کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۶۰ درصد عطاری‌های گنبدکاووس محصولات غیربهداشتی می‌فروشند

2 خرداد 1400 ساعت 15:17

سرپرست کارشناسان واحد نظارت بر غذا و دارو شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس، مهمترین چالش حوزه سلامت را عرضه داروهای دست‌ساز فاقد استاندارد و قاچاق توسط عطاری‌ها ذکر کرد و گفت که ۶۰ درصد از حدود ۵۰ عطاری‌ فعال این شهرستان، محصولات غیربهداشتی می‌فروشند.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، قربان‌محمد ایری اظهارداشت: عرضه گسترده‌ کالاهای سلامت محور تقلبی و فاقد استاندارد مانند داروهای دست‌ساز و لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی قاچاق در سطح عطاری‌ها و فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی گنبدکاووس قابل مشاهده است.
وی بابیان اینکه جلوگیری از دسترسی مردم به کالاهای سلامت محور تقلبی، قاچاق و فاقد کیفیت از وظایف متولیان شبکه بهداشت است، افزود: با این حال توصیه ما به مردم، نخریدن چنین کالاهایی از عطاری‌ها و فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی می‌باشد.
ایری اضافه کرد: مجوز فعالیت عطاری‌ها و فروشگاه‌های عرضه کننده محصولات آرایشی و بهداشتی توسط اتاق اصناف داده می‌شود که این مساله تا حدی امکان برخورد جدی با آنها را کاهش می‌دهد.
وی به مردم توصیه کرد تا پس از اطمینان نسبت به وجود علامت سیب سلامت بر روی محصولات دارویی و بهداشتی ایرانی و نیز برچسب اصالت بر روی محصولات سلامت محور خارجی، آنرا خریداری کنند.
سرپرست کارشناسان واحد نظارت بر غذا و دارو شبکه بهداشت گنبدکاووس از کشف ۴۵ هزار عدد انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، دارو و مکمل و ۱۸۰ قلم ضدعفونی کننده حاوی الکل و ۳۱۸ کیلوگرم انواع شکلات قاچاق و غیر استاندارد طی سال گذشته در این شهرستان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز با انجام بازرسی دوره‌ای ۴۸ عدد انواع لوازم بهداشتی و ۹۰۰ عدد انواع نوشیدنی قاچاق در مجموع به ارزش ۲۵۰ میلیون ریال در گنبدکاووس کشف شد. 
رییس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که براساس ماده هشت آیین نامه نحوه فعالیت فعالان در حوزه طب سنتی یا فروش گیاهان دارویی، عطاری‌ها فقط مجاز به فروش گیاهان با خواص دارویی غیرترکیبی و فرآوری نشده هستند و اجازه درمان و یا توصیه به درمان و ویزیت بیماران را ندارند.
به گفته شیرعلی میردار وطن، عطاری‌ها اجازه فروش داروهای ترکیبی و دست ساز را ندارند و طبق آیین نامه، نصب تبلیغات برای درمان چاقی و لاغری و سرطان کبد چرب بر روی تابلو و همچنین ویترین این واحدها غیرقانونی است.
گنبدکاووس با حدود ۳۷۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.
 


کد مطلب: 2435

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2435/۶۰-درصد-عطاری-های-گنبدکاووس-محصولات-غیربهداشتی-می-فروشند

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir