کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پایان پاندمی کووید ۱۹ در راه است

پایگاه خبری سازمان ملل متحد , 29 آذر 1399 ساعت 10:08

در پی انتشار خبر تامین نزدیک به دو میلیارد دوز از انواع واکسن‌ها کووید ۱۹ توسط همکاری جهانی کواکس، رییس سازمان بهداشت جهانی روز گذشته (جمعه) اعلام کرد پایان پاندمی کووید ۱۹ در راه است، اما هنوز برای حذف تدابیر محافظتی زود است.


به گزارش پایگاه خبری خبر دارو، دسترسی به ذخایر عظیم واکسن به این معنی است که کواکس می‌تواند جریان توزیع جهانی واکسن را در فصل اول سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز کند.
به این ترتیب تا اواسط سال ۲۰۲۱ مقدار واکسن مورد نیاز برای ایمن‌سازی کارکنان بخش سلامت در تمام کشورهای عضو که تقاضای دریافت واکسن در این دوران را داشته‌اند، تامین و توزیع خواهد شد. سایر کشورها نیز به میزانی واکسن دریافت می‌کنند که تا پایان سال حدود ۲۰ درصد از شهروندان آن‌ها را ایمن‌سازی کند. توزیع واکسن‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز ادامه خواهد داشت.
صندوق کودکان سازمان ملل یونیسف نیز اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ آمادگی توزیع ماهانه ۸۵۰ تن واکسن کووید را دارد. این میزان تقریبا دو برابر مقدار واکسنی است که هر سال توسط یونیسف توزیع می‌شود.
کوواکس (COVAX) یا تسهیلات دسترسی جهانی به واکسن (Vaccine Global Access Facility) ابتکاری برای سرعت بخشیدن به توسعه، تولید و دسترسی عادلانه کشورهای جهان به واکسن از طریق تسهیل مراحل آزمایش، درمان و تولید واکسن کووید ۱۹ است.
بیش از ۱۸۰ کشور به «کوواکس» یا برنامه جهانی تامین واکسن کووید ۱۹ برای همه کشورها پیوسته‌اند تا از طریق یک ساختار جمعی و مشترک با آپارتاید و احتکار واکسن از سوی برخی کشورها مقابله کنند. کوواکس برنامه‌ای با مدیریت مشترک گروه واکسن GAVI، سازمان جهانی بهداشت و ائتلاف ابتکارات آمادگی برای همه‌گیری (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) است که هدف خود را جلوگیری از احتکار واکسن احتمالی کووید ۱۹ از سوی دولت‌ها عنوان می‌کند تا استفاده از آن برای افراد هدف در همه کشورها به صورت عادلانه صورت گیرد.
به عبارت دیگر سازمان جهانی بهداشت تلاش دارد تا اولویت عرضه واکسیناسیون در همه کشورها برای افراد خاص و هدف در دستور کار قرار گیرد؛ نه اینکه همه افراد در یک کشور خاص از واکسن بهره‌مند شوند و در دیگر کشورها واکسن در دسترسی نباشد.
 


کد مطلب: 1962

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/1962/پایان-پاندمی-کووید-۱۹-راه

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir