۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۲۲۷۷

ایران بهار ۱۴۰۰ یکی از بهترین واکسن سازان کرونا در دنیا می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران بهار سال ۱۴۰۰ یکی از بهترین و مهمترین واکسن سازان دنیا می‌شود، واکسن مشترک با کوبا اولین واکسنی است که به تولید انبوه می رسد، بعد از آن واکسن برکت، بعد رازی و بعد واکسن فخراست که مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ایران بهار ۱۴۰۰ یکی از بهترین واکسن سازان کرونا در دنیا می‌شود
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، سعید نمکی روز سه شنبه در مراسم آغاز فاز کارآزمایی بالینی واکسن کرونا ایرانی فخرا افزود: جمهوری اسلامی ایران در بهار آینده یکی از مهمترین و بهترین واکسن سازان جهان می شود، امروز به دلیل رعایت گروه های آسیب پذیر با خواهش و تمنا و التماس از جاهای مطمئن دنیا واکسن وارد می کنیم گر چه زخم زبان هم تحمل می کنیم. کم اذیت نشدیم اما از کسانی که نفهمیدند و به علت آلودگی به سیاست زدگی برخی حرف ها را شنیدیم و تحمل کردیم. این افراد فکر می کردند کانتیترها یخچال دار واکسن پشت مرز صف کشیده اند و واکسن می فروشند و ما نمی خریم.
وی ادامه داد: یکی از برندهایی واکسن کرونا که می گفتند چرا آن را نمی آورید و در سهمیه کوواکس ما هم هست، اکنون هفت کشور اروپایی تزریق آن را متوقف کردند. اما در ایران واکسن کرونا را از معتبرترین واکسن سازان دنیا وارد کردیم. گر چه ما را به باد مسخره گرفتند. اما امروز متوجه شده اند که کار ما از روز اول درست بود و معلوم شد با دستهای بسته اما با چشمان باز حرکت کردیم و کار درست را انجام دادیم.
وزیر بهداشت گفت: امروز معتبرین واکسن های دنیا را می آوریم، برای واکسن زدن از مطمئن ترین منابع عجله داریم اما برای واکسیناسیون نمایشی عجله نداریم. مشکل منابع نداریم و وزارت خارجه نیز همکاری می کند.
نمکی ادامه داد: به زودی تا آخر اسفند تعداد قابل توجهی از گروههای آسیب پذیر در کادر درمان و بقیه را واکسینه می کنیم. امید ما به واردات نیست. امید به ما به تولید داخل است. واکسن مشترک با کوبا در انستیتو پاستور اولین واکسنی است که در ایران انبوه تزریق می شود. واکسن برکت دومی است واکسن رازی سومی و همدوش با آن واکسن فخرا یا سپند پیش می رود.
وی گفت: امروز روز سرافرازی و تکیه بر دانش بومی است. هم به عنوان همکار ایمونولوژیست و هم وزیر بهداشت شهادت می دهم که روش تولید واکسن در ایران منطبق بر علمی ترین روشهای دنیاست و اگر راه را کوتاه کردیم اما درست رفتیم و دنیا هم تصدیق خواهد کرد. آزمایش های مدل های حیوانی  واکسن فخرا نشان داد فوق العاده اثربخش بوده و آزمایش در مدل های  انسانی نیز امروز آغاز می شود.
وزیر بهداشت افزود: ما مسئولان جمهوری اسلامی اضطراب را به خانواده های خود منتقل می کنیم، وقتی زمزمه های انتقاد از واکسن اسپوتنیک مطرح شد. فرزند خودم را اول صف گذاشتم. امروز هم که شروع کارآزمایی واکسن شهید فخری زاده است. آزمایش این واکسن را روی یکی از عزیزترین فرزندان این کشور (فرزند شهید فخری زاده) شروع می کنیم.

نمکی گفت: بعد از انقلاب عزیزان زیادی را از دست داده ایم ولی همواره رو به جلو حرکت کرده ایم. این مملکت در اوج مظلومیت دستاوردهای زیادی داشته است. در دوران جنگ کمبودهای زیادی از نظر اسلحه داشتیم. آن روز واقعا فکر نمی کردیم روزی ایران صنایع موشکی داشته باشد که برای بازدارندگی دشمن، این قدر رشد کند، خدا را شکر می کنیم ایران سرافراز برای ماندن در جامعه بین المللی این قدر پیشرفت کرده است و این از حرمت خون شهداست.
وی ادامه داد: قرن به سرانجام می رسد و قرن جدید شروع می شود ایام شعبانیه و به خصوص میلاد با سعادت مردی که دل به طلوع خورشید او بسته ایم را به همه تبریک می گویم. سال نو هم در پیش است و امیدواریم سالی پر از آسایش و آرامش برای ملت ایران باشد.
وزیر بهداشت گفت: در این قرن کشور ما مسائل زیادی را تجربه کرد. از جنگ تحمیلی که عزیزان زیادی را در آن از دست دادیم. تعداد زیادی جانباز قطع نخاعی داریم که سالهاست روی تخت خوابیده اند. بانوان گرانقدری که این جانبازان را جا به جا می کنند به مراتب از آنها فرسوده تر شده اند. تردید ندارم تا زمانی که این نفس های عارفانه هست با از دست دادن دکتر فخری زاده ها و شهید قاسم سلیمانی ها گر چه داغ بر دل داریم اما از فردای این سرزمین نگرانی نداریم.
وی افزود: در این روزهای سخت وقتی پدیده ای به نام  کرونا پیدا شد، وقتی ویروس را دیدم به همکارانم در وزارت بهداشت گفتم با یکی از پیچیده ترین پدیده های خلقت رو به رو شده ایم و باید خودمان برای یک کارزار بسیار سنگین آماده کنیم و امروز که از آخرین روزهای سال است با افتخار اعلام می کنم جمهوری اسلامی تحریم دیده و مظلوم از ظلم کسانی که دارو را از بیماران دریغ کردند و به دروغ گفتند این طور نیست به عنوان یکی از کشورهای مطرح در مدیریت کرونا در دنیا می درخشد.
نمکی ادامه داد: به وفاق و همدلی و درایتی که در رأس این نظام برای اداره امور داریم، افتخار می کنم. شیوه خردمندانه رهبر انقلاب را با شیوه مدیریت نابخردانه آمریکا مقایسه کنید. کشوری که تحت بی رحمی های آمریکا و کشورهای هم پیماناش در حال مدیریت کروناست و خودشان چه وضعی دارند.
وزیر بهداشت گفت: هدایت ها و حمایت ها را در ایران ببینید و وضعیت آمریکا را هم ببینید. در ایران در اوج تحریم ها تعداد مرگ های کرونا دو رقمی است و کشوری مثل آمریکا هنوز نتوانسته مسائل خود را حل کند. یکی از علل کامیابی ایران نگاه به درون است.
وی ادامه داد: از همان ابتدا اعلام کردم که یک روز واکسن به عنوان یک پدیده موثر کارساز در دنیا خواهد بود اما واکسن سازان مطرح دنیا به ما واکسن نمی دهند. شأن ما هم دست دراز کردن نیست و در همان روزهای اول توفیق یافتم که اتاق من به حضور دکتر فخری زاده مزین شد و با هم درباره روش ساخت واکسن گفت و گو  کردیم و به یک چارچوب رسیدیم و بعد از آن از روش های مختلف برای ساخت واکسن در کشور استفاده کردیم.
نمکی گفت: به سازمان غذا و دارو هم گفتم با شیوه های مدون گذشته نمی شود واکسن کرونا ساخت. پروتکل های جدید می خواهد. مته به خشخاش گذاشتن های قدیم چاره ساز نیست و باید راه میانه بر بزنیم. مدیران سازمان غذا و دارو هم شبانه روز نشستند و پروتکل های قابل قبولی تدوین کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، پیش از این اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار واکسن کرونا از انواع مختلف وارد کشور شده و همان طور که قول داده بودیم، بیش از یک میلیون نفر از کادر درمان و گروه های آسیب پذیر قبل از عید واکسن کرونا می زنند.
به گفته وی، تاکنون ۴۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی وارد کشور شده است. همچنین ۲۵۰ هزار واکسن سینوفارم چین و ۱۲۵ هزار دوز واکسن شرکت بهارات هندوستان وارد کشور شده و ۳۷۵ هزار دوز دیگر از این واکسن نیز به زودی می رسد و در مجموع ۵۰۰ هزار دوز واکسن هندی خواهیم داشت. ۱۰۰ هزار واکسن کوبایی نیز وارد کشور شده است و در کل حدود یک میلیون و ۲۶۰ هزار  واکسن داریم.
همچنین بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، قرار است تا پایان امسال یا هفته اول فروردین ۱۴۰۰ بیش از سه میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سهمیه کوواکس ایران از کره جنوبی وارد کشور شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما