۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۳۲۲

اجرای مطالعه بالینی واکسن کوبایی کرونا در ایران مجوز گرفت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: مطالعه فاز سوم واکسن کرونای «سوبرانا» (مشترک بین کوبا و پاستور ایران) کد اخلاق گرفت.
اجرای مطالعه بالینی واکسن کوبایی کرونا در ایران مجوز گرفت
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، در این مطالعه واکسن سوبرنای کرونا ساخت کوبا که از نوع پروتئین نوترکیب (از ناحیه RBD) با دو دوز تزریقی (با و بدون دوز سوم بوستر)، است در ایران بررسی می‌شود. 
بر اساس این گزارش، مطالعه فاز سوم بالینی واکسن سوبرنا به صورت دو سو کور و روی جمعیت ۱۸ تا ۸۰ سال در ایران انجام می‌شود.
واکسن سوبرنا ساخت یک شرکت کوبایی است که فاز اول و دوم مطالعه بالینی انسانی آن در این کشور انجام شده و قرار است فاز سوم مطالعه بالینی ایران علاوه بر کوبا در کشورهای ایران و مکزیک نیز انجام شود.
۲۱ اسفند سال گذشته، ۱۰۰ هزار دوز واکسن سوبرنای کوبا برای انجام فاز سوم مطالعه بالینی وارد ایران شد و قرار است بعد از انجام مطالعه این واکسن دو دوزه بر روی ۵۰ هزار ایرانی و در صورت تایید نتایج مطالعات آن در انستیتو پاستور ایران به صورت مشترک و همزمان با کوبا تولید شود.
سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشتر اعلام کرده بود: احتمالا از بین واکسن های کرونای تولید داخل، واکسن کوبایی که در انستیتو پاستور ایران قرار است تولید شود، زودتر از بقیه به نتیجه می رسد.
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز ۲۱ اسفند ۹۹ همزمان با ورود محموله ۱۰۰ هزار دوزی واکسن سوبرنای کوبا به کشور اعلام کرد: محموله ۱۰۰ هزار دوزی واکسن Soberana_۰۲  برای انجام فاز سه مطالعه بالینی مولتی سنتریک مشترک انستیتو پاستور ایران و موسسه FinlayInstituto کوبا ، از مسیر ونزوئلا به مقصد تهران بارگیری و به تهران ارسال شد.
به گفته او، مطالعه بالینی فاز ۱ و ۲ این واکسن تحت نظارت و اشراف انستیتو پاستور ایران در هاوانا با موفقیت انجام شده و با توجه به نتایج مطلوب فازهای ۱ و ۲، طبق تفاهم قبلی و در ادامه همکاری های قبلی و پلتفورم مشترک انستیتو پاستور ایران و موسسه فینلای کوبا فاز ۳ مطالعه بالینی همزمان در دو کشور انجام و در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در دو کشور آغاز خواهد شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: این واکسن با فناوری ساب یونیت پروتئین، بازتولید نوترکیب بخشی از RBD اسپایک (آنتی ژن S) ویروس کووید۱۹ کنژوگه با توکسویید کزاز به همراه اجوانت است و در دو دوز با فاصله ۲۸ روز استفاده خواهد شد.
جهانپور ۲۱ اسفند سال ۹۹ گفت: مطالعه کارآزمایی بالینی این واکسن، در کوبا در روزهای اخیر آغاز شده و در ایران، توسط انستیتو پاستور ایران در گام نخست همزمان در حداقل پنج دانشگاه علوم پزشکی خارج از پایتخت، در روزهای ابتدایی سال جدید، آغاز می شود و به محض تایید نتایج، تولید آن در داخل کشور انجام می شود.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز شنبه (۲۸ فروردین) اعلام کرد: تاکنون ۴۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک از روسیه، ۶۵۰ هزار دوز واکسن از چین، ۱۲۵ هزار دوز واکسن کوواکسین از هند، ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از کره جنوبی ( از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی) و در مجموع یک میلیون و ۸۹۵ هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است.
بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون، ۳۷۶ هزار و ۶۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۲۱ هزار و ۸۰۳ نفر نیز دوز دوم این واکسن را در ایران تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۹۸ هزار و ۴۸۷ دوز رسیده است.
 
مرجع : وزارت بهداشت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما