کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درمان کرونا با ترکیب پادتن‌های تک دودمانی

خبرگزاری یونایتدپرس , 4 بهمن 1399 ساعت 10:01

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ترکیب دو داروی پادتن های تک دودمانی، بار ویروسی کووید-۱۹ را در افراد مبتلا به علائم خفیف تا متوسط این بیماری به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، این داروها که پادتن های تک دودمانی (آنتی بادی های مونوکلونال) نامیده می شوند، پروتئین هایی هستند که در محیط آزمایشگاه به منظور تقلید از توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس ها طراحی و ساخته شده اند. این پروتیین ها در اصل از آنتی بادی های انسانی در برابر ویروس ها الگو برداری می کنند.
محققان در این مطالعه به ۴۲۱ بیمار مبتلا به کرونای خفیف تا متوسط، تنها داروی bamlanivimab دادند یا این دارو را در ترکیب با داروی etesevimab به آنها ارائه دادند. ۱۵۶ بیمار نیز دارونما دریافت کردند.  
نتایج این مطالعه نشان داد که ۱۱ روز پس از تزریق ترکیب آنتی بادی های مونوکال bamlanivimab و etesevimab، بار ویروسی بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری نبودند تا ۲۰ درصد کاهش یافت. بار ویروسی به میزان ویروس ها در خون بیماران گفته می شود.
این در حالی است که بیمارانی که تنها bamlanivimab و دارونما دریافت کرده بودند، کاهش در بار ویروسی آنها پس از ۱۱ روز مشاهده نشد. همچنین هیچ تفاوتی میان درمان های ارائه شده در این مطالعه از لحاظ کاهش علائم بیماری در هر یک از این گروه ها مشاهده نشد.
تمامی بیماران حاضر در این مطالعه گزارش دادند که علائم بیماری آنها برای چهار تا پنج روز ادامه داشت.
همچنین بیش از دو درصد از بیمارانی که درمان آنتی بادی دریافت کرده بودند به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کردند که در مقایسه این میزان برای بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، شش درصد بود. 
با این حال کارشناسان اظهار می دارند که هنوز نحوه تاثیر این درمان ترکیبی بر علائم بیماری مشخص نیست و معلوم نیست که آیا این رویکرد می تواند به بیماران مبتلا به موارد شدید کرونا نیز کمک کند یا خیر.  
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به کووید- ۱۹، اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر «ووهان» در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در  روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
مشروح این مطالعه در نشریه JAMA منتشر شده است.
 


کد مطلب: 2101

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2101/درمان-کرونا-ترکیب-پادتن-های-تک-دودمانی

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir