که نشانه یاس و ناامیدی دشمن در فشارهایی است که به ایران وارد کرده و به اهداف خود نرسیده است.
وی بیان کرد: چندی پیش یکی از سرداران بزرگ ایران که تمام زندگی خود را صرف مبارزه با تروریسم و علیه داعش کرد، به عنوان مهمان کشوری دیگر در بیرون از مرزهای ایران ترور شد و امروز خوشحالیم که طرحی به نام شهید سلیمانی برای مبارزه با کرونا در سراسر کشور آغاز کرده‌ایم و بزرگترین افتخار ما و  همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران، شهادت در راه خدا و خدمت به مردم است.
نمکی گفت: خوشبختانه امروز دانشمندان برجسته ای در عرصه های مختلف در کشور داریم و شهادت سرداران و دانشمندان بزرگ ایرانی در راستای پیشرفت ایران اسلامی، هیچ اثر منفی نخواهد گذاشت. 

آمادگی ایران برای تقویت همکاری ها با کوبا

وزیر بهداشت اظهار کرد: ایران امروز یکی از کشورهای مطرح در تولید مواد اولیه صنایع پتروشیمی، دارویی و سایر حوزه ها است و آمادگی کامل دارد که همکاری های خود در همه حوزه ها به ویژه حوزه سلامت، علوم پزشکی، مبارزه با کرونا و همچنین دارو و تجهیزات پزشکی را با کوبا گسترش دهد و این را در دوران گذشته نیز ثابت کرده ایم.
وی افزود: آنچه ایران و کوبا را بیش از پیش به همدیگر پیوند داده، ظلم مشترکی است که از طریق زورگویان به ویژه آمریکا به ملت دو کشور تحمیل شده است. کوبا در ۹۰ مایلی آمریکا و ایران در فاصله بسیار دورتر از آمریکا، در این سالها، محکوم به کشیدن ظلم بی رویه ای که آمریکایی ها به مردم دو کشور تحمیل کرده اند، محکوم بوده ایم. این فشارها باعث ایجاد زبان و همکاری مشترک بین ایران و کوبا شده است.
وزیر بهداشت بیان کرد: آمریکایی ها با وجود شعارهایی که دادند حتی اجازه ندادند که برای مردم ایران دارو و فرآورده های مورد نیاز فراهم شود و ایران تلاش کرد که با تکیه بر دانش داخلی و استفاده از ظرفیت دانشمندان کشورهای دوست، این زنجیره را تکمیل کند. درست است که ایران و کوبا از نظر جغرافیایی از همدیگر بسیار دور اما از نظر سایر مشترکات به همدیگر بسیار نزدیک هستند.

امروز همه نیازمندی‌ها را در داخل تولید می‌کنیم

نمکی اظهار کرد: آمریکا در شرایط مبارزه با کووید ۱۹ هم به ایران فشارهای زیادی وارد کرد و بارهای محموله های تجهیزات و داروهایی که ایران خریداری کرده بود در برخی فرودگاه ها توسط آمریکایی ها توقیف شد اما با تکیه بر دانش و جوانان توانمند ایرانی توانستیم در کمتر از دو ماه از یک وارد کننده ماسک، لوازم محافظتی، ونتیلاتور، تجهیزات پزشکی و دارو به یک تولید کننده قوی تبدیل شویم و امروز همه نیازمندی های ایران در داخل کشور تولید می شود.

تقویت روابط ایران و کوبا

آلکسیس باندریچ وِگا سفیر کوبا در ایران نیز در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت گفت: امروز دیدار و گفت‌وگوهای بسیار خوبی با دکتر نمکی داشتیم. ایران و کوبا از گذشته همکاری های مشترک زیادی داشته اند و این روابط به ویژه در بخش هایی مانند بایوتکنولوژی، سلامت و مبارزه با کووید۱۹، گسترش پیدا می کند.
وی بیان کرد: ایران و کوبا تحت تحریم های ظالمانه آمریکا هستند و این تحریم ها فشارهای زیادی به کشورهای مختلف وارد کرده و نوعی. نسل کشی و خسارت به کشورهای مختلف بوده است. خیلی از تحریم ها هیچ دلیلی ندارد به ویژه در حال حاضر که جهان با پاندمی کرونا روبه‌رو است. تحریم های ظالمانه آمریکا باعث شده که خیلی از مردم ایران و کوبا آسیب ببینند و جان خودشان را از دست بدهند.

نتایج مثبت دیدار با وزیر بهداشت را به مقامات کوبایی گزارش می‌کنم

سفیر کوبا در ایران اظهار کرد: آمریکایی ها تمام تلاش خود را برای اعمال تحریم های ظالمانه به کار گرفتند، اما ایران و کوبا حتی یک میلی متر عقب نشینی نکردند و هر دو کشور همچنان استوار، آزاد و روی پای خودشان ایستاده اند. خوشبختانه دیدار امروز ما با وزیر بهداشت ایران بسیار مثبت بود و نتیجه این گفتگو ها را به مقامات کوبایی گزارش خواهم داد.

تسلیت دولت کوبا در پی شهادت دکتر فخری زاده

آلکسیس باندریچ وِگا گفت: از طرف دولت کوبا، شهادت دکتر فخری زاده از دانشمندان بزرگ ایرانی را تسلیت گفتیم و این ترور را محکوم کردیم. کوبا هر شکلی از تروریسم و ترور هدفمند را محکوم و درخواست می کند که استقلال همه کشورها به ویژه ایران و کوبا همیشه باید با احترام حفظ شود.
مرجع : وزارت بهداشت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما