کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گرفتاری خوزستان با ویروس جهش یافته کرونا به دلیل مسافران عراقی بود

2 اسفند 1399 ساعت 17:38

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کانون اصلی گرفتاری با ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در استان خوزستان، مسافرانی بودند که از کشور عراق آمده‌اند و به همین دلیل مرزهای این استان را بستیم و تا اطلاع ثانوی عبور و مرور از مرزهای خوزستان نخواهیم داشت.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، سعید نمکی روز شنبه درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور افزود: ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در کل کشور در چرخش است و هفته گذشته گزارش‌هایی از ابتلا و مرگ و میر به علت ابتلا به این ویروس در استان قزوین و البرز داشتیم. روز دوشنبه در استان قزوین و ستاد استانی این استان حاضر شدیم. استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و البرز به دلیل مراودات بین این دوستان حاضر بودند و تصمیم‌های خوبی گرفته شد.
وی ادامه داد: با کمک و پشتکار همکاران من در دو دانشگاه علوم پزشکی البرز و قزوین و استانداری‌های این دو استان، امیدواریم این ویروس جهش یافته شیوع بیشتری نداشته باشد.

گرفتاری خوزستان با ویروس جهش یافته کرونا

نمکی اظهار کرد: گرفتاری در استان خوزستان با ویروس جهش یافته کرونا، خواب و خوراک را از همکاران ما گرفته است. ابتدا در شادگان به عنوان اولوین کانون و بعد در رامهرز و اهواز و آبادان و قسمت‌های جنوب و به خصوص غرب استان خوزستان گرفتاری ایجاد شده است. ویروس جهش یافته به مراتب سرکش‌تر و مهاجم‌تر از ویروس قبلی کرونا است. بر خلاف حرفی که از روز اول انگلیسی‌ها می‌زدند، این ویروس هم ابتلای بالاتر و هم بیماری زایی و مرگ و میر بیشتری به نسبت ویروس ووهان به دنیا تحمیل می‌کند.
وی ادامه داد: دیروز استاندار جدید خوزستان نیز جلسه شورای تامین استان را با حضور معاونان وزارت بهداشت برگزار کرد. امروز هم در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌های خوبی گرفته شد. همچنین از وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا خواستیم مرزهای کشور به عراق از استان‌های غربی مثل کرمانشاه و ایلام هم به سرعت بسته شود. همچنین پروازها به استان خوزستان هم مدیریت می‌شود.
وزیر بهداشت افزود: همکاران ما در بیماریابی به شدت کار می‌کنند. قرار شد رفت و برگشت قسمت‌های شمال و شرقی استان خوزستان که گزارشی از آلودگی ویروس جهش یافته نداشته، به سایر بخش‌ها قطع شود.
نمکی گفت: استان‌هایی مثل هرمزگان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و اصفهان معمولا بعد از خیزهای استان خوزستان، به شدت گرفتار می‌شوند و باید مراقب باشند.

در تله ویروس سرکش‌تری افتادیم

وی بیان کرد: مردم باید به شدت مراقب باشند. همان طور که پیش بینی می‌کردیم، در تله ویروس سرکش‌تری افتادیم، اما نباید ایجاد وحشت کند، زیرا تنها راه مقابله با آن فاصله گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
نمکی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بسیاری از شهرهای خوزستان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده بود. اگر فاصله گذاری رعایت شود، دچار وحشت از شیوع ویروس جهش یافته نمی‌شویم.

وضعیت تولید و تامین واکسن کرونا

وزیر بهداشت گفت: پروژه‌های تولید واکسن کرونا در داخل به خوبی پیش می‌رود و تلاش می‌کنیم اثربخشی واکسن‌های تولیدی را روی ویروس جهش یافته هم ارزیابی کنیم.
وی ادامه داد: تزریق واکسن «اسپوتنیک وی» را برای ۱۰۰ هزار مورد دیگر نیز در گروه آسیب پذیر آغاز کردیم. ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین نیز از هفته دیگر وارد می‌شود. همچنین واکسن‌هایی مثل آسترازنکا که در سبد کوواکس بود نیز تا آخر ماه میلادی وارد کشور می‌شود. همچنین واکسن‌های دیگری از هند و کره جنوبی هم در دستور کار واردات قرار دارد. امیدواریم واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر تا پایان اسفند انجام شود.
نمکی اظهار کرد: واکسنی هم که با انتقال دانش فنی از کوبا در حال تهیه است. مزیت این واکسن این است که افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند با تزریق یک دوز از واکسن کوبایی می‌توانند به صورت یادآور، ایمنی آنها را تحریک کنیم و در برابر ویروس مقاوم شوند.
وزیر بهداشت بیان کرد: از مردم عزیزمان می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با نظام سلامت همکاری کنند تا به دام ویروس جهش یافته کووید ۱۹ نیفتیم.
 


کد مطلب: 2219

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2219/گرفتاری-خوزستان-ویروس-جهش-یافته-کرونا-دلیل-مسافران-عراقی

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir