۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۲۱۲۳
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا:

ایران احتمالا از سوئد واکسن آسترازنکا وارد می کند

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وزارت بهداشت به دنبال واردات واکسن آسترازنکا از سوئد است و احتمال واردات این واکسن نوترکیب در هفته های آینده وجود دارد. واکسن داخلی برکت نیز احتمالا خرداد ۱۴۰۰ آماده می شود.
ایران احتمالا از سوئد واکسن آسترازنکا وارد می کند
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، مینو محرز درباره اعلام وزیر بهداشت مبنی بر واردات اولین محموله واکسن کرونا در روزهای آینده درباره نوع واکسن وارداتی کرونا توضیح داد: دقیق نمی دانم وزارت بهداشت چه واکسنی را می خواهد وارد کند اما قبل از اعلام وزیر بهداشت، شنیده بودم که می خواهند واکسن آسترازنکا را از سوئد وارد کنند.
وی افزود: دقیق اطلاع ندارم که این محموله واکسن کی قرار است به ایران برسد اما ظاهرا اولین محموله واکسن کرونا که قرار است به ایران وارد شود، واکسن آسترازنکاست که یک واکسن نوترکیب (ریکامبیننت) است. این واکسن مورد تایید است و سازمان بهداشت جهانی هم آن را تایید کرده است. اثربخشی و ایمنی آن تایید شده است و نگهداری آن در دمای معمولی یخچال هم امکانپذیر است.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شایعات واردات واکسن آسترازنکا از هند توضیح داد: بزرگترین کارخانه واکسن سازی دنیا در هند است و تا جایی که اطلاع دارم هند هم واکسن کرونا را تولید کرده است البته اطلاع ندارم از نوع ویروس ضعیف شده یا نوع دیگری است و اینکه آیا پروژه تولید واکسن آسترازنکا در این کشور شروع شده یا نه ولی تا جایی که اطلاع دارم، کشور هند اعلام کرده اولویت این کشور واکسیناسیون مردم خود این کشور است و فعلا صادرات واکسن در اولویت این کشور نیست اما اگر بنای بر صادرات داشته باشد خیلی از کشورها به این کشور سفارش خرید واکسن می دهند.
محرز ادامه داد: با توجه به اطلاعات موجود قاعدتا فعلا ایران می تواند واکسن نوترکیب کرونا را از شرکت آسترازنکا سوئد وارد کند مگر اینکه بخواهند واکسن ویروس ضعیف شده کرونا را از هند وارد کنند و در هر صورت واردات یکی از این دو واکسن در دستور کار خواهد بود.
وی گفت: تولید واکسن کرونا با تکنولوژی بایو یا نوترکیب موضوع جدیدی نیست. در کشور ما نیز شناخته شده است و قبلا هم واکسن های نوترکیب در ایران مورد استفاده قرار گرفته است از جمله واکسن هپاتیت بی. واکسن نوترکیب کرونا نسبت به واکسن فایزر که از تکنولوژی جدید و نوآورانه MRNA استفاده می کند، شناخته شده تر است و عارضه ای ندارد، نگهداری آن هم سخت نیست. واکسن فایزر و مدرنا یک نوع نوآوری در صنعت واکسن سازی است که جای خوشحالی دارد اما هنوز برای قضاوت درباره این واکسن زود است.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شروع واکسیناسیون کرونا در ایران گفت: بر اساس سند ملی واکسیناسیون ایران، کادر بهداشتی و درمانی در اولویت تزریق واکسن هستند و هر زمان که این واکسن ها وارد شد، به این گروه تزریق می شود، حدود ۴۵۰ هزار نفر در وزارت بهداشت شاغل هستند و با احتساب کادر بهداشت و درمان در بخش خصوصی و مشاغل مرتبط و همچنین گروه های پر خطر اولویت دار دیگر شاید در مرحله اول حدود یک میلیون نفر در اولویت واکسیناسیون هستند و باید حدود دو میلیون واکسن برای گروه های اولویت دار تامین شود چون واکسن کرونا برای اثربخشی نیازمند دو نوبت تزریق است.
محرز گفت: بعد از کادر درمان، سالمندان و افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه ای دارند مانند افراد مبتلا به بیماری های خاص یا دیابت و بیماری های قلبی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما