۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۲۰۰۲

امید به افزایش زمان ایمنی واکسن‌ها در برابر کرونا

پژوهشگران استرالیایی دریافتند حافظه ایمنی افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، به احتمال زیاد آنان را تا ۸ ماه در برابر عفونت مجدد محافظت می‌کند که این امیدها برای محافظت دراز مدت واکسن‌های ضدکرونا را افزایش می‌دهد.
امید به افزایش زمان ایمنی واکسن‌ها در برابر کرونا
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، این پژوهش قوی‌ترین مدرکی است که نشان می دهد به احتمال زیاد واکسن‌های ضد ویروس سارس SARS-CoV-۲ برای دوره‌های طولانی نتیجه خواهند داد.
پیش از این، پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که موج نخست پادتن‌ها در برابر ویروس کرونا پس از چند ماه نخست کاهش می‌یابند و نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که افراد ممکن است به سرعت ایمنی کسب شده را از دست بدهند.
این پژوهش نتیجه‌ یک همکاری چند مرکزه به رهبری مِنو وان زِلم، استادیار گروه ایمن‌شناسی و آسیب‌شناسی دانشگاه موناش استرالیا با  بیمارستان آلفرد و انستیتو بورنت است.
نتیجه پژوهش در بخش ایمن‌شناسی نشریه معتبر Nature منتشر شد.
این مقاله نشان می‌دهد که سلول‌های ویژه در سیستم ایمنی به نام سلول‌های B خاطره، عفونت ناشی از ویروس را به یاد می‌آورند و اگر دوباره مورد چالش قرار گیرند - از طریق مواجهه دوباره با ویروس - یک پاسخ ایمنی محافظ از طریق تولید سریع پادتن‌های محافظت‌کننده ایجاد می‌کنند.
پژوهشگران یک گروه ۲۵ نفره از بیماران کووید-۱۹ را به کار گرفتند و ۳۶ نمونه‌ خون گرفته‌شد.  افراد از روز چهارم پس از عفونت تا روز دویست و چهل و دوم پس از عفونت را مورد بررسی قرار گرفتند.
پژوهشگران دریافتند که پادتن‌های ضد ویروس ۲۰ روز پس از عفونت آغاز به کاهش کردند.
با این حال  همه‌ بیماران دارای سلول‌های B خاطره (MBC) بودند که یکی از دو ترکیب ویروس سارس SARS-CoV-۲ را تشخیص دادند.
این سلول‌های B خاطره، ویژه‌ی ویروس تا هشت ماه پس از آلودگی به صورت پایدار وجود داشتند.
این تجزیه و تحلیل تاکید می‌کند که کاهش پادتن‌های سرم در دوره‌ نقاهت، ممکن است نشان‌دهنده‌ کاهش ایمنی نباشد، اما در عوض کاهش پاسخ ایمنی با توسعه و پایداری حافظه سلول B را نشان می‌دهد.
به گفته رییس این پژوهش‌  وان زِلم، این نتیجه‌ها امید به کارایی هر واکسنی در برابر ویروس جدید کرونا می‌دهند و همچنین توضیح می‌دهند که چرا در بین میلیون‌ها نفری که در جهان، تست مثبت ویروس کرونا داشتند، نمونه‌های بسیار کمی از عفونت دوباره‌ واقعی وجود داشته است.
او گفت:این نتیجه‌ها نشان می‌دهند که به طور قطعی، بیمارانی که به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شدند، در واقع ایمنی در برابر ویروس و بیماری را حفظ می‌کنند.
 
مرجع : دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما