۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۱۹۴۲

صادرات کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا در دستور کار دانش‌بنیان‌ها

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: صادرات کیت‌های تشخیصی کرونا مازاد بر نیاز داخل، در دستور کار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است.
صادرات کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا در دستور کار دانش‌بنیان‌ها
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر حسین وطن پور اظهار داشت: اولویت اصلی وزارت بهداشت تأمین نیاز داخل است اما شرکت‌های دانش بنیان پس از اخذ مجوز از دستگاه‌های مربوطه، آمادگی لازم برای صادرات محصولات خود را دارند.
وی به تولید کیت‌های تشخیص سریع در کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت تست کرونا با ورود کیت‌های تشخیص سریع به حدود ۱۰۰ هزار در هفته می‌رسد.
وطن پور ادامه داد: اینگونه کیت‌ها به سایر کیت‌های تشخیصی کرونا موجود در کشور اضافه شده است تا ظرفیت تست شناسایی به خصوص در عرصه غربالگری کشور افزایش پیدا کند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: این کیت‌ها توسط شرکت های دانش بنیان یا مراکز تحقیقاتی تولید شده و مجوز تولید را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده اند.

یکی از واکسن‌های ایرانی مرحله آزمایش انسانی را در بهار پشت سرمی‌گذارد

وی به دستاوردهای خوب محققان ایرانی در حوزه واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از واکسن‌های ایرانی به زودی وارد مرحله انسانی می‌شود.
وطن پور ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا اواسط فصل بهار پیش رو، مرحله انسانی واکسن کرونا به اتمام برسد.
وی افزود: اگر این محصول فناورانه با موفقیت مرحله انسانی را پشت سربگذارد، وارد مرحله تولید انبوه می‌شود و عملاً اواسط سال آینده واکسن ایرانی را خواهیم داشت.
وطن پور به روند بررسی کیفی تولید محصول و آزمایشات حیوانی برای اخذ کد اخلاق اشاره کرد و تاکید داشت که برای ورود به تست انسانی این واکسن یکی از سخت‌ترین روندها برای اخذ کد اخلاق را طی کرده است.
به گزارش ایرنا، اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز پیش از این گفته بود: به همت و توان شرکت های دانش بنیان در حوزه هایی مانند ساخت ونتیلاتور و کیت های تشخیصی کرونا به دستاوردهای بزرگی دست یافتیم و با استفاده از آنها خدمات خوبی به بیماران ارایه می شود.
قادری فر در پاسخ به این سوال که آیا امکان صادرات کیت های تشخیصی و ونتیلاتور ایرانی را داریم، اظهار داشته است: آمادگی صادرات آنها وجود دارد اما هر وقت که وزارت بهداشت تشخیص و اجازه دهد، این کار می تواند صورت گیرد.
وی افزوده است: کمتر از ۲ هفته پس از شیوع ویروس کرونا همه گروه های فناور و نوآور به کمک بخش سلامت کشور آمدند و اگر در هفته های اول شیوع ویروس کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده ملموس بود، در کمتر از یک ماه به اشباع این محصولات رسیدیم.
قادری فر می گوید: در گام بعدی در حوزه تشخیص به همت فناوران حوزه سلامت کشور و با راهبری وزارت بهداشت اقدام به تولید انواع کیت های تشخیصی، ونتیلاتور و برخی داروها شد تا این محصول فناورانه در اختیار بیماران قرار گیرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما