کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توافق ایران و چین به نفع صنعت داروی کشور است

سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران , 16 فروردين 1400 ساعت 19:22

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: ذخایر مواد اولیه دارویی کشور به حداقل رسیده و شرایط واردات مواد اولیه از چین هم چندان مناسب نیست اما توافق ایران و چین به نفع صنعت دارویی کشور و نتیجه برد برد دارد.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، محمد عبده‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امیدواریم تحریم‌ها برداشته شود و در حوزه‌های مختلف مانند تامین مواد اولیه شرایط تولید صنعت دارو تسهیل شود و شرکت‌های دارویی به شرایط عادی در گذشته بازگردند.
 عبده زاده بیان کرد: اگر شرایط سال ۱۳۹۹ ادامه پیدا کند، شرکت‌های دارویی با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. متاسفانه اکنون ذخایر مواد اولیه دارویی کشور به حداقل رسیده است. مسیر واردات مواد اولیه دارویی از هند تقریبا بسته شده است و شرایط واردات مواد اولیه از چین هم چندان مناسب نیست.
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ادامه داد: عملکرد صنعت داروسازی کشور در دوران کرونا  قابل تقدیر است و در حال حاضر تمام داروهای موثر در درمان کرونا  در داخل کشور تولید می‌شوند.

نمایشگاه ایران فارما به تعویق افتاد

وی ادامه داد: امیدواریم پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید با مشارکت دادن تولیدکنندگان دارو در تصمیم‌گیری‌ها و کاهش موانع تولید، محقق شود؛ در چند سال اخیر تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید است که ارزش افزوده برای کشور ایجاد می‌کند اما اکنون با چالش‌هایی در تولید دارو مواجه هستیم و امیدواریم وزارتخانه‌ها سیاست‌های خود را در زمینه حمایت از تولید به طور شفاف اعلام کنند.
عبده‌زاده افزود: از ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه ایران فارما را گرفته بودیم اما به دلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران برگزاری آن به تعویق افتاده است. صنایع داروسازی کشور علیرغم شدیدترین تحریم‌ها سربلند از این عرصه بیرون آمده است؛ اکنون داروهایی را که در پروتکل درمان کروناست می‌توانیم در داخل تولید کنیم در بخش واکسن کرونا نیز تلاش‌های بسیاری در بخش تولید انجام شده است و همه شرکت‌ها دست به کار شده‌اند تا واکسن کرونا را تولید کنند.

تولید ۳۸ قلم داروی کرونا در کشور

 مرتضی خیرآبادی، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز در این نشست گفت: حدود ۱۱۰ کارخانه داروسازی در کشور داریم که در بین کشورهای اطراف این تعداد شرکت داروسازی بی‌نظیر است. در سال ۹۷ سهمیه دارو و تجهیزات پزشکی کشور ۴.۵ میلیارد دلار بوده است در سال ۹۸ به ۳.۵ میلیارد دلار کاهش یافت و در سال ۹۹ به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است که از این میزان، ۱.۵ میلیارد دلار سهم دارو بوده است.
وی ادامه داد: از کل میزان ارزی که در سال ۹۹ به شرکت‌های دارویی اختصاص داده شد ۴۸۰ میلیون دلار بابت کرونا مصرف شده است که این هنر داروسازی کشور است، در عرصه کرونا تقریبا همه ۳۸ قلم داروی کرونا در کشور تولید شد که افتخار کشور بود، اما تخصیص ارز صنعت داروسازی، کاهش یافته است.
عضو هیئت‌ مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: حتی برای تولید داروی رمدسیویر از ارز نیمایی استفاده کردیم؛ در فروردین سال ۹۹ هر ویال رمدسیویر ۲۳۵ یورو در اروپا و در بنگلادش ۸۵ یورو بود، این دارو در کشور ما با قیمت ۶۰۰ هزار تومان تولید شد که باعث صرفه جویی بی‌نظیر ارز شد و کارخانجات داروسازی توانستند با ۷۰۰ میلیون دلار چرخ صنعت دارویی کشور را در سال گذشته بچرخانند. در بخش واکسن کرونا نیز از دولت می‌خواهیم که به تامین واکسن کمک کنیم.
محمود نجفی عرب، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز گفت: بیش از ١٠ سال است که شعارهای اقتصادی برای سال انتخاب می‌شود اما در حرکت‌های اقتصادی با کندی مواجه هستیم.  
 وی بیان کرد: آیین نامه و مقررات کم نداریم اما دستگاه‌های اجرایی طوری تنظیم شده‌اند که هر چه تلاش می‌کنیم بیشتر گرفتار می‌شویم و دستگاه‌های قانون‌گذار به این موضوع رسیده‌اند و با موانع بسیاری در فضای کسب‌ و کار رو به رو هستیم و علی رغم باور سران قوا همچنان موانع تولید در کشور وجود دارد.

توافق برد ــ برد ایران و چین در حوزه دارو

نجفی درباره تاثیر سند همکاری ایران و چین بر صنعت داروسازی تصریح کرد: یکی از بندهای توافق ایران و چین، حوزه سلامت است؛ در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پتانسیل‌های خوبی موجود است و فردا نخستین جلسه در این باره برگزار می‌شود، با چین به صورت برد ــ برد می‌توانیم در حوزه دارویی کار کنیم، زیرا بسیاری از مواد اولیه، اینترمدیت‌ها و ماشین‌آلات تولید دارو و مواد بایوتک در چین تولید و صادر می‌شود. همکاری با چین برای تولید مواد شیمیایی حوزه دارو می‌تواند منجر به بهبود وضعیت تولید داخلی و توسعه صادرات دارو شود.
وی گفت: با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت دارو مخالف هستیم. دولت باید می‌دهد به بخش خصوصی توجه بیشتری داشته باشد ندارد. پیش از این بارها نسبت به مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرده بودیم اما توجهی نشد.
 نجفی بیان کرد: موضوع IRC در سال گذشته مطرح شد و هزینه‌های بسیاری به شرکت‌های داروسازی تحمیل شد. اکنون عقب گرد داریم و عزمی برای رفع موانع تولید و کسب کار جزم نیست.
 عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: به جای تسهیل در تولید و بازار درگیر تشکیل ستاد و کمیته و ... هستیم. مشکلات بسیاری در صادرات دارو وجود دارد و علی رغم پیگیری‌ها و برگزاری جلسات حتی با مسئولان هنوز مشکلات بسیاری در تولید و صادرات داریم.
نجفی اظهار کرد: هیچ جای دنیا یک سازمان مسئولیت قیمت‌گذاری، کیفیت، کمیت و تامین را به عهده داشته باشد نداریم و هیچ جای دنیا وزارت بهداشت مسئول مصرف، قیمت‌گذاری، تولید و نظارت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیست. همه جای دنیا سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت نقش رگولاتوری و نظارت کننده دارند.
 عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی اظهار کرد: تولید ماده اولیه یک چالش و تولید واکسن دو مقوله جدا هستند و ظرفیت تولید و تامین ماده اولیه محدود بود. بسیاری از کشورها به سمت خرید و تولید رفتند. پیشنهاد دادیم جلساتی با سندیکاهای تولید کننده در حوزه‌های مختلف از ماده اولیه گرفته تا دارو و واکسن برگزار شود تا بتوانیم زودتر در واکسن به نتیجه برسیم.
نجفی گفت: در تولید مشترک با روسیه انتظار داشتیم که درباره انتخاب شرکت تولیدکننده در ایران با سندیکای دارو مشورت می‌ شد اما این اتفاق نیفتاد و شرکت فعال در حوزه بیوتکنولوژی ایران در روسیه از طرف ایران دعوت نشد و طرف روسی از شرکت ایرانی دعوت به حضور در جلسات کرد. سندیکا آماده همکاری با شرکتی بوده که قرارداد تولید واکسن اسپوتنیک وی در ایران را با روسیه منعقد کرده است.

کاهش صادرات دارو در سال ۹۹
 
هاله حامدی‌فر عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز اظهار کرد: تامین واکسن کرونا دغدغه همه است و شرکت‌های بخش خصوصی هریک بر اساس سیاست‌های خود فعالیت در زمینه تامین و تولید واکسن کرونا را اعلام می‌کنند.
وی ادامه داد: تامین واکسن کرونا از روال طبیعی خارج و سیاسی شده است اما امیدواریم زودتر بتوانیم واکسنی ایمنی و اثربخش داشته باشیم. اینکه چه کسی و از چه مسیری تامین کند، مهم نیست، آمار صادرات دارو در سال ۹۹ هنوز مشخص نشده چون در اسفند محموله‌های صادراتی زیادی حمل شد اما به دلیل سیاست‌های کلان کشوری قطعا صادرات نسبت به سال ۹۸ کاهش یافته است.

اگر کسی به واکسن کرونا اقتصادی نگاه کند، جزو صنعت دارو نیست

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران بیان کرد: اگر کسی به واکسن کرونا دید اقتصادی داشته باشد، به نظر من جزو اصحاب صنعت دارو نیست چون صنعت دارو همیشه بیشترین بار اقتصادی را تحمل کرده است چه در زمان اجرای طرح تحول سلامت، چه کرونا و چه تحریم، به دلیل بسته شدن فهرست رسمی دارویی کشور فرصت‌های صادراتی زیادی از دست رفته‌ است. شنیده‌ایم قرار است تعدادی از داروهای خارج از فهرست وارد فهرست شوند اما فعلا اتفاق عملی نیفتاده است.
 


کد مطلب: 2293

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2293/توافق-ایران-چین-نفع-صنعت-داروی-کشور

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir