۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۲۲۷۶

سفر، عامل اصلی انتقال کرونا است/امیدوارم مردم گوش دهند

وزیر بهداشت سفرها را عامل اصلی انتقال ویروس عنوان کرده و گفت: نگرانیم که مردم با سفر، ویروس را از نقاط آلوده تر به نقاط کمتر آلوده ببرند و گرفتاری تازه ایجاد کنند.
سفر، عامل اصلی انتقال کرونا است/امیدوارم مردم گوش دهند
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر سعید نمکی، در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه های نوین بیمارستانی سیّار تخصصی دفاع زیستی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رویکرد مقابله با کرونا، اظهار کرد: همکاران ما در کنار بسیج، هلال احمر و سایر ارگان ها، سراسر کشور را از نظر بیماری در استمرار اجرای طرح بسیار موفق شهید قاسم سلیمانی، پایش می کنند که اگر نقاطی را از ویروس جدید، مشتعل دیدیم، بلافاصله به آن حمله کنیم.
وی ادامه داد: با وجود هجمه ویروس جهش یافته انگلیسی که توانست کشورهای اروپایی را با همه امکانات اقتصادی و زیرساخت هایی که داشت به زانو در بیاورد، بعد از یک ماه از ورود این ویروس به کشور و چرخش آن و با وجود شرایط سختی که در خوزستان پیدا کردیم، امروز خیلی از شهرهای قرمز این استان که تحت هجوم وحشتناک ویروس بود، با همت تمام دست اندرکاران و از جان گذشتگی ایثارگران نظام سلامت به وضعیت نارنجی و زرد تبدیل شده است.

سفرها عامل اصلی انتقال ویروس است
توانسته ایم مرگ و میرها دو رقمی نگه داریم

نمکی بیان کرد: در حال حاضر وضعیت کشور مناسب است و مرگ و میرهای دو رقمی را با لطف خداوند و همت همه عزیزان و ایثار همکارانمان در نظام سلامت نگه داشته ایم، درحالیکه در همین روزها ویروس کرونا توانسته در کشوری مانند انگلیس، تا دو هزار مرگ را رقم بزند، اما ما امروز توانسته ایم، مرگ و میرها را در حد دو رقمی نگه داریم و امیدوارم مردم گوش دهند. سفرها عامل اصلی انتقال ویروس است و از این بابت بسیار نگرانیم که مردم ویروس را از نقاط آلوده تر به نقاط کمتر آلوده ببرند و گرفتاری تازه ایجاد کنند.

ایام پرچالش نوروز در مواجهه با ویروس کرونا

وزیر بهداشت تاکید کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند و رییس جمهور نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا و سایر بزرگان و مسئولان نظام توصیه کردند، از مردم تقاضا داریم که سفر نروند. امسال هم علیرغم خستگی مردم و افسردگی مردم از یک سال در خانه ماندن، باز هم تقاضا داریم که در خانه بمانند، مسافرت نروند. اگر این توصیه ها رعایت شود، امیدواریم که روزهای بهتری داشته باشیم، اما من و همکارانم همواره این دلهره و اضطراب را داریم که اگر خدای ناکرده به توصیه ها توجه نشود، فاصله گذاری رعایت نشود و تجمعات و دید و بازدیدهای نوروزی بدون رعایت پروتکل ها ادامه پیدا کند و سفرها باعث جابجایی ویروس بسیار چموش جهش یافته شود، دچار گرفتاری می شویم.

برپایی بیمارستان سیّار و صحرایی، حماسه ای بزرگ از نیروی زمینی سپاه

نمکی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: سردار خاکپور، همکاران وی و همه نیروهای مسلح در طول بیش از یکسال گذشته در کنار ما بوده اند، اما حماسه بزرگی که نیروی زمینی سپاه امروز خلق کرده و من به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت، افتخار کردم و به آن بالیدم، استفاده از بیمارستان و امکانات مجهز رسیدگی به بیماران اورژانسی به صورت صحرایی و سیّار است.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی افزود: مجموعه امکانات درمانی و بیمارستان های سیار نیروی زمینی سپاه که امروز از آنها بازدید کردم، یکی از نفیس ترین و ارزشمندترین مجموعه های سیار و اورژانسی دنیا است که در دقایق بسیار کوتاه این امکانات برپا می شود، فقط حمل و نقل این مجموعه ها ممکن است کمی زمان بر باشد، اما برپایی این مجموعه ها که هیچ چیزی از بیمارستان های فوق تخصصی پیشرفته کم ندارد، کمتر از دو تا سه ساعت زمان نیاز دارد. این مجموعه ها شامل اتاق های عمل، خدمات تصویربرداری و بخش های درمانی است.
وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: تجربه بسیار گرانسنگی از دوران دفاع مقدس داریم. شیوه مدیریت مجروحان در دوران دفاع مقدس، در جهان منحصر بفرد بود. در همه جای دنیا معمولا مجروحان شدیدتر را به پشت خط مقدم می فرستند، اما در جمهوری اسلامی ایران، مدلی طراحی شد که پیچیده ترین عمل جراحی ها را در بیمارستان های خط مقدم مانند علی ابن ابیطالب(ع) و سایر بیمارستان های صحرایی انجام دادند و این مدل را امروز به شکل بسیار پیشرفته تر و با تجربه ای که در این سال ها اندوخته شده، به دست آوردیم تا در روزهای سخت که امیدواریم پیش نیاید، در خدمت مردم باشد؛ این امکانات می تواند به عنوان ذخیره استراتژیک برای خدمت رسانی به مردم عزیز فراهم باشد.

همدلی، وفاق، برادری و سرمایه ارجمند ملی را باید پاس بداریم

نمکی در مراسم رونمایی از سامانه های نوین بیمارستانی سیار تخصصی دفاع زیستی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رویکرد مقابله با کرونا، اظهار داشت: به همه شهدای سرزمینم به ویژه شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع سلامت درود می فرستم. میلاد سید الشهدا(ع) را به همه عزیزان تبریک می گویم و روز پاسدار را به پاسداران عزیزی که امروز نه فقط پاسدار مرزهای این سرزمین هستند بلکه پاسدار ارزش های ناب اخلاقی انقلاب اسلامی ایران هستند، تبریک می گویم و خودم را مدیون این عزیزان بزرگوار می دانم که یکی از اصلی ترین ارکان اعتلای این سرزمین، این بزرگواران بازمانده از دفاع مقدس هستند.
وی افزود: بیش از یکسال از مدیریت کرونا در کشور گذشت و روزهای بسیار بسیار سختی داشتیم که در تنگنای اقتصادی و معیشت، کمبود ارز و ریال و تحریم های ظالمانه ای که بر مردم این سرزمین اعمال کردند، همان هایی که برای مرگ مردم سرزمین شان، در روزهای سخت کرونا غصه می خوردیم از افزایش مرگ و میرهای ایران، شادمان می شدند، به شدت به آن می پرداختند و میزگرد می گذاشتند و آینده مدیریت کرونا در ایران را تیرخلاص می پنداشتند. آنها با تحلیل هایی که کرده بودند، تصور می کردند وقتی کشورهای صنعتی مرفه در مدیریت بیماری وا می مانند، ایرانِ تحریم زده، زودتر از بقیه در این باتلاق فرو خواهد رفت.  
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز با لطف خدا، عنایت عزیزان و همگرایی و وحدت ملی که شکل گرفت، ایران اسلامی به عنوان یکی از سرافرازترین کشورهای جهان در عرصه مدیریت کرونا درخشید. همین ویروس جهش یافته که در اروپا متاسفانه قتل عام کرد، پس از یک ماه گردش در ایران هنوز با لطف خدا، وفاق و همدلی و در کنار همدیگر بودن و تلاش شبانه روزی همکاران ما، هنوز مرگ و میرهای کشور، دو رقمی است.
نمکی ادامه داد: به سمت مرگ و میر تک رقمی در کشور می رفتیم که آمار خوزستان، ما را بهم ریخت وگرنه امروز باید در حد مرگ و میرهای تک رقمی بودیم. روزی که موسسات بزرگ علمی دنیا برای ما مرگ های بالای هزار مورد را پیش بینی کردند، لطف الهی و وفاق و همدلی، ما را به مرگ های دو رقمی رساند.  
وی تصریح کرد: اتفاقی که در یک سال و اندی گذشته بر دنیا گذشت، بی بدیل است و در طول ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال گذشته، کسی چنین اتفاقی را به یاد ندارد. چه شد که ایران سرافراز در اوج تحریم در این گرفتاری بسیار بسیار سخت و مضایق بسیار زیاد این راه را  با افتخار پیمود؟ اولین عامل توفیق ما، لطف خداوند بود و این وعده الهی است که به مردم صبور، مومن، مخلص و آنهایی که عزیزترین دلبندان شان را برای پاسداشت از این ارزشهای انقلاب و اسلام فدا کردند، این پاداش الهی است که این قوم را تنها نگذارد.  
وزیر بهداشت گفت: بارها به همکارانم گفته ام که در اوج گرفتاری، تا زمانی که دعای نیمه شب یک مادر شهید و آه دل سوز یک جانباز قطع نخاع در این سرزمین جاری است، امکان گزند به چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران میّسر نخواهد بود.  
نمکی تاکید کرد: دومین عامل بسیار موثر که همواره گفته ام و در هر منصبی باشم، خواهم گفت و نوشت، حمایت، هدایت و رعایت های بی نظیر مقام معظم رهبری است. اگر این حمایت ها، رعایت ها و پشتیبانی ها نبود بنده به عنوان سرباز کوچک می گویم که امکان نداشت به چنین توفیقاتی برسیم و بی انصافی است که اگر این پدیده بسیار مهم را نادیده بگیریم.  
وی بیان داشت: تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا متشکل از همه قوا و رییس جمهور که هر هفته ساعات زیادی را برای این ستاد و مسائل مربوط به کرونا اختصاص داد و این ساختار مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و بارها فرمودند که مصوبات این ستاد لازم الاجرا است و خود من هم رعایت می کنم، ساختاری بود که هیچ کجای دنیا مشابه آن وجود نداشت.  
وزیر بهداشت تصریح کرد: از همه مهمتر، همدلی، وفاق، برادری و خواهری که در بین نیروهای موثر کشور شکل گرفت، یکی دیگر از دلایل موفقیت های ایران بود. یکی از موثرترین این همکاری ها، حضور مقتدرانه نیروهای مسلح در کنار وزارت بهداشت بود. در روزهای اول که فشار سنگینی بر ما وارد می شد، دیروقت سردار سلامی تماس گرفت و مهربانانه و با فروتنی گفت که احساس تنهایی نکن ما همه در کنار تو هستیم و واقعا هم بودند.  
نمکی با اشاره به همکاری بسیج با وزارت بهداشت برای اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و طرح شهید سلیمانی، گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی و در مدت ۵۰ روز، میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور ۶۰ تا ۷۰ درصد و میزان بستری بیماران، بیش از ۵۰ درصد، کاهش یافت. در جمهوری اسلامی توانستیم در طول ۵۵ روز، از یک وارد کننده ونتیلاتور، ماسک و لوازم شوینده و حفاظتی، به یک تولید کننده و بعد به یک صادر کننده تبدیل شویم. چنین رکوردی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و این افتخار بزرگی است.  
وی یادآور شد: همدلی، وفاق، برادری، مودت و سرمایه ارجمند ملی را باید پاس بداریم. بارها به روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفته ام که وفاق و برادری امروز، سرمایه روز مدیریت کرونا نیست بلکه سرمایه بزرگ ملی برای روزهای سخت جمهوری اسلامی است. ما کشوری هستیم که علاوه بر بلایای طبیعی مکرر، دشمنان قسم خورده داریم و از سوی دیگر، ویروس و عوامل بیماری زای نوترکیب مکرر در دنیا داریم. آنچه در دوران مدیریت کرونا تجربه کردیم، سرمایه ای برای روزهای سخت دیگری شد که خدای ناکرده شاید در پیش داشته باشیم.  
وزیر بهداشت افزود: یکی دیگر از عوامل موثر در مدیریت کرونا، استفاده از شیوه جهادی و بسیجی و تجربه برگرفته از دوران دفاع مقدس بود. از این تجربه ذی قیمت در مدیریت کرونا استفاده کردیم. اول در مقابل هجمه ویروس،سنگرآرایی کردیم و بعد به دل ویروس رفتیم و با تیم های بسیجی و مردمی به شکل محله محور تحت عنوان شهید حاج قاسم سلیمانی، به آن حمله کردیم. 
نمکی گفت: هماهنگی، همدلی و صبوری مردم در مدیریت کرونا خیلی به ما کمک کرد. کسبه عزیز و ارجمند در اوج تنگنای اقتصادی که ما هم خیلی نمی توانستیم از نظر اقتصادی آنها را حمایت کنیم، صبوری کردند، ایستادند و همراهی کردند. همه دستگاه ها به کمک ما آمدند. آنچه که بعد از دفاع مقدس تکرار شد و زیر بیرق و خیمه مقام معظم رهبری، همدلی و وفاق آفرید، شیوه جهادی بود که در مدیریت کرونا تجربه کردیم.  
وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد یکی از ارزشمندترین حرکت های عزیزانمان در سپاه و نیروی زمینی بودم و این یک دلگرمی برای این برادر خدمتگزار و سرباز شما شد که شما همیشه در همه عرصه ها، هستید. در عرصه نظام سلامت وقتی وزیر بهداشت می بیند برادرانی آمده اند و می گویند در عرض نیم ساعت هر کجا که نیاز به امکانات داشته باشید، بیمارستانی با همه امکانات فوق تخصصی، برپا می کنیم، برای ما خیلی احساس غرور و سربلندی دارد.  
وزیر بهداشت تاکید کرد: امروز آنچه از امکانات تخصصی، فوق تخصصی و پیشرفته نیروی زمینی سپاه دیدم، حیرت انگیز بود. امیدوارم عزت و آبروی این مجموعه، روز به روز بیشتر شود و به آبرو و خون سیدالشهدا(ع) هر روز جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای زیباتری در عرصه بین المللی داشته باشد.  
نمکی در پایان گفت: برای واکسن، حرف های گفتنی زیادی دارم و پس فردا قرار است در وزارت دفاع، واکسن سپند را رونمایی کنیم و آنجا صحبت هایی خواهیم داشت تا ملت شریف ایران بدانند که فرزندان این سرزمین چه افتخاراتی در این عرصه، خلق می کنند. سه شنبه صبح، از چندمین واکسن ملی رونمایی خواهیم کرد که قرار است تزریق انسانی آن شروع می شود و این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است. در ماه های آینده در عرصه بین المللی افتخارات زیادی را در تولید واکسن کووید۱۹ کسب خواهیم کرد.
 
مرجع : وزارت بهداشت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما