۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۲۵۶

اثربخشی داروهای ایرانی ام.اس / هشدار نسبت به درمان‌های سنتی و سوزنی بیماری

نایب رییس انجمن ام.اس ایران ضمن اشاره به اثربخشی داروهای تولید داخل در کنترل این بیماری، نسبت به درمان‌هایی تحت عنوان زنبوردرمانی، طب سوزنی و ... در ام.اس هشدار داد.
اثربخشی داروهای ایرانی ام.اس / هشدار نسبت به درمان‌های سنتی و سوزنی بیماری
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، ،دکتر محمدعلی صحرائیان بسیاری از درمان‌های جایگزین برای درمان ام اس را بدون پایه علمی ثابت شده دانست و گفت: درمان‌هایی مانند زنبور درمانی، طب سوزنی و…توانایی کنترل بیماری را ندارند. البته شاید این درمان‌ها بتوانند در کوتاه مدت علائم بیماری ام اس را کاهش دهند، اما این باور که می‌توانند درمان قطعی ام اس باشند، غلط است.

صحرائیان افزود: ممکن است طی چنین درمان‌هایی علائم بیماری در کوتاه مدت کاهش یابد و برای بیمار این تصور به وجود آید که بیماری تحت کنترل است؛ درحالیکه اینگونه نیست. از طرفی برخی درمان‌های دارویی نیز علاوه بر کنترل بیماری، باعث تشدید علائمی همچون حس خستگی و افسردگی در بیمار می‌شوند، اما باید دانست این داروها در دراز مدت توانایی کنترل سیر بیماری را دارند؛ یعنی دقیقاً در نقطه مقابل درمان‌های جایگزین قرار می‌گیرند که تنها توانایی کاهش علائم بیماری در کوتاه مدت را دارند، ولی نمی‌توانند سیر بیماری را کنترل کنند.

صحرائیان با بیان اینکه قطع درمان اصلی بیماری به هیچ‌وجه درست نیست، گفت: البته بهتر است دریافت هرگونه درمان جایگزین با مشورت و صلاحدید پزشک متخصص باشد. قطع درمان اصلی باعث مختل شدن روند درمان فرد می‌شود؛ هرچند ممکن است قطع دارو در بیماری‌های غیرواگیر به سرعت اثری بر شخص نگذارد، اما در بلند مدت آثار زیان‌باری دارد که فرد هنگامی از آنها مطلع می‌شود که دیگر دیر است.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان با بیان اینکه داروهای تولید داخل با تولیدات خارجی آن متفاوت است، گفت: البته خوشبختانه داروهای داخلی توانسته‌اند اعتماد پزشکان و بیماران را جلب کنند؛ چراکه داروهای داخلی نیز توانسته‌اند کنترل خوبی بر بیماری داشته باشند.
منبع:ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما