۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۲۱۵۷
عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹:

تست‌های تشخیصی پی سی آر به روزانه ۵۵ هزار مورد رسید

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد تست‌های تشخیصی پی سی آر در کشور همچنان روند صعودی را طی می‌کند و به بیش از ۵۵ هزار تست روزانه رسیده که وضعیت بهتری از ماه‌های گذشته را نشان می‌دهد.
تست‌های تشخیصی پی سی آر به روزانه ۵۵ هزار مورد رسید
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، احسان مصطفوی بیان داشت: در اواسط آبان ماه حدود ۳۰ درصد تعداد تست های تشخیصی پی سی آر مثبت می شد، در حالی که این میزان در چند هفته اخیر به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. 
رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: این موضوع گویای آن است که خوشبختانه چرخش ویروس کرونا در مقایسه با اواسط آبان ماه به طور قابل توجهی روند کاهشی داشته است.

عادی‌انگاری، سبب افزایش موارد ابتلا و فوت در کشور می‌شود

مصطفوی افزود: هرچند در هفته های اخیر شاهد روند نسبتا تثبیت شده مرگ ناشی از کرونا هستیم و تعداد فوتی های روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ مورد در روز در نوسان بود اما با ساده انگاری و عادی انگاری شرایط، احتمال افزایش مجدد موارد ابتلا و فوت وجود دارد.
استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران به مردم توصیه کرد که همچنان توصیه های بهداشتی را رعایت کنند و مراقب باشند تا شاهد روند افزایشی بیماری در کشور نباشیم. هرگونه تجمعی که در آن ملاحظات بهداشتی رعایت نشود، می تواند به ادامه گسترش ویروس دامن بزند.
وی ادامه داد: نکته ای که در این میان باید مدنظر باشد و مورد پایش مستمر قرار گیرد، جهش های احتمالی ویروس است که هر چقدر ویروس در جامعه بیشتر گردش پیدا کند، احتمال وقوع آن بیشتر می شود.  
مصطفوی با اشاره به اینکه خوشبختانه تعداد مرگ روزانه در کشور از اول آذرماه با روندی نزولی، کاهش قابل توجهی داشته است، گفت: ایران در حال حاضر از نظر تعداد مرگ روزانه رتبه ۲۵ را در جهان دارد اما اگر تعداد مرگ را به ازای جمعیت در نظر بگیریم، رتبه ایران چهل و سوم خواهد بود.

روند بستری‌های کرونا کاهش یافت

وی به کاهش موارد بستری کرونا اشاره کرد و گفت: روند موارد بستری در کشور از حدود سه هزار و ۵۰۰ مورد در اواسط آبان ماه، در چند هفته اخیر به ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد روزانه رسیده و این روند یک ثبات نسبی دارد.
استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران بیان داشت: روند گزارش روزانه افراد بستری در تخت بخش های مراقبت های ویژه نیز از اوایل آذر ماه کاهشی بوده و در روزهای اخیر به کمتر از چهار هزار مورد رسیده است که جای امیدواری دارد.
مصطفوی ادامه داد: در عین حال، تعداد موارد سرپایی روزانه به بیش از ۶ هزار مورد رسیده که چندین هفته است تعداد این بیماران نیز روند تثبیت شده ای را نشان می دهد.

استان مازندران در صدر استان‌ها از نظر تعداد بیماران بستری

رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: بر اساس گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بیشترین تعداد بیماران بستری به ازای جمعیت در هفته گذشته به ترتیب مربوط به استان های مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و تهران بوده است.  
مصطفی افزود: استان های گلستان، مازندران و گیلان همچنان درگیر پیک سوم هستند و موفق به مهار کامل پیک آخر خود نظیر سایر استان های کشور نشده اند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد پس از طی پیک سوم کرونا در بیشتر استان های کشور، پیک چهارم اپیدمی در استان‌هایی مثل سمنان و خراسان شمالی آغاز شده است که تحلیل دقیق‌تر آن نیاز به بررسی روند بیماری در هفته‌های آینده دارد.
مصطفوی به وضعیت رنگ بندی کشور از نظر شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر بیشتر شهرهای کشور (۳۰۷ شهر) در رنگ بندی آبی قرار دارند، ۱۲۳ شهر رنگ زرد را تجربه می کنند و رنگ نارنجی مربوط به سه استان گلستان، مازندران و گیلان است که ۱۸ شهر این استان ها در دسته بندی رنگ نارنجی قرار می گیرند.  

تعداد بیماران کرونایی در دنیا به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر رسید

وی به روند مبتلایان و مرگ ناشی از بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مورد مثبت کرونا در دنیا گزارش شده و تعداد مرگ هم به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.
مصطفوی با اشاره به اینکه تعداد موارد قطعی ابتلا و مرگ خیلی بیشتر از مواردی است که به ‌صورت رسمی گزارش می شود، افزود: کم شماری می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد که ظرفیت و توانایی تشخیصی کشورها و میزان شفافیت در گزارش دهی از جمله عوامل تاثیرگذار در موارد مبتلا و مرگ گزارش شده است.  
استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران ادامه داد: به نظر می رسد روند ابتلا به کرونا در دنیا کاهشی شده اما در مورد مرگ همچنان روند افزایشی است. تعداد موارد ابتلای روزانه به بیماری کرونا در دنیا به ۶۰۰ هزار نفر و تعداد فوت شدگان به بیش از ۱۵ هزار رسیده است.  
مصطفوی بیان داشت: آمریکا، مکزیک، برزیل، انگلیس و آلمان از جمله کشورهای هستند که در صدر تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا قرار دارند. در آمریکا روزانه بیش از چهار هزار مرگ بر اثر کرونا رخ می دهد و بالاترین مرگ به ازای جمعیت در کشور پرتقال در هفته گذشته روی داده که تعداد مرگ روزانه در این کشور ۱۰ میلیونی به حدود ۳۰۰ نفر رسیده است.  
وی افزود: در عین حال کشورهایی نظیر ژاپن که برای چندین ماه از کشورهای موفق در کنترل اپیدمی محسوب می شدند، در ماه های اخیر درگیر موج شدید بیماری شده اند. پیش بینی می شود با توسعه برنامه واکسیناسیون در کشورها، روند بیماری در کشورهایی که این برنامه را آغاز کرده اند، در ماه های آینده از این مداخله بهداشتی متاثر شده و کاهش یابد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما