۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۲۰۳۵

محققان دانشگاه اراک موفق به طراحی ترکیبات داروی جدید سرطان شدند

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک گفت: تیم تحقیقاتی گروه شیمی این دانشگاه موفق به طراحی ترکیبات دارویی جدید با خواص ضد سرطانی شدند.
محققان دانشگاه اراک موفق به طراحی ترکیبات داروی جدید سرطان شدند
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر «محمد علی بداغی فر» افزود: دستیابی به ساختارهای فعال و موثر در درمان بیماری‌ها موضوع اصلی این طرح پژوهشی بود، که منجر به طراحی ترکیباتی شد که بتواند در بافت‌های زنده، کنش مناسبی برای مهار عوامل بیماری زا ایجاد کند.
وی ادامه داد: یکی از داروهایی که اکنون در تخریب سلول‌های سرطانی به کار می‌رود داروی دوکسوروبیسین نام دارد در این طرح پژوهشی ۲۰ ترکیب جدید از مشتقات مونو پیرازولوفتالازین و ترکیبات جدید بیس پیرازولوفتالازین طراحی و سنتز شده اند.
عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: بررسی فارماکولوژیکی خواص این ترکیبات با همکاری دانشکده داروسازی دانشگاه تهران نشان داد که برخی از ترکیبات ساخته شده فعالیت بسیار مناسبی در مورد سلول‌های سرطانی انسانی از خود بروز دادند که در نهایت سه مشتق آن عملکردی بهتر از داروی دوکسوروبیسین داشته‌اند که میزان این بهبود ۲ تا چهار برابر از داروی نام برده بوده است.
بداغی فر گفت: هنگام استفاده دارو برای تخریب سلول‌های سرطانی، ممکن است سلول‌های سالم اطراف دچار آسیب شوند، بنابراین اگر دارویی ساخته شود که میزان این آسیب را به حداقل برساند دارویی موثر تر است.
وی ادامه داد: ترکیب جدید ارائه شده نسبت به نمونه‌های مشابه قبل آسیب کمتری برای سلول‌های زنده داشته و این ترکیب همچنین نسبت به نمونه مرجع خود تخریب بهتر و فعالیت موثرتری نشان داده است.
بداغی فرد اظهار داشت: با توجه به نتایج حاصل، این طرح پژوهشی می‌تواند کاندید مناسبی برای پژوهش‌های گسترده‌تر بالینی، مطالعات پزشکی و پس از انجام روندهای آزمایش به تولید انبوه برسد.
نتایج این تحقیق در مجله معتبر (Q۱)  Bioorganic & Medicinal Chemistry از انتشارات الزویر در سال ۲۰۲۱ پذیرفته و به چاپ رسیده است.
این پژوهش توسط تیم تحقیقاتی گروه شیمی دانشگاه اراک متشکل از دکتر محمد علی بداغی فرد، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک و دکتر مهدیا حمیدی نسب محقق گروه شیمی و با مشاوره و راهنمایی دکتر اکبر مبینی خالدی، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک و دکتر خوبی عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران و در قالب رساله دکتری مهدیا حمیدی نسب انجام شده است.
دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.
 
مرجع : روابط عمومی دانشگاه اراک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما