کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پژوهشگران مشهدی از زرشک، دارو تولید کردند

دانشگاه علوم پزشکی مشهد , 7 بهمن 1399 ساعت 16:25

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار موفق به تولید و عرضه مکمل بهبود سندرم متابولیک بر پایه گیاه زرشک با نام تجاری "گلوکوبر" شدند.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، مدیر گروه داروسازی سنتی دانشکده داروسازی این دانشگاه گزارش داد: سندروم متابولیک شامل مجموعه‌ای از اختلالات شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری‌گلیسیرید است که متاسفانه به شکل پیش رونده‌ای در حال شیوع است.
دکتر سید احمد امامی افزود: تغییر سبک زندگی سالم و عدم تحرک کافی و انجام ندادن فعالیت‌های فیزیکی روزانه، مصرف دخانیات،مصرف انواع فست‌فودها و قندها، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های غیر طبیعی، افزایش مصرف چربی و نمک در رژیم غذایی و استرس زنگ خطری برای ایجاد سندرم متابولیک و در پی آن بیماریهای قلبی،عروقی و دیابت به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: گیاه زرشک (Berberis vulgaris)  از دیر باز در طب سنتی جهت درمان بیماری‌های گوناگون کبدی و گوارشی مورد استفاده قرار می‌گرفته و طبق شواهد متعدد در طب مدرن، عصاره‌ ریشه و ساقه‌ این گیاه، اثرات مفید و ارزشمندی در بهبود شاخص‌های سندرم متابولیک داشته است.
او ادامه داد: کپسول گلوکوبر یک فرآورده طبیعی حاوی عصاره تغلیظ شده ریشه و ساقه گیاه زرشک بوده و با داشتن مواد موثر متعدد از طریق مکانیسم‌های مختلف به کنترل و بهبود این شرایط خطر آفرین کمک می‌کند.
 مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان فضل دارو نیز درخصوص روند تولید فراورده دارویی گلوکوبر گفت: شرکت دانش بنیان فضل دارو خیام خراسان در سال ۱۳۹۷ به همت جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با تکیه بر دانش فنی داروسازی شکل گرفته است.
دکتر کامران شورگشتی افزود: این محصول پس از طی مراحل قانونی و دریافت مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو  در آذرماه ۱۳۹۹ ، برای نخستین بار توسط این شرکت تولید و به بازار دارویی کشور عرضه گردیده است.
وی کنترل اضافه وزن و چاقی،کاهش مقاومت به انسولین، کنترل قندخون، کنترل و پایش چربی و فشارخون، سم زدایی و تقویت عملکرد کبد در عارضه کبد چرب غیر الکلی را از دیگر ویژگی های فراورده تولیدی گلوگوبر عنوان کرد.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با داشتن بیش از ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی و همچنین حدود ۵۰ مرکز تحقیقاتی هم‌اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.
 


کد مطلب: 2130

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2130/پژوهشگران-مشهدی-زرشک-دارو-تولید-کردند

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir