کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در بهار 1400

ظرفیت تولید واکسن بنیاد برکت ماهانه ۱۰ میلیون دوز

3 اسفند 1399 ساعت 19:23

مسوول طرح تولید واکسن در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه، مرحله سوم تولید واکسن از اواخر بهار ۱۴۰۰ راه اندازی می شود، تصریح کرد: ظرفیت تولید واکسن "کوو ایران برکت" بیش از ۱۰ میلیون دوز در ماه خواهد بود.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو،دکترحسن جلیلی روز یکشنبه در نشست خبری واکسن کوو ایران برکت گفت: نباید فراموش کرد دنیا در ساخت واکسن از ما جلوتر بوده است چراکه آنها درگیر بیماری های ویروسی مختلف همچون سارس و مرس بوده اند. ما هم اکنون توانسته ایم با کمک جوانان این مرزو بوم ساخت واکسن را بومی سازی کرده و توسعه دهیم.
وی اظهار داشت: دغدغه اصلی ما از روز نخست که وارد فاز مطالعه واکسن شدیم، تولید انبوه این واکسن بوده است. نمی توانیم تا اتمام نتایج فاز یک، دو و سه و مشخص شدن نتایج صبر کنیم و بعد تولید انبوه را شروع کنیم. البته سایر کشورها نیز از همان زمانی که موفقیت آمیز بودن واکسن در حوزه آزمایشگاهی و کلینیکال برایشان ثابت شد، اقدام برای تولید انبوه واکسن را آغاز کرده اند.
وی با بیان اینکه، ما تولید واکسن را در کشور در سه فاز طراحی کرده ایم، گفت: فاز نخست تنها کفاف میزان واکسن مطالعه بالینی در فاز یک، دو و سه را می دهد.
مسوول پروژه تولید واکسن در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اضافه کرد: در فاز نیمه صنعتی یا فاز ۲ نیز که از دیروز شنبه تقریباً کار ساخت و نصب تجهیزات آن به اتمام رسید، راه اندازی تجهیزات آغاز شده است.
جلیلی ادامه داد: در فاز نیمه صنعتی نیز پیش‌بینی ما تولید بین یک تا دو میلیون دوز واکسن در ماه است.
وی با اشاره به اینکه، مرحله سوم شامل فاز۳ یا تولید صنعتی است، افزود: در واقع  این مرحله تولید انبوه خواهد بود و پیش‌بینی ما است این که از اواخر بهار این سایت راه‌اندازی خواهد شد و ظرفیت تولید واکسن بیش از ۱۰ میلیون دوز در ماه خواهد بود.
جلیلی تاکید کرد: پروژه ساخت واکسن طبق جدول زمانبندی در حال پیشرفت است و تاخیری در آن ایجاد نشده است.
وی در خصوص سایر پلتفرم های ساخت واکسن که برای ورود به فاز انسانی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در دست بررسی است نیز با بیان اینکه، ما ۶ پلتفرم را از اواخر اسفند ماه سال گذشته آغاز کردیم، افزود: یکی دیگر از پلتفرم ها که مبتنی بر دی ان ای( DNA) است فاز پیش بالینی خود را به اتمام رسانده و مدارک و مستندات مربوطه طی یک تا دو هفته آینده برای درخواست ورود به مطالعه انسانی به وزارت بهداشت تقدیم می شود.
جلیلی گفت: تاکنون و بر اساس آنچه که در مطالعات پیش بالینی دیده شده، نتایج رضایت بخش بوده است اما باید صبر کرد تا کارشناسان مربوطه در مورد مدارک و مستنداتی که ارائه می شود، اظهارنظر کنند و امیدواریم این واکسن نیز بتواند در آینده نزدیک وارد فاز مطالعه انسانی شود.
وی عنوان کرد که سایر پلتفرم ها نیز در حال گذراندن مطالعات پیش بالینی هستند.
 


کد مطلب: 2230

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2230/ظرفیت-تولید-واکسن-بنیاد-برکت-ماهانه-۱۰-میلیون-دوز

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir