کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکسن مشترک کرونا پس از تامین داخلی به کشورهای دیگر صادر می‌شود

خبرگزاری ايرنا , 9 ارديبهشت 1400 ساعت 14:21

رییس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه با کشور کوبا مقرر شد، هر ۲ کشور پس از تامین نیاز واکسن داخل به امر صادرات آن مبادرت کنند، گفت: این واکسن از سوی ۲ انستیتو صاحب‌نام جهانی است که در بازارهای دنیا بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر علیرضا بیگلری روز پنجشنبه در مراسم مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتوپاستور ایران و فنیلای کوبا (کنژوگه) در زنجان افزود: وقتی کرونا در عالم شیوع پیدا کرد، وجهه بارز این بود که تمام دانش بشری به ویژه در حیطه پزشکی به چالش کشیده شد و تمامی دانش بشری در مدت زمان کوتاهی در مقابل این ویروس به زانو در آمد.
وی اضافه کرد: اولین مشکل در بروز این بیماری، مساله تشخیص بود، که در کشورمان ساماندهی امر تشخیص بر عهده انستیتو پاستور ایران گذاشته شد که با مشقت زیاد و با همت و تلاش شبانه روزی کارکنان شبکه ملی تشخیص کشور این مهم  را انجام دهد که کار بزرگی بود.
این مسوول ادامه داد: فرزندان این مرز و بودم با دستان خالی با تکیه بر دانش دانشمندان جوان خود از این عرصه موفق بیرون آمدند و از طرفی انستیتو پاستور ایران با قدمت ۱۰۰ ساله خود همواره ثابت کرده یار دیرین روزهای سخت و دژ مستحکم سلامت کشور است که در بیماری کرونا نیز  تولید واکسن را مورد توجه قرار داد.
وی با اشاره به اینکه  نام و برند انیستیتو پاستور ایران نمی توانست بر روی هر واکسنی قرار بگیرد چون بین المللی است، اظهار داشت: بر این اساس انستیتو چندین پروژه را در حال انجام دارد که حتی فازهای حیوانی آنها سپری شده و آماده ورود به فاز بالینی است.
بیگلری با بیان اینکه کشورمان در رویارویی با کورنا خرید واکسن و حمایت از تولیدات داخلی را مورد توجه قرار داده بود، افزود: در این میان جای یک راهکار سوم خالی بود و آن هم تولید یک واکسن مشترک با کشوری دیگر و یا انستیتوی صاحب نام بود که این مهم از طرف سیاستگذاران کشور به انستیتو پاستور ایران محول شد که کار بین المللی را پیگیری کند و در این خصوص مطالعات بسیار وسیع شد تا بتوان واکسنی را پیش ببرد که قابلیت این برند یکصد ساله ارتقا و شانیت آن را حفظ کند.  
رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه در انتخاب واکسن ۲ شرط اساسی بدون عارضه بودن آن اهمیت ویژه ای داشت، ادامه داد: به این مهم باید توجه داشته داشتیم که در آینده یکی از مشکلات تولید واکسن در سطح جهان عوارض آن است که  در کشورمان علاوه بر این موضوع اثربخشی آن نیز مد نظر بود.
وی با تاکید بر اینکه مطالعات نشان داد که این واکسن مشترک یکی از بی خطرترین و کم عارضه ترین واکسن ها  درجهان است، اضافه کرد: این مهم در کارآزمایی بالینی یک و ۲ و  همینطور در فاز سه به تعداد ۴۴ هزار نفر در کشور کوبا که اولین دوز را دریافت کردند، ثابت شد و توانایی این واکسن برای اینکه بتواند با  جهش های مختلف مبارزه کند نیز یکی از مسائل مد نظر بود.
رییس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: این واکسن مشترک، دوز یادآور نیز دارد که کشورمان بر خلاف جهان، از هشت ماه پیش این مهم را مورد توجه قرار گرفت، بنابراین باید گفت این واکسن از نظر تکنولوژی و طراحی، برای همه سنین  ۱۸ - ۸۰ سال بدون هیچ نگرانی و در هر ۲ جنس زن و مرد قابل استفاده بوده و مشکلی ندارد.
وی اظهار داشت: سابقه کار با کشور کوبا به ویژه در امر ساخت واکسن هپاتیت موجب شد با  انستیتو همکاری ها شکل  بگیرد و در واقع این کار کنونی کشور را بیمه می کند که در نیمه راه کار نیمه تمام نشود که در این زمینه  تعهدات سیاسی نیز مهم بود.
بیگلر ی افزود: واکسنی مورد توجه قرار گرفت که با ساختارها و برنامه های فعلی در انستیتو منطبق بوده و اینکه بتوان واکسن های دیگری را تولید کرد که در مجموع کار مشترک در این خصوص انجام شد.
رییس انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به اینکه کار آزمایی بالینی سه در هفت استان کشور انجام می شود که  در شهرهای زنجان و یزد یک ویژگی دیگری دارد که دوز بوستر نیز تزریق خواهد که مطالعات قبلی در کوبا نشان می دهد سطح ایمی زایی را به ۹۷ درصد می رساند که بسیار  خوب است.
وی با تقدیر از  مرحوم مهدوی بانی و بنیانگذار دانشگاه علوم پزشکی استان  زنجان خاطر نشان کرد: نهالی که این افرد در این استان گذاشت امروز به درخت پهناور و تنومندی تبدیل شده که مردم کشورمان از سایه سار آن  آرامش پیدا می کنند.
 


کد مطلب: 2375

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2375/واکسن-مشترک-کرونا-تامین-داخلی-کشورهای-دیگر-صادر-می-شود

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir