کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت:

خرید واکسن کرونا از شرکت‌های مورد تایید سازمان غذا ودارو انجام می‌شود

1 بهمن 1399 ساعت 11:39

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خرید مستقیم واکسن کرونا نیز از شرکت‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو انجام می‌شود و سپس سبد کوواکس و بعد از آن، واکسن داخلی خواهد بود.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در نشست خبری دوازدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در ایران با موضوع بحران کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: این کنفرانس با توجه به مصادف شدن با بیماری کووید ۱۹ با تاکید بر فرماندهی و کنترل هوشمند بحران کووید ۱۹ برگزار می‌شود. در دنیای امروز اطلاعات و داده‌های متعدد از جوانب و ابعاد مختلف بحران‌ها وجود دارد که باید بر پایه فناوری اطلاعات و پایش و نظارت صورت بگیرد.
وی ادامه داد: این کنفرانس ملی آغازی برای طرح موضوعی است که می‌تواند استراتژیک باشد. یکی از پنج تهدیدی که در دهه‌های آتی بشر را تهدید می‌کند در حوزه سلامت خواهد بود و در نتیجه باید به موضوع فرماندهی هوشمند بحران‌ها توجه شود.
جهانپور اظهار کرد: شناسایی ظرفیت‌های علمی و فناوری در این حوزه اهمیت دارد. این ظرفیت‌ها در قالب همکاری بین بخشی می‌تواند کمک شایانی به مدیریت و فرماندهی هوشمند در نظام سلامت کند. نظام سلامت حداقل سالی یک بار درگیر یک بحران در ابعاد ملی است و این ضرورت که بتوانیم از ظرفیت‌های فناوری در کشور استفاده کنیم بیشتر خود را نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: در حوزه واکسن مشاهده شد که با ظرفیت داخلی، سه واکسن کرونا وارد فاز کارآزمایی بالینی شده است. این نگاه پر امید به ظرفیت‌های داخلی کشور است که می‌تواند با همکاری و هماهنگی بین بخشی منجر به ایجاد ظرفیت‌های جدید برای کشور و ارتقای شاخص‌های نظام سلامت شود.
 جهانپور گفت:‌ باید نقاط قوت و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فناوری را قبل از بروز بحران‌ها شناسایی کنیم و در نتیجه یکی از اهداف وزارت بهداشت، شناسایی ظرفیت‌های موجود علمی و فناوری خارج از نظام سلامت است.
 
هنوز واکسن کوواکس توزیع نشده است

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره خرید واکسن کرونا از کوواکس گفت: خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از کوواکس را انجام می‌دهیم. امروز کوواکس هنوز هیچ واکسنی را در جهان توزیع نکرده است. حداقل ۱۸ شرکت در سبد کوواکس واکسن خود را عرضه می‌کنند. هنوز کوواکس چیزی توزیع نکرده و ما هم واکسن وارد نکردیم و هر واکسنی که سازمان غذا و دارو تایید کند، از این محل تهیه می‌شود.
وی ادامه داد: خرید مستقیم واکسن کرونا نیز از شرکت‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو انجام می‌شود و سپس سبد کوواکس و بعد از آن، واکسن داخلی خواهد بود. هرچند اولین شرکت شروع کننده نبودیم، اما جزو اولین کشورهایی خواهیم بود که واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ را به پایان خواهیم رساند.

باید به سمت تجمیع ظرفیت‌ها برویم

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه استفاده از فناوری در زمینه مدیریت کرونا گفت: حرکت خوبی در حوزه‌های نظام سلامت به سمت مدیریت و فرماندهی و پایش هوشمند بر پایه فناوری اطلاعات انجام شد. اگر بخواهیم به نکات منفی اشاره کنیم نیز پراکنده بودن و جزیره‌ای بودن اقدامات بوده است. حتی ساختارها به شکلی بوده که امکان تجمیع وجود نداشت. وزارت بهداشت به صورت گسترده از این ظرفیت استفاده کرده است. باید به سمت تجمیع ظرفیت‌ها و ساختارهای مدیریتی و اطلاعاتی پیش برویم. مشارکت ما در این کنفرانس ملی هم دقیقا در همین راستاست که ظرفیت‌های علمی و فناوری موجود را استفاده کنیم. این رویکرد یا عارضه جزیره‌ای به سمت سامانه‌های جامع مدیریتی و فرماندهی باید پیش برود.
امیر محترمی دبیر علمی کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در ایران با موضوع بحران کرونا در پاسخ به خبرنگار سلامت ایرنا بیان کرد: بحث جزیره‌ای بودن سامانه‌ها فقط محدود به نظام سلامت نمی‌شود. ممکن است با بحران‌های مختلفی مثل سیل و زلزله و قطعی برق مواجه شویم. آمادگی در برابر این پدیده‌ها بدون بهره گیری از فناوری اطلاعات ممکن نیست. فرماندهی کنترل به معنی استفاده از همه سامانه‌ها برای تصویر کردن و دادن وضعیت آگاهی به تصمیم سازان جهت اخذ تصمیم‌های درست و به موقع و اجرا در زمینه‌های مختلف است. تجربه دنیا این است که از نرم افزارهای موبایلی تا بانک‌های اطلاعاتی مختلف ایجاد شده است. سازمان جهانی بهداشت نیز در این زمینه کارهای زیادی انجام داده است.
وی افزود: در زمینه کرونا با موضوع اینفودمی مواجه شدیم که اطلاعات صحیح و غلط با هم مخلوط شد. سامانه‌های اطلاعاتی برای این موضوع فراهم شد. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و کاستی‌های متعددی نیز وجود دارد که نیازمند همت مضاعف است تا از فناوری‌ها به گونه موثرتری استفاده کنیم.

جزییات دوازدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل

امیر محترمی دبیر علمی کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در ایران با موضوع بحران کرونا همچنین اظهار کرد: کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل همه ساله به همت انجمن ملی فرماندهی و کنترل مخابرات و رایانه و پس از سال ۸۶ در حال اجراست و امسال دوازدهمین دوره آن خواهد بود که به میزبانی دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار می‌شود. محورهای این کنفرانس در سال جاری با توجه به مواجهه با پاندمی کرونا به تشخیص کمیته علمی و شورای سیاست گذاری کنفرانس بر تاکید بر بحران کرونا خوهد بود. این رویداد هفته بعد شروع می‌شود و از روز شنبه کارگاه‌های تخصصی به صورت مجازی و از طریق سایت کنفرانس برگزار خواهد شد و روز سه شنبه و چهارشنبه افتتاحیه آن خواهد بود و عصر چهارشنبه نیز اختتامیه برگزار می‌شود. در این یک هفته سایت کنفرانس کاملا آماده و پذیرای دوستانی خواهد بود که به صورت مجازی قصد مشارکت دارند. این کنفرانس حول محورهای ده گانه تدارک دیده شده است.
وی افزود: امسال با حساس شدن بحران‌های زیستی و با تصمیم کمیته سیاست گذاری کنفرانس، محوریت به بحران کرونا داده شده است.

کرونا باید نقطه عطفی برای کنترل هوشمند بحران‌ها شود

جهانپور گفت: این کنفرانس امسال با شعار مدیریت هوشمند بحران‌های فراگیر و تجربه مدیریت بحران کووید ۱۹ برگزار می‌شود. شاید وزارت بهداشت در مدیریت حوادث و بحران‌ها و به خصوص در استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات جزو نهادهای پیش رو بوده، ولی همه این‌ها نیازمند ارتقا و ایجاد سامانه‌های واحد است. بحران کووید ۱۹ و همه گیری کرونا باید نقطه عطفی برای کنترل هوشمند بحران‌ها شود.
 


کد مطلب: 2095

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2095/خرید-واکسن-کرونا-شرکت-های-مورد-تایید-سازمان-غذا-ودارو-انجام-می-شود

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir