۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۲۶۷۳

تزریق همزمان واکسن‌های کرونا آنفلوآنزا خطری ندارد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تزریق واکسن‌های کرونا و آنفلوآنزا در یک ویزیت و همزمان هیچ نگرانی ایمنی ایجاد نمی‌کند و موجب بروز یک واکنش ایمنی قوی می‌شود.
تزریق همزمان واکسن‌های کرونا آنفلوآنزا خطری ندارد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، این مطالعه که روی حدود ۷۰۰ انگلیسی انجام شد،  همچنین نشان داد که تزریق همزمان این ٢ واکسن در یک بازو مشکلی ایجاد نمی کند.  
در این مطالعه به نیمی از داوطلبان هر دو تزریق به صورت همزمان تزریق شد و به نیم دیگر واکسن های آنفلوآنزا و کووید-۱۹ به صورت دُزهای جداگانه با فاصله سه هفته تزریق شدند. نتایج نشان داد که تزریق همزمان این واکسن ها تنها عوارض جانبی خفیف تا متوسط ‌ایجاد می کند.
مقامات بهداشتی انگلیس اکنون اعلام کرده اند که میلیون ها نفر از مردم این کشور می توانند همزمان با تزریق واکسن تقویتی کووید-۱۹، واکسن آنفلوآنزا نیز تزریق کنند.
بر اساس این گزارش بیش از ۳۲ میلیون نفر از مردم انگلیس واجد شرایط دریافت دوز سوم واکسن کووید-۱۹ در ماه های آینده است.
دوز سوم واکسن کرونا تنها ٦ ماه پس از تزریق دوز دوم این واکسن ارایه  می شود.  
«سرویس سلامت همگانی انگلیس» اعلام کرد: افرادی که واکسن تقویتی کرونا دریافت می کنند واجد شرایط دریافت واکسن سالانه آنفلوآنزا نیز هستند.
هدف از انجام این مطالعه موسوم به  ComFluCOV، تعیین این موضوع بود که آیا انجام هر دو واکسن کووید-۱۹ و آنفلوآنزا به صورت  همزمان بی خطر است و آیا عوارض جانبی به دنبال دارد یا خیر.
محققان در این مطالعه در فاصله زمانی میان ماه های آوریل و ژوئن، دومین دُز از واکسن کرونا و یکی از سه واکسن آنفلوآنزا را به ۶۷۹ بزرگسال از ۱۰ سایت سرویس همگانی سلامت انگلیس  NHS در این کشور و ولز که پیش از این اولین دُز واکسن های فایزر یا آسترازنکا را دریافت کرده بودند، تزریق کردند.
محققان این افراد را به ٢ گروه تقسیم کردند و به گروه اول که شامل ۳۴۰ نفر بود دُز دوم واکسن کووید و واکسن آنفلوانزا را در مرتبه اول به صورت همزمان تزریق کردند و سه هفته بعد به آنها یک دارونما تزریق کردند.
اما به گروه دوم داوطلبان که شامل ۳۳۹ نفر می شدند در مرتبه اول دُز دوم واکسن کرونا و یک دارونما تزریق کردند و سه هفته بعد به آنها واکسن آنفلوآنزا زدند. این محققان که سرپرستی آنها را تیمی در دانشگاه بریستول برعهده داشت، بیماران را به مدت شش هفته تحت نظر قرار دادند.
نتایج این مطالعه نشان داد که تزریق همزمان واکسن های کرونا و آنفلوآنزا تنها عوارض جانبی خفیف تا متوسط ‌ایجاد می کند و موجب بروز یک واکنش ایمنی قوی می شود.
ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.
در همین حال جهش ویروس در ماه های اخیر در انگلیس، برزیل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر کرونا شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.
نتایج این مطالعه به صورت پیش چاپ منتشر شده است، به این معنی که هنوز توسط محققان دیگر مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است.
 
مرجع : روزنامه دیلی میل
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما