کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش روس ها به یک خبر جعلی در باره «اسپوتنیک وی»

مسکو , 20 مهر 1400 ساعت 11:07

مقامات روس اعلام کردند، خبر رسانه های انگلیسی مبنی بر اینکه روسیه «فرمول ساخت واکسن اسپوتنیک وی را سرقت کرده است» جعلی و مغرضانه است و آن را فاقد هر گونه معنای علمی عنوان کردند.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه که نهاد متولی تولید واکس اسپوتنیک وی شناخته می شود ادعای رسانه انگلیسی را مبنی بر سرقت فرمول واکسن «آسترازنکا» (AstraZeneca) و استفاده از آن در ساخت «اسپوتنیک وی» را رد کرد و گفت که این ادعا هیچ معنای علمی ندارد چون هم اسپوتنیک وی و هم استرازنکا ار پلتفرمهای متفاوتی استقاده می کنند.  
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه نیز این نشریه انگلیسی را «روزنامه ای بسیار مشهور، اما عمیقاً غیر علمی»  خواند و «گنادی اونیشچنکو»، از آکادمی علوم روسیه نیز  خواستار اخراج افسران اطلاعاتی انگلیس از روسیه برای از دست دادن شایستگی حرفه ای شد.
روزنامه انگلیسی سان (The Sun) ۱۱ اکتبر ( ۲۰ مهر) روسیه را به سرقت فرمول واکسن کرونا از سازندگان آسترازنکا متهم کرد.  این نشریه به ویژه ادعا می کند که «یک جاسوس روسی فرمول واکسن کووید-۱۹ را که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا ساخته شده بود به سرقت برد.»
 این نشریه به داده های سرویس های ویژه آمریکایی اشاره می کند که بر اساس آنها «فناوری مورد استفاده در آکسفورد در «اسپوتنیک وی» کپی شده است. سرویس های ویژه، آنطور که سان می نویسد، این موضوع را به دولت انگلیس گزارش داده اند.
سال گذشته نیز جاسوسان انگشتان خود را به سمت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور نشان دادند. آنها می گویند «بیش از ۹۵ درصد» اطمینان دارند که هکرهای روسی تحت حمایت دولت، سازمان های انگلیسی، آمریکایی و کانادایی را  برای تهیه واکسن علیه کووید -۱۹ هدف قرار داده اند.

«دروغ آشکار»

در مورد این اطلاعات، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه گزارش داد که یادداشت سان هیچ معنای علمی ندارد و فقط جعلی دیگر است.
«کریل دیمیتریف» مدیرکل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که این خبر یکی دیگر از اخبار جعلی و دروغ آشکار بر اساس منابع ناشناس است. این داستان که توسط روزنامه سان  (The Sun) ساخته شده است، توسط مخالفان موفقیت یکی از موثرترین و ایمن ترین واکسن های کووید-۱۹ در جهان تبلیغ می شود و ما چنین حملاتی را بسیار غیراخلاقی می دانیم زیرا تلاش های جهانی واکسیناسیون را تضعیف می کند. آنها همچنین هیچ معنای علمی ندارند، زیرا «اسپوتنیک وی» و آسترازنکا از فرمولهای مختلف استفاده می کنند. »


واکنش روس ها به یک خبر جعلی در باره «اسپوتنیک وی»
بر اساس این بیانیه، روزنامه های انگلیسی بار دیگر اخبار جعلی قدیمی در مورد فناوری «سرقت شده» را یادآوری می کنند. «اسپوتنیک وی» بر اساس پلتفرم آدنوویروسی انسان طراحی شده است که هفت سال پیش طراحی شده است  و بسیار متفاوت از واکسن آسترازنکا است که بر اساس آدنوویروس شامپانزه ساخته شده است.
این بیانیه افزود: دروغ در رسانه ها تلاش مشارکت جهانی برای مبارزه با کووید 19 را تضعیف می کند.
«گنادی اونیشچنکو»  معاون دومای دولتی و عضو آکادمی علوم روسیه هم گفت: تحریریه سان باید تحت معاینه روانشناسی قرار گیرد. به گفته وی، کارکنان اطلاعات انگلیس باید «به دلیل از دست دادن شایستگی حرفه ای»  اخراج شوند.

ویژگی مشترک این دو واکسن

آسترازنکا یک واکسن ناقل است که در آن اطلاعات ژنتیکی ویروس «سارس - کوو - ۲» ( SARS-CoV-۲) توسط حامل بر اساس آدنوویروس شامپانزه به بدن انسان منتقل می شود. تولید آن در ژوئن ۲۰۲۰ قبل از پایان آزمایش آغاز شد و انگلیس در دسامبر گذشته رسما این واکسن را تأیید کرد.
 واکسن اسپپوتنیک وی نیز ناقل است، اما بر اساس دو نوع آدنوویروس انسانی کار می کند و  ۱۱ اوت ۲۰۲۰ ( ۲۱ مرداد ۹۹) ثبت شد. الکساندر گینزبورگ مدیر موسسه گامالیا سازنده این واکسن در مارس ۲۰۲۱ گفت که واکسن روسی با درجه تصفیه انگلیسی و سوئدی تفاوت دارد .
در ژوئیه ۲۰۲۰، مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا هکرهای روسی را متهم کرد که به چندین سازمان که در حال ایجاد واکسن کرونا بودند حمله کردند. به گفته این مرکز، موسسات در ایالات متحده و کانادا نیز در میان افراد مورد حمله قرار گرفته اند. کرملین این ادعاها را بی اساس خوانده است. به گفته دیمیتری پسکوف، مسکو هیچ ارتباطی با تلاش برای سرقت اطلاعات شرکت های دارویی ندارد.
 


کد مطلب: 2677

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2677/واکنش-روس-یک-خبر-جعلی-باره-اسپوتنیک-وی

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir