۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۲۰۰۰

شناسایی طبقه جدید دارویی برای درمان سرطان‌های خون و مغز استخوان

گروهی از محققان در آمریکا مجموعه‌ای بالقوه جدید از داروها را شناسایی کردند که ممکن است در درمان برخی انواع سرطان‌های شایع خون و مغز استخوان موثر باشد.
شناسایی طبقه جدید دارویی برای درمان سرطان‌های خون و مغز استخوان
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، این تحقیق که مدت ۱۰ سال توسط محققان مرکز تحقیقات خون و آنکولوژی کلینیک «کلیولند» توسط این گروه از محققان از جمله یک هندی-آمریکایی انجام شد ، یک استراتژی جدید دارویی را برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی خون با جهش های TET۲ ارایه می دهد.
«لوسمی حاد مغز استخوان»، سرطان هایی است که از سلول های «بنیادی» و «پروژنیتور» در مغز استخوان ناشی می شوند؛ این سلول ها تمام سلول های طبیعی خون را تولید می کنند.  یکی از شایع ترین جهش ها که در ابتلا به لوسمی حاد مغز استخوان نقش دارد در ژن TET۲ یافت می شود که در ۱۰ سال گذشته توسط این محققان مورد بررسی قرار گرفته است.  
استراتژی دارویی این محققان بر حذف انتخابی سلول‌های سرطانی جهش یافته TET۲ تمرکز دارد. آنها با کمک گروهی از محققانی که در زمینه شیمی فعالیت می کردند موفق شدند که نسخه جدید و قوی تری را از مولکول TETi۷۶ بسازند.
این نسخه که مشابه TETi۷۶ اما در عین حال قویتر از آن است نه تنها می تواند فعالیت ژن TET۲ را مهار کند بلکه قادر است فعالیت آنزیمی ژن های TET۱ و TET۳ را نیز که موجب ابتلا به بیماری می شوند، مهار کند.
این گروه تحقیقاتی در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کردند: مولکول ساختگی TETi۷۶ را برای تکثیر و تقویت اثرات یک مولکول طبیعی به نام ۲HG که فعالیت آنزیمی ژن های TET را مهار می کند، طراحی کردند.  
در این بیانیه مطبوعاتی آمده است: خانواده ژن های TET،  بیان ژن ها را تغییر می دهند و می تواند به توسعه و گسترش بیماری کمک کنند. در حالی که تمام اعضای خانواده TET، ژن های قدرتمندی هستند اما قدرتمندترین فعالیت آنزیمی متعلق به ژن TET۲ است.  
دکتر جاروسلاو ماسیجویسکی از بخش خون و آنکولوژی کلینیک کلیولند که این بررسی را توسط همکارش «بابل کانت» انجام داده است هم توضیح داد: در مدل های پیش بالینی متوجه شدیم که یک مولکول ساختگی به نام TETi۷۶ می تواند سلول های سرطانی جهش یافته را در مراحل اولیه این بیماری هدف قرار داده و از بین ببرد. 
سرطان خون یا لوسمی یا لوکمیا (Leukaemia) گروهی از انواع سرطان است که معمولاً از مغز استخوان شروع و باعث شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی می‌شود. این گلبول‌های سفید خونی به صورت کامل تشکیل نشده‌اند و به آن‌ها بلاست یا سلول‌های لوکمی یا سرطان خون گفته می‌شود.  
نشانه‌های این بیماری شامل مشکلات خونریزی و کبودشدگی،  احساس خستگی شدید، تب و خطر افزایش عفونت است.
این نشانه‌ها به دلیل نبودِ سلول‌های طبیعی خونی ایجاد می‌شوند. تشخیص این بیماری با استفاده از آزمایش خون و بیوپسی مغز استخوان صورت می‌گیرد.
این مطالعه که در شماره اخیر نشریه Blood Cancer Discovery چاپ شده است.
 
مرجع : پایگاه اینترنتی فاینانشیال اکسپرس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما