۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۱۹۹۵

وزیر بهداشت: آمار فوت روزانه کرونا به زیر ۱۲۰ نفر رسید/ تست انسانی دومین واکسن ایرانی از هفته آینده

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش موارد فوت روزانه کرونا به زیر ۱۲۰ نفر خبر داد و گفت: خبرهای خوشی برای تامین واکسن در راه است اما مهمترین اقدام، حماسه تولید واکسن ایرانی است که از نمونه های خارجی هم بهتر خواهد بود. تست انسانی دومین واکسن ایرانی هم هفته آینده شروع می شود.
وزیر بهداشت: آمار فوت روزانه کرونا به زیر ۱۲۰ نفر رسید/ تست انسانی دومین واکسن ایرانی از هفته آینده
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، سعید نمکی روز یکشنبه از محل رصدخانه سلامت در وزارت بهداشت افزود: با وجود افزایش شیوع کرونا در دنیا بعد از جهش ویروس در انگلیس وضعیت کرونا در کشور ما خوشبختانه رو به کاهش است و  امروز به آمار مرگ زیر ۱۲۰ نفر در روز رسیدیم و برای اولین بار درز چند ماه اخیر است و به سمت آمار زیر ۱۰۰ نفر در حرکت هستیم البته این خوشبختانه که می گویم ناشی از ذوق زدگی کاهش آمار است و گر نه هر یک نفر که فوت می کند برای ما غم انگیز است. 
وی ادامه داد: با وجود این جهان در التهاب بیشتر کرونا سیر می کند و ویروس جهش یافته کرونا به کشورهای زیادی حتی ژاپن رسیده است و  علیرغم اظهارنظرهایی که می شود هنوز تا این لحظه هیچ ردپایی از این  ویروس جهخش یافته در کشور ما  دیده نشده است. البته ویروس برای ورود به هیچ کشوری ویزا و پاسپورت نمی خواهد و همان طور که ویروس ووهان در اسرع وقت به قطب جنوب رسید، خطر ورود ویروس جهش یافته به کشور ما هم وجود دارد. تنها سد دفاعی ما  رعایت پروتکل های بهداشتی است و اگر به کشور ما وارد شد باید کاری کنیم که به صورت گسترده کشور را گرفتار نکند ما فعلا به سمت وضعیت مطلوب پیش می رویم.
نمکی گفت: بر خلاف کشورهای اروپایی و آمریکایی اکنون با گذراندن یک دوره سرکش اپیدمی در همه استانها مانند اردیبهشت ماه به وضعیتی نزدیک شده ایم که میزان مرگ و بستری در برخی استانها در حد صفر است و دیروز برخی استانها مرگ و میر و حتی بستری صفر کرونا را تجربه کردند.

شهر قرمز کرونایی نداریم

وزیر بهداشت افزود: نقشه های کرونا در وزارت بهداشت نشان می دهد که اکنون هیچ شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم و حتی تعداد شهرهای نارنجی هم از زرد کمتر است. از ۱۶۰ شهر قرمز به صفر شهر قرمز رسیدیم، ۱۰۸ شهر نارنجی و ۳۴۰ شهر زرد داریم و کشور به سمت شهرهای کم خطر و سفید حرکت می کنند.
نمکی گفت: میزان مشارکت دستگاههای مختلف با وزارت بهداشت برای کنترل و مهار کرونا قابل تقدیر است، پررنگ ترین سازمان تیم بسیج است که در کنار ما بودند، هلال احمر، قرارگاه وزارت کشور، وزارت ارتباطات، وزارت راه وشهرسازی، ناجا و صدا و سیما نیز در این زمینه بسیار کمک کردند.
وزیر بهداشت افزود: هر کدام از این دستگاهها در یک بخش از برنامه کشور همکاری کردند، هلال احمر بیشتر در امور نظارتی همکاری کرد، نیروهای بسیج هم در بخش حمایت و هم مراقبت همکاری کردند و همکاران شبکه بهداشت و درمان نیز از خانه های بهداشت تا بقیه مراکز در امور مراقبت کار بزرگی انجام دادند.

نگران شلوغی مترو و اتوبوس و برخی مراسم هستیم

وی ادامه داد: همه ما زخم خورده عادی انگاری در اردیبهشت هستیم. نگرانی امروز این است که مبادا با کاهش آمار مثل اردیبهشت دچار عادی انگاری بشویم و دوباره از گوشه های مزین گل های سنگین و سهمگین تر بخوریم. نگران تردد مردم در وسایل حمل و نقل عمومی هستیم، نگران شلوغی متروها و اتوبوس های شهری هستیم و نگران مراسم هایی هستیم که نکند در برخی دوستان مانند گذشته رعایت نکنند و موجب افزایش مبتلایان شوند.
وزیر بهداشت با اشاره به موضوع تامین واکسن کرونا نیز گفت: در مورد وا کسن صحبت های زیادی دارم که در نشست جداگانه ای می گویم اما به طور خلاصه می گویم، مسیر تهیه واکسن خارجی را طی می کنیم. تهیه واکسن کوواکس را با مکانیزمی حل کردیم و در مورد تامین واکسن از منابعی از غیر کوواکس هم خبرهای خوشی داریم که اعلام می کنیم.

تامین واکسن کرونا از منابع معتبر و مورد وثوق

وی ادامه داد: شرط ما برای خرید واکسن این است که منبع آن مطمئن و دارای تاییدیه های مورد وثوق باشد. همین امروز هم با سفیر یکی از کشورها برای خرید واکسن جلسه دارم و امیدواریم برای تهیه و خرید واکسن از منابع مختلف به زودی به نتیجه برسیم.
نمکی گفت: اما از همه مهمتر کار عظیم و حماسه ای است که در کشور خلق می شود و آن تولید واکسن داخلی کروناست که به خوبی پیش می رود و دومین واکسن ایرانی نیز از هفته آینده وارد مرحله تست انسانی می شود. به دنیا نشان می ده یم که ما این کاره ایم. یک قرن در تولید واکسن در موسسه رازی و پاستور قدمت داریم و به زودی این تاریخچه را به مردم اعلام می کنیم.
وی ادامه داد: ایران توانایی تولید واکسن کرونا را دارد و از همه محققان می خواهم که دلسرد نشوند به خصوص بانوی دانشمند و توانایی که این روزها مورد حمله قرار گرفته است. همه این کارها به خاطر این است که جا بزنید اما می دانم که همه مقتدرتر و توانمندترین در صحنه می مانند و پا پس نمی کشند و همه دنیا ثابت می کنیم که واکسن داخلی نسبت به خیلی از واکسن های دنیا ارجح است.
نمکی گفت: دعا کنید این روند که مرگها و بستری های کرونا به کمتر از یک سوم کاهش پیدا کرده استمرار پیدا کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما