۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۲۰۲۷

ابداع سیستمی برای رساندن دارو به مغز بر پایه نانو ذرات

محققان آمریکایی به منظور درمان بهتر اختلالات مغزی، سیستم جدیدی برای ارایه دارو به مغز بر پایه نانوذرات ابداع کردند.
ابداع سیستمی برای رساندن دارو به مغز بر پایه نانو ذرات
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، این سیستم انتقال دارو بر پایه نانوذرات که توسط متخصصان بیمارستان «بریگام و زنان» و بیمارستان اطفال بوستون ساخته شده است با رساندن داروی کپسوله شده به مغز فعالیت می کند و نتایج آزمایش بر روی موش ها نشان داد که این داروی کپسوله شده توانست با موفقیت از سد خونی-مغزی (BBB) عبور کند.
محققان در این مطالعه با آزمایش بر روی موش‌ های ضربه مغزی شده (TBI) مشاهده کردند که این سیستم ارسال دارویی که آنها طراحی کرده‌ اند سه برابر بیشتر از روش‌ های متداول ارسال دارو در مغز موثر است و از آنجا که از نظر درمانی نیز تاثیر دارد، این موضوع می ‌تواند روشی جدید برای درمان اختلالات عصبی متعدد باشد.
رویکردهایی که پیش از این برای ارسال دارو به مغز پس از ضربه مغزی ابداع شده بودند،  پس از آسیب دیدگی فیزیکی به سر و هنگامی که سد خونی مغزی به طور موقت شکسته می‌شد قابل انجام نبودند و تا چند هفته پس از ترمیم سد خونی مغزی، پزشکان فاقد ابزارهایی برای ارسال موثر دارو بودند.
اما این فناوری جدید پزشکان را قادر می سازد تا آسیب‌ های ثانویه مرتبط با ضربه مغزی را درمان ‌کنند. این آسیب‌ها می‌تواند به آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری ‌های تخریب کننده عصبی منجر شود. حتی ممکن است گاهی این بیماری ‌ها پس از ماه ‌ها و سال ‌های پس از بهبود سد خونی مغزی، نیز ایجاد شوند.
جف کارپ دکترای گروه بیهوشی، بی حسی و درد بیمارستان زنان بریگهام گفت: رویکرد کاملا ساده ما در درمان بسیاری از اختلالات عصبی که در آن انتقال دارو به مغز امری مهم محسوب می‌شود، قابل اجرا است. فناوری ایجاد شده می‌تواند دارو های متنوعی از جمله آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد نئوپلاستیک و نوروپپتیدها را به مغز ارسال کند.
یافته‌های این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.
 
مرجع : پایگاه اینترنتی مدیکال اکسپرس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما