۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۲۰۴۱

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: برای بیمه واکسن کرونا هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده است

مدیرعامل بیمه سلامت درباره بیمه واکسن کرونا گفت: در خصوص پیشنهاد بیمه شدن واکسن کرونا فعلا دستورالعملی به ما ابلاغ نشده است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: برای بیمه واکسن کرونا هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده است
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، محمد مهدی ناصحی روز چهارشنبه در نشست خبری در محل سازمان بیمه سلامت افزود: در حوزه نسخه الکترونیک نیز پیشرفت‌های زیادی انجام شده ۹۲ درصد مطب ها و مراکز پزشکی، ۹۰درصد داروخانه ها، ۹۶ درصد آزمایشگاه ها، ۹۷ درصد مراکز پرتو پزشکی و ۳۹ درصد درمانگاهها به سامانه نسخه الکترونیک متصل شدند و ۵۴.۲ درصد این مراکز نسخه نویسی الکترونیک را اجرا کرده اند و برای تشویق این مراکز هزینه مطب های مجری این برنامه و بقیه مراکز ماهانه پرداخت می شود و اسناد مراکزی که نسخه نویسی را اجرا نکنند متفاوت و گاه تا ۶ ماه تاخیر پرداخت می شود.
وی گفت: استانهای ایلام، کهگیلیویه و بویراحمد و کردستان بیشترین میزان اجرای پوشش نسخه الکترونیک را داشته اند و استان‌های البرز، خراسان رضوی، فارس و تهران عقب ترین استانها در اجرای نسخه الکترونیک هستند.
ناصحی گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد تعرفه خدمات سرپایی تشخیصی و درمانی بخش خصوصی پرداخت می شود.
وی گفت: اجرای برنامه نظام ارجاع، پزشکی خانواده، نسخه الکترونیک و کاهش هزینه های مردم جزو اولویت های سازمان بیمه سلامت است اما برای تشویق به اجرای این برنامه اسناد مالی مراکزی که نسخه الکترونیک را اجرا نکنند با تفاوت نسبت به اجرا کنندگان این برنامه پرداخت می شود.
ناصحی با اشاره به اجرای نظام ارجاع افزود: نظام ارجاع تاکنون فقط در استان های فارس و مازندران اجرا شده اما از بهمن امسال این برنامه با همکاری جامعه پزشکی در چهار استان کرمان، کردستان، یزد و چهار محال و بختیاری برای بیمه شدگان صندوق بیمه همگانی اجرا می شود و در سال ۱۴۰۰ برای همه ۱۳.۵ میلیون نفر بیمه شدگان این صندوق اجرا خواهد شد.
وی گفت: با اجرای این برنامه هر پزشک خانواده ۲۵۰۰ تا چهار هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد و به عنوان مشاور در کنار آنان خواهد بود و هزینه این بیمه شدگان به صورت سرانه و نه ویزیت به پزشک خانواده پرداخت می شود و اگر این بیمه شدگان مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کنند کل هزینه را خودشان باید پرداخت کنند.

پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی تعرفه های پزشکی در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تعرفه های پزشکی سال آینده گفت: پیشنهاد سازمان بیمه سلامت برای تعرفه های پزشکی سال آینده، افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی است که البته با بررسی پیشنهاد بقیه سازمانها در شورای عالی بیمه تلاش می شود تا قبل از شروع سال ۱۴۰۰ در دولت تصویب و ابلاغ شود.

۱۱۰۰ میلیارد تومان برای کرونا پرداخت شد

ناصحی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای خدمات تشخیصی و درمانی سرپایی و بستری کرونا برای بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت پرداخت شده و حدود ۲۴۷ هزار از این بیماران بستری شدند. البته این هزینه از محل صرفه جویی ها تامین شد زیرا بودجه اختصاصی برای کرونا نداشتیم و برای پوشش واکسن کرونا نیز تاکنون بودجه و دستورالعملی ابلاغ نشده است.

حذف دفترچه کاغذی بیمه تا شهریور ۱۴۰۰

وی گفت: برنامه حذف دفترچه بیمه سلامت شروع شده، از سال آینده این دفترچه ها تک برگی می شود و با این کار حدود ۸۰ میلیارد تومان از هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی صدور دفترچه بیمه در سال کاهش پیدا می کند و از شهریور سال ۱۴۰۰ کل دفترچه های کاغذی حذف می شود.

بیشترین میزان اقلام دارویی در نسخه های پزشکان ایران

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: یکی از مشکلات مهم حوزه بیمه سلامت تعادل مصارف و مدیریت منابع است، به خصوص اینکه در ایران تعداد اقلام دارویی در نسخه پزشکان از همه کشورهای دنیا بیشتر است، امیدواریم با اجرای طرح نسخه الکترونیک سلامت این میزان به سطح استاندرد و حداکثر ۲.۶ دارو در هر نسخه کاهش یابد.
ناصحی ادامه داد: مصارف غیر اصولی در نسخه های پزشکان ایران بسیار زیاد است به عنوان مثال بیش از ۸۰ درصد آنژیوگرافی ها، ام آر آی ها و سی تی اسکن هایی که پزشکان تجویز می کنند، غیر ضروری است و هیچ مشکلی را نشان نمی دهد و فقط ۲۰ درصد این تجویرها لازم است و بطور قطع این تجویزهای غیر منطقی هزینه های زیادی را به دوش بیمه ها تحمیل می کند.
وی گفت: امیدواریم با اجرای نسخه الکترونیک هزینه های غیر ضروری کاهش یابد و بیشتر به سمت هزینه کردن در بخش پیشگیری و ارتقای سطح سلامت مردم گام برداریم.

کسری بودجه پاشنه آشیل سازمان بیمه سلامت 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره کسری بودجه این سازمان گفت: بودجه همیشه پاشنه آشیل سازمان بیمه سلامت بوده است. این سازمان ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده تحت پوشش دارد و همواره با کسری بودجه برای ارائه خدمات مناسب به این افراد مواجه بوده ایم اما اگر سرانه مناسب برای ارائه خدمات با کیفیت در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار بگیرد قطعا کیفیت خدمات بیمه سلامت ارتقا پیدا می کند.
وی افزود: با توجه به اینکه توانستیم سازمان برنامه و بودجه را برای افزایش جمعیت تحت پوشش سازمان بیمه سلامت متقاعد کنیم سال آینده حدود ۵۴ درصد به بودجه این سازمان افزوده می شود و قطعا از این اعتبار برای بهبود کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی و خدمات پساکرونا به مردم و پوشش بیشتر تعرفه خدمات بخش خصوصی استفاده می کنیم
ناصحی گفت: در نیمه اول امسال از حدود هفت هزار میلیارد تومان بودجه ای که باید تخصیص داده می شد، فقط پنج هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد بنابراین امسال با حداقل دو هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه هستیم.
وی درباره پرداخت مطالبات پزشکان نیز افزود: در زمانی که بنده مسئولیت این سازمان در چند ماه گذشته تحویل گرفتم، اسناد مالی جامعه پزشکی از سال ۹۵ هم وجود داشت که پرداخت نشده بود اما در این مدت کوتاه همه بدهی ها و معوقات باقیمانده سالهای ۹۵، ۹۶، ۹۷ و ۹۸ پرداخت و تسویه شد و مطالبات جامعه پزشکی تا تیر سال ۹۹ نیز پرداخت و امیدواریم تا دو هفته آینده به زمان منطقی یعنی دو تا سه ماه که برای بررسی اسناد لازم است برسیم.

پوشش بیمه ای مشاوره پزشکی به بیماران قلبی و دیابت

ناصحی افزود: یکی از برنامه های مهم سازمان بیمه سلامت که به کاهش هزینه های اضافی منجر می شود، اجرای کامل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع که با اجرای آن در چهار استان جدید در سال جاری و کل کشور در سال آینده، همه افراد دارای فشار خون و دیابت تحت پوشش خدمات مراقبت، مشاوره و پیشگیری و آزمایش و معاینات مداوم قرار می گیرد و با اجرای این کار قطعا از بیماری های سخت افراد داری فشار و قند خود در سنین بالای ۵۰ سال که هزینه های زیادی را به بیمه ها تحمیل می کند نیز کاسته می شود.

پوشش بیمه ای خدمات تله مدیسین

وی گفت: در زمینه پوشش خدمات الکترونیک سلامت، اقدامات لازم را در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی شروع کرده ایم و از ۲۰ اسفند ۹۹ پوشش خدمات الکترونیک سلامت برای خدمات سرپایی در این دانشگاهها شروع می شود تا شهریور ۱۴۰۰ در کل کشور گسترش پیدا می کند.
ناصحی افزود: علت اینکه یکباره کل کشور را زیر پوشش این خدمات نمی بریم و با یک شیب مشخص جلو می رویم این است که تبعاتی در ارائه خدمت به مردم ایجاد نشود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو برای کاهش قاچاق

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره قاچاق دارو نیز گفت: با توجه به یارانه پرداختی برای تامین ارز دارو، قیمت دارو در ایران ارزان است و به همین علت مقدار زیادی از داروهای ایرانی به کشورهای همسایه قاچاق می شود البته با تصویب مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت مابه التفاوت آن به بیمه ها امیدواریم بخش مهمی از این مشکل در سال آینده حل شود.
وی افزود: آمار دقیقی از میزان قاچاق دارو نداریم اما به جد به دنبال کاهش واقعی شدن قیمت دارو و پوشش بیمه ای آن برای بیماران نیازمند به دارو هستیم تا از قاچاق دارو جلوگیری کنیم.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما