۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۲۳۶۷

فاز دوم واکسیناسیون کشوری کرونا آغاز شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با دو هفته تاخیر توانستیم جمعیت گروه هدف اول را واکسینه کنیم و امروز خرسندیم که در موعد مقرر فاز دوم واکسیناسیون کشوری کرونا را آغاز می‌کنیم.
فاز دوم واکسیناسیون کشوری کرونا آغاز شد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، سعید نمکی روز سه شنبه در مراسم آغاز فاز دوم واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کرونا در گروه‌های غیر از بهداشت و درمان با اولویت سالمندان۸۰ سال به بالا که در تبریز برگزار شد، از طریق برقراری ارتباط ویدیو کنفرانسی افزود: آرزوی قبولی طاعات را دارم برای همه عزیزانی که در ماهی که نفس کشیدن عبادت است، همه تلاش خودشان را گذاشتند تا نفس‌ های مومنین گرفتار کرونا راحت ‌تر از قبل باشد. همچنین از دکتر صومی عزیز و از همه همکارانم در سراسر کشور که در مدیریت موج چهارم بیماری بسیار بسیار خوب و زیبا عمل کردند و بیش از آنچه که ما فکر می ‌کردیم، توانستند بر تسلط بر این موج موفق باشند و از دکتر رییسی نیز که امروز در استان تبریز برای آغاز فاز دوم واکسیناسیون همگانی حضور پیدا کردند، تشکر می ‌کنم.
وی ادامه داد: در زمینه واکسیناسیون از همه کسانی که فاز یک را مدیریت کردند، تشکر می ‌کنم. گرچه آغاز راه بود، مشکلات و کندی‌ هایی داشت که بعضا مورد قبول من نیست، اما به هر حال کار تازه‌ ای بود و هر کار تازه‌ ای ممکن است فراز و فرودهایی داشته باشد. اما خوشحالم که علیرغم همه دغدغه ‌هایی که برای تهیه واکسن داشتیم، چه با سازوکار کووکس و چه از قراردادهایی که از ماه ‌ها پیش با شرکت‌ های خارجی بسته بودیم و متاسفانه با مشکلات ناشی از تولید آنها و تامین‌ کنندگان، دیرتر از موعد و کمتر از حد مورد نظر واکسن دریافت کردیم.

آغاز فاز سوم آزمایش بالینی واکسن پاستور

نمکی گفت: در عین حال با تکیه بر تولید داخلی توانستیم فاز سوم آزمایش بالینی یکی از معتبرترین و موثرترین واکسن‌ های جهان که در پاستور با انتقال دانش فنی از کوبا انجام می ‌شود را آغاز کنیم و همچنین واکسنی که در مجموعه برکت در حال ساخت است، به فاز سوم رسید.
وزیر بهداشت افزود: امروز با مجموعه دیگری از شرکت ‌های بایوتکنولوژی کشور که واکسن‌ دیگری را با استرالیا پیش می ‌برد جلسه داشتم که آن هم یک نقطه امید است. هر شب هنگام خواب از خداوند متعال می‌ خواهم که خبری خوش در مدیریت بیماری به من بدهد. خبر خوش دیگر امروز این است که یک شرکت دیگر هم در حال پیوستن به جمع سایر شرکت‌ ها در فاز کلینیکال ترایال است و از طرفی مجموعه واکسن اسپوتنیک وی در داخل کشور آغاز می ‌شود و تولیدات داخلی هم در اوایل خرداد خواهیم داشت و سفارشات خارجی هم به دستمان می ‌رسد تا از این ماه سرعت پوشش واکسیناسیون کرونا را در گروه‌ های هدف طبق جدول سند ملی واکسیناسیون، افزایش دهیم.

مردم نباید سرگردان و نا آگاه از شیوه واکسیناسیون باشند

وی تاکید کرد: مردم نباید سرگردان و نا آگاه از شیوه واکسیناسیون باشند. همکارانم باید با مهارت و با تکیه بر زیرساخت نظام شبکه، به موقع به مردم اطلاع دهند تا کسی دچار ذره ای ابهام نشود که مستحق دریافت واکسن است یا خیر یا باید به کجا مراجعه کند. ما نباید ازدحامی از مردم در محل‌های تزریق واکسن را شاهد باشیم‌.

سالمندان را دریابید

وزیر بهداشت گفت: امروز واکسیناسیون جمعیت ۸۰ سال به بالا آغاز می‌ شود و ممکن است برخی از این عزیزان قابلیت آمدن به مراکز تزریق واکسن نداشته باشند و همکاران من باید ساز و کار مناسبی برای تکریم این عزیزان داشته باشند، اجازه ندهید پیرزن و پیرمردی تنها که جز خداوند کسی را ندارد، آهی بکشد که ای کاش کسی به او واکسن بزند. از همکارانم و عزیزان بهداشت می‌ خواهم هیچ پیرزن و پیرمردی مبادا به دلیل نداشتن خانواده از واکسیناسیون دور بماند.
وی افزود: در این زمینه اگر لازم است از عزیزان بسیجی، هلال احمر و خیّرین کمک بگیرید که کار را انجام دهیم و پیرزن و پیرمردی در خانه نماند که از واکسیناسیون جا بماند.

اطلاع رسانی دقیق درباره واکسیناسیون

نمکی ضمن تاکید بر لزوم اطلاع ‌رسانی دقیق درباره واکسیناسیون کووید ۱۹، تصریح کرد: اطلاعات را باید به موقع به مردم داد. امروز واکسیناسیون بالای ۸۰ سال است، سپس بالای ۷۵ سال و به همین ترتیب. این افراد باید مطلع باشند و دچار سردرگمی نشوند. اگر جایی در استانی واکسن کم داریم و ۸۰ سال به بالا در منطقه ‌ای بیشتر است، باید ساختاری فراهم شود که فردی بالای ۸۰ سال در استانی با عدم تزریق واکسن روبه‌رو نشود. تردیدی نیست که در بعضی از استان ها ممکن است تعدادی از آمارها در پرونده الکترونیک سلامت ثبت نشده باشد و استان با تعداد بیشتری از افراد واجد شرایط واکسیناسیون روبرو شود که باید در این راستا سریع اقدام شود.
وزیر بهداشت اظهار کرد: امروز دوست داشتم در آذربایجان شرقی بودم و مردم نازنین و خون گرم و مهربان آذری زبان را زیارت می ‌کردم. امیدوارم این حرکت بزرگ گامی موثر در کاهش ابتلای این گروه عزیز به بیماری باشد و برای گام‌ های بعدی واکسیناسیون توفیق یابیم.
 تاکنون ۶۵۲ هزار و ۹۰۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۷۱ هزار و ۲۱۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به  ۸۲۴ هزار و ۱۱۳ دوز رسید ...حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا از تولید کنندگان مختلف شامل اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین، کوواکسین هند و آسترازنکای تولید کره جنوبی وارد کشور شده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما