کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان نظام پزشکی مطرح کرد؛

مراقب حوادث ناگهانی حین جراحی باشیم

19 خرداد 1398 ساعت 10:40

رئیس کل سازمان نظام پزشکی، نسبت به دقت نظر در پیشگیری از حوادث ناگهانی حین عمل جراحی هشدار داد.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، محمدرضا ظفرقندی، در حاشیه برگزاری چهل و سومین کنگره جامعه جراحان ایران، گفت: به طور کلی تروما حوادث و سوانحی مثل تصادفات و ضربه‌ها است که به فرد آسیب وارد کند اما تروما ایاتروژنیک حوادث ناگهانی حین جراحی و یا پروسه درمانی ناشی از اقدامات پزشکی است که مشکلاتی را در مسیر درمان بیماران ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به غیر منتظره بودن تروماهای ایاتروژنیک، آگاهی از چگونگی بروز آنها و همچنین اقدامات پیشگیرانه و آمادگی برای درمان عارضه ایجاد شده را ضروری خواند و تصریح کرد: برخی از تروماها ناشی از شکنندگی شریان‌ها، چسبندگی‌ها، پیشرفت تومورهای سرطان و به طور کلی مشکل بافت بدنی است که حین جراحی و درمان دچار عارضه شده و نیاز به درمان دارد.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی، پارگی طحال حین عمل معده و کولون، آسیب روده، آسیب‌های عروقی حین اعمال ارتوپدی و ستون فقرات و…، از جمله تروماهای ایاتروژنیک محسوب می‌شوند.

ظفرقندی اظهار داشت: تروماهای ایاتروژنیک معمولاً در اثر مشکلات بافت‌های بدن و یا حساسیت شریان‌های داخلی است و با توجه به اورژانسی بودن آنها، لازم است موارد مختلف و مثال‌های متعدد آن در همه رشته‌های جراحی و شاخه‌های پزشکی که امکان بروز دارد، در چنین کنگره‌هایی مطرح شده تا همکاران در صورت مواجهه، با روش‌های پیشگیری و درمان درست آنها آشنا شوند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی، خاطرنشان کرد: احتمال وقوع تروماهای ایاتروژنیک بسیار ناچیز بوده و در کمتر از نیم درصد جراحی‌ها رخ می‌دهد اما با توجه به رخداد ناگهانی نیاز به تصمیم گیری و درمان فوری و لحظه‌ای دارد که آمادگی برای مواجهه با چنین شرایطی ضروری است.




منبع: سلامت نیوز


کد مطلب: 244

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/244/مراقب-حوادث-ناگهانی-حین-جراحی-باشیم

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir